Discipline met de taalapps. Adios!

Toen de taalapps populaire werden, begon ik er ook mee. Het was een zelfde soort tijd als toen van de braintrainingen waarin iedereen zijn hersenspieren wilde gaan trainen zodat ze sterker zouden worden. Niemand is natuurlijk slimmer geworden van die braintrainingen, al zal het in specifieke situaties wel geholpen hebben.
Maar het probleem is dat de braintraining en de taalapps moeten concurreren met de vele andere afleidingen die te vinden zijn op het internet.

De taalapp lijkt op de andere hypes. Het is allereerst een product dat past bij de tijdgeest waarin technologie veranderingen mogelijk maakt en die worden volop geƫvangeliseerd. "Nu is het de tijd om eindelijk die taal te leren."
Ik heb mijn Frans en Duits wat opgehaald en ben begonnen met Russisch. Gewoon een hele nieuwe taal leren, is dat niet fantastisch? Zo dacht ik ook.

De techniek bood ook een mechanisme om je discipline een zetje te geven in de goede richting. Elke dag werd je herinnerd, en je kreeg een goed cijfer voor goed gedrag: wanneer je maar elke dag je streefniveau haalde kreeg je een pluim van de virtuele juf/meester.

Maar na bijna twee jaar ga je toch twijfelen. Waarom doe ik dit nu precies? Waarom moet ik zo nodig een nieuwe taal leren en waarom moet ik daar elke dag tien minuten tijd aan besteden?

Want er is zoveel te doen op een dag en je hebt al zoveel verplichtingen. Maar vooral is de vraag: draagt deze app bij aan wat ik wil bereiken, of is het onderdeel van de distraction economy, waar elke virtuele koopman om je aandacht schreeuwt en je wordt verleid tot dingen die er niet echt toe doen?

Bij mij ontbreekt het niet aan discipline. En de taalapp was leuk voor zolang het duurde. Maar ik heb toch echt belangrijkere dingen te doen.

Adios!

--
De doorgewinterde veranderingsenthousiast ziet natuurlijk gelijk wat hier ontbreekt. Waar komt die verandering opeens vandaan. Discipline stopt niet zomaar, en een verandering heeft een aanleiding of een "urgentie" nodig. In dit geval gaat het om een trigger die niets met de taalapp zelf te maken heeft. De trigger was dat ik een andere app gevonden had, die me dagelijks tijd kost. Die vondst met een latent verlangen om niet meer verplicht te zijn om een app te gebruiken waar je moe van geworden bent.
Zo werken natuurlijk meer veranderingen. Bij een scheiding is het meestal een van de partners die iemand anders gevonden heeft, bij een onderhuids gevoel dat er iets miste aan de relatie. De aanleiding van de scheiding was de ontmoeting met iemand anders.

-- jan 2024. In 2021 (juli) geen een van die taalapps - waar ik het hier over heb, Duolingo - naar de beurs. Dat is toch wel een prestatie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?