Jaarverslag 2017: PostNL

Weinig veranderingen bij PostNL, ja de transformatie moet sneller. Het grootste nieuws kwam lang na het publiceren van het jaarverslag over 2017, onlangs in feite, toen de toezichthouders zich uitspraken over mogelijke inperking van de regulering op het gebied van competitie. De koers van PostNL steeg fors in de verwachting dat het bedrijf nu kan samenwerken met Sandd om de effectiviteit en efficientie te verhogen.

De key market trends die postNL ziet zijn: accelerating e-commerce, technical developments (zoals de toename van de online platforms) en sustainable society. Daarnaast zijn er groeigebieden, de growth domains: 1.convenient shopping (Our strength in offering last-mile delivery services means we can act as a strategic partner to e-tailers, opening up new markets and creating new opportunities for PostNL). 2. netwerk logistics (customers have high expectations that good are delivered) en 3. connected community (Access is getting more important than ownership. This is having an impact on the care market, for example, with the delivery of medicine, medical devices, consumables and other related products and services at home increasing in importance).

Beiden hebben met elkaar te maken; voor accelerating e-comerce is convientient shopping belangrijk.
Het bedrijf verwacht in 2020 50% van de omzet uit e-commerce te genereren. nu is dat percentage nog 38% (33% in 2016). De belangrijkste grafieken in het verslag zijn: de afnemende traditionele postverzendingen en de stijgende pakketpost deliveries.

Bij cultuur heeft men het o.a. over employee engagement. De laatste meting is wat gedaald. Het is opvallend dat in deze wereld van de post en postbezuinigingen de engagementcjifers nog relatief hoog zijn (; 70%), wetende dat er sinds 2013 (56 duizend medewerkers) ca. 12 duizend medewerkers minder zijn. Desondanks is de betrokkenheid dus nog hoog. Relatief, want ook bij de turnover rate (verloop) zie je hoge percentages, 23% voor mannen en 29% voor vrouwen. Vrouwen switchen eerder of werken meer parttime bij de postbezorger.

[Wanneer ik dit schrijf moet ik denken aan een boek dat ik onlangs gezien heb, the subtle art of not giving a f*ck, van Mark Manson, waarin hij het leven van Charles Bukowski beschrijft voordat hij doorbrak als schrijver, hij was toen namelijk postbezorger.]

PostNL onderscheid zich van de concurrent door haar "edge," differentiators genoemd: These differentiators, which are customer interaction, connected people, leading networks, digitalisation, and customer trust, will enable us to achieve our ambition. ...
Customer interaction: Customer contact has taught us that there are three key elements that determine customer satisfaction. First, for our customers it is vital that we offer a service that fulfils a number of basic quality levels. For example, that mail and parcels are delivered on time and undamaged. Providing this standard
service level prevents customer dissatisfaction.

De grootste (strategische) risico´s zijn niet gewijzigd. 1. competition, 2. sustitution
De Sterkte-Zwakte-analyse is wel iets veranderd: Bij Zwakte vervaltde pensioenen, maar daarvoor komt in de plaats marketcompetition. Een bedreiging is ook nieuw: de arbeidsmarkt, het wordt moeilijker personeel te vinden, en dit is een probleem dat in bijna elk jaarverslag terugkeert dit jaar.

Bijzonder is als laatste de structuur van de onderneming, die op te maken is uit de groep van bedrijven die deeluitmaken van PostNL:
Cendris Customer Contact B.V.  / DM Productions B.V.  / G3 Worldwide Europe B.V.  / G3 Worldwide Mail N.V.  / Koninklijke PostNL B.V.  / Logistics Solutions B.V.  / Netwerk VSP B.V.  / PostNL Communicatie Services B.V.  / PostNL Data & Document Management B.V.  / PostNL Data Solutions B.V.  / PostNL E-commerce Services B.V. / 
PostNL Finance B.V. / PostNL Holdco B.V. /  PostNL Holding B.V. / PostNL Pakketten Benelux B.V. /  PostNL Pakketten Holding B.V. / PostNL Real Estate B.V. / PostNL Real Estate Development B.V. /  PostNL Real Estate Holding B.V. / PostNL TGN B.V. / PostNL Transport B.V.

Daarbij valt op dat PostNL haar bedrijven integreert onder eenzelfde organisatie, maar het label (nexive, spring, etc) wel intact laat.

--
6 aug halfjaarcijfers:
Voorbereiding verkoopproces Nexive en Postcon gestart
• Nexive en Postcon worden vanaf Q3 2018 gerapporteerd als niet-voortgezette activiteiten, wat leidt tot aangepaste segmentindeling met Mail in Nederland, Pakketten (inclusief Spring) en PostNL Overig


--
2017/07/jaarverslag-2016-postnl


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?