Jaarverslag 2016: PostNL

PostNL begint het jaarverslag met wat cijfers, o.a. over het aantal verstuurde pakketten (550000), brieven (9 mln per dag) en het aantal werknemers: 46456. Verder is het bedrijf niet alleen in NL actief maar ook internationaal, via de organisatie Sprint: Internationaal Sales Network.

Kernwaarden: connected (whenever, whereever and however, snel via twitter tot nauwe samenwerking), passionate (passionate: return on demand / Zalando), inventive (inventive: my idea, your idea parcel/letter locker). Deze kernwaarden geven sturing aan de transformatie  die nodig is. Inventive moet je dus zien als een basis om uit de huidige situatie te geraken van de dalende fysieke postleveringen. Het volume brieven daalt structureel, in het verslag staat een grafiek met cumulatieve daling van de jaarlijkse dalingen (ca. 40% daling tov het volume aan het begin van deze eeuw).

PostNL heeft een vrouwelijke CEO, Herna Verhagen zij reageert in het verslag op de overname-vraag van Bpost die ze niet geloofwaardig vond, omdat the human factor teveel een probleem zou worden.

De transformatie richting een e-commerce bedrijf (post and logistics solutions provider) is in volle gang, maar moet wel versnellen (zie Philips Accelerate), de postbode gebruikt al een smartphone.

De business is opgebouwd uit drie gebieden:
1. Brieven, 1877 miljoen (36411 medewerkers) ambitie: cash flow genereren
2. Pakjes, 967 milj (3588 mw), ambitie creƫer prof. groei
3. International 1017 milj. (5467 mw) ambitie: verbeter cash winstgevendheid
Deze drie gebieden moeten wel samen werken, in een OnepostNL - integration, strong IT, HR, etc...

De CEO spreekt (o.a.) over de accelerate transformation dat de pakket-infra uitgebouwd moet worden, en dat IT essentieel is vor de transformatie.

Key market trends zijn:
e-commerce technological developments, transforming data into knowledge sustainability coolaboration

Groei domeinen zijn; convenient shoping network logistics connected community

Regulatie is het grootste issue - als ook het risico in de markt. het lukt (ook) niet om internationaal tot uniforme regels te komen.

Als fait diver geeft het verslag inzicht in de aanschaf van de SMX machine, PostNL is het  eerste bedrijf in de wereld die werkt met SMX  - the sorting machine extra, next generation sorting machine offers new ways of processing. De postbusiness krimpt maar heeft desondanks extra investeringen nodig. Alsmede ook nieuwe Sort Machine Coding - die zorgt voor betere coderingen zodat de postbode beter voorbereid op pad kan.

In de SWOT analyse komt onder andere deze zwakte naar voren: een groot gedeelte van de inkomsten komt van traditionele, krimpende post markt. Daarnaast is er een groot pensioen probleem. Een bedreiging is (dus) de digitalisering.

De pakketpost is daarnaast seizoensgevoelig: sterk afhankelijk van events zoals sinterklaas en kerst
De Board of Management bestaat uit de CEO en CFO.

Weinig informatie is er over de organisatie!

--
2016/12/bpost-zonder-nl-post
2018/06/jaarverslag-2017-postnl

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa