Italiaanse toestanden (bekeuring)

Zijn de problemen in Italië (overheidstekort, hoge staatsschuld, lagere econmische groei jaar in jaar uit) de schuld van de euro? Of van de EU? Of gewoon van Italië zelf?

Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat Italië met een terugkeer naar de Lire weer uit de problemen zou komen. De lire is zo vaak gedevalueerd, en het heeft in het verleden ook niet echt geholpen.

Maar wat ik me wel afvraag is of er met een Natie, net zoals een bedrijf een parallel getrokken kan worden? Ik bedoel het volgende. Ik ben vaak klant van een bedrijf en dan merk ik hoe ze met de service omgaan en krijg ik zo een blik in de keuken. Klantervaringen zijn vaak perfecte voorspellers van hoe de cultuur van een bedrijf in elkaar steekt.

De parallel met een land, is er natuurlijk ook. Als het bijvoorbeeld gaat om bekeuringen.

Zo kreeg ik zelf voor vorig jaar een bekeuring uit een Frans dorp. We waren er in augustus geweest en in september kreeg ik de bekeuring op de deurmat. Vervelend maar wel een bewijs dat ze er in Frankrijk geen gras over laten groeien. Nederland is ook een perfect land als het gaat om bekeuringen. Je hebt ze als buitenlander binnen een maand.

Maar dan Italië. Ik ben er zelf niet geweest met de auto, maar hoorde een verhaal van mijn neef. Die reed er in het Noorden ergens in de zomer van 2016. In 2017 kreeg hij een bon, bijna een jaar later. En toevallig vandaag kreeg hij een tweede prent. Voor een rit die ergens in de buurt lag van waar hij de eerste kreeg op ca. 100 km afstand. Dat was dus een andere gemeente, maar niet opeens Zuid-Italië. Het was nog steeds het Noorden. Het duurde de administratie dus twee jaar om de overtreding te melden.

Wat zegt dit? Dat je als "klant" van Italië wel weet hoe het daar aan toe gaat: slechte administratie van bekeuringen en dus extrapolerend, zal het op andere vlakken ook wel een zooitje zijn. Zo mag je natuurlijk niet denken. Maar het proces past typisch bij het imago van Italië.

Op de website van de ANWB lees ik dat de autoriteiten binnen 360 dagen moeten reageren:
Volgens de Italiaanse wetgeving moet de boete verstuurd zijn binnen 360 dagen na vaststelling. Onduidelijk is wat er precies met 'vaststelling' wordt bedoeld. Hierover zijn meerdere opvattingen. ...

Als je een overtreding begaat, dan kun je een boete ontvangen. Deze boete kan worden verstuurd door verschillende instanties, zoals de gemeentepolitie, verkeerspolitie of rijkspolitie. Sommige instanties geven de inning uit handen aan het EMO. Het EMO staat voor European Municipality Outsourcing'.

Over dit EMO:
EMO™ is geaccrediteerd bij de belangrijkste ambassades en regeringsorganen van de verschillende staten aan wie zij haar introductiebrief heeft gegeven ter garantie van de correctheid en de doorzichtigheid van het uitgevoerde werk . 

Hier lijkt het erop dat Italië leent van het Europese Imago, om juist die Italiaanse toestanden te verbloemen. Maar het is toevallig dat de bekeuring precies door deze instantie werd gestuurd, na een termijn van 360 dagen en zelfs na 700 dagen!

--
In het nrc van  2 juni schrijft Ilja Pfeijffer, over Italië en over de giro d'Italia, dat de wegen in Rome zo erbarmelijk slecht waren dat bij protest de route moest worden gewijzigd...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?