BPost zonder NL Post

Het standaard stramien van globalisering heet overnames of evt fusies. Een bedrijf groeit naast autonieme omzetgroei in de moderne wereld voornamelijk door overnames. Maar Nederland zet achter de geprojecteerde overname van PostNL door het Belgische BPost een kruis: ze houdt de fusie tegen. In de media verschijnen diverse kritieken, onder andere over de moeizame manier van de Belgen om de overname te communiceren. "Tot drie keer toe gaat het fout."

Vreemd.

BPost is qua omvang een aantal keer groter dan PostNL en dat feit werd een van de bezwaren voor de Nederlandse politiek. Ook is BPost nog in Staatshanden en PostNL niet.
Beide maken een soortgelijke geschiedenis door. BPost krijgt een nieuwe naam in 2010 (van Post la Post naar BPost) PostNL bestaat sinds 2011. In 2011 gaat Bpost via een IPO naar de beurs. Gedeeltelijk, PostNL splits zich af van TNT na de overname door UPS.

Qua business lijken de beide bedrijven op elkaar. Het gaat om de gewone postbezorging, de pakketpost en nog wat zaken.

De organisatie van beide bedrijven verschilt ook niet heel veel.

Maar wat betreft de cultuur van beide bedrijven? De verschillende kleur in de logos valt direct op: Rood (de Rode duivels) voor België, Oranje voor Nederland. Rood is wat agressiever, oranje wat zakelijker. Maar of die kleur in de organisaties is te herkennen is maar de vraag.

De organisatiecultuur van de Belgen is minder expliciet. Ze wijden er een kleine paragraaf aan in het jaarverslag:
"Working together" is one of the bpost values. The diversity program helps us put into practice on a daily basis and remain in step with the society in which we recruit our employees and offer our services.
Diversity label awarded by the Brussels-Capital Region


Samenwerken klinkt logisch. En diversiteit. Het zijn beide prima kernwaarden. Maar ook wat vaag.

POSTNL is veel duidelijker:
Four leading behaviours. We foster a culture that advocates four leading behaviours. These are vital for realising our ambitions for the future, for they help us be a company where employees can make a difference for  all our customers.
  • Working together for OnePostNL
  • Being fact-based and decisive
  • Taking ownership for results and timely delivery
  • Being innovative and customers oriented
PostNL heeft een eigen app ontwikkeld, die 3,5 miljoen keer is gedownload. Dat is misschien een voorbeeld van de laatste kernwaarde en het verschil met BPost (waar ik geen app ben tegen gekomen).
De kernwaarden zijn helder en staan ergens voor. Ze geven richting aan de business. Zoals bijvoorbeeld ownership for results, being fact based. Zo scherp zie je niet vaak dat kernwaarden worden opgenomen. Dat betekent dat het bedrijf werk gemaakt heeft van de cultuur die ze wil nastreven. Zo ver is Bpost nog niet. Misschien heeft NL Overheid gelijk dat ze het geen goede partij vindt. Maar als het gaat om cultuur, dan denk ik dat er andere argumenten spelen bij de overheid.

--
2011/07/postnl-nog-niet-geheel-operationeel
2011/06/postnl-alleen-verder-helaas

--
In de media, IEX voor beleggers, en de VK:
https://www.iex.nl/Column/259436/Wat-is-PostNL-waard.aspx
http://www.volkskrant.nl/economie/na-drie-blauwtjes-staakt-bpost-avances-postnl-komt-niet-in-belgische-handen~a4429746/

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?