Inside Silicon Valley (Brotopia)
Emily Chang heeft twee jaar gewerkt aan het boek Brotopia, zo vertelde ze in een interview op de tv. Het is niet toevallig denk ik dan dat dit boek nu op de markt is gekomen, zo vlak na het #metoo fenomeen, uitgevers moeten haar een zet gegeven hebben, zo van "nu is de kans."
Haar boek geeft een onderhouden beeld van de excessen in de tech industrie anno nu, maar ze vertelt ook over hoe het zo gekomen is:
What happened in the 1960s and 1970s was that the industry was exploding and was starved for talent. There just weren’t enough people to do the jobs in computing. So they hired these two psychologists, William Cannon and Dallis Perry, to come up with a personality test to screen for good programmers. (NYT - Advertisement TECHNOLOGY How Silicon Valley Came to Be a Land of ‘Bros’).
De test in kwestie gaat om de Strong Interest Inventory. Eerst dacht ik dat het om "sterke" interessegebieden ging, maar Strong is diegene die het bedacht heeft. Wikipedia:
When an individual takes and completes the assessment, the resulting data is reflected by scores in each of the six General Occupational Themes (GOTs) or interest areas, including Realistic, Investigative, Artistic, Social, Enterprising, and Conventional
Perry and Cannon - hebben deze profiling-techniek verder ontwikkeld tot een concrete toepassing voor een professie die in die jaren in opgang kwam:
Perry and Cannon (38, 39) in 1964 and again in 1966, investigated the vocational interests of computer programmers using the Strong Vocational Interest Blank. In the first study, 1,378 computer programmers participating included 186 females. In the second study, scores of 293 female computer programmers on the Strong for men were found to be quite similar to those of male programmers, although interests of women were somewhat higher in aesthetic and scientific fields and lower in technical and technicalsupervision occupations. Female programmers indicated interest in all forms of mathematics and lack of interest in people, especially in activities involving responsibility
for helping people. The similarity of the profiles for men and women was apparent, emphasizing the similarity of interests of male and female programmers. The female programmers as differentiated from women in general, were more interested in physical science and technical activities and less so in natural and social science and literature. They preferred independent, non-routine work. (uit proefschrift: THE RELATIONSHIP BETWEEN PERSONALITY TRAITS AND VOCATIONAL INTERESTS IN THE CHOICE OF FIELD OF STUDY OF SELECTED JUNIOR COLLEGE STUDENTS IN BUSINESS ADMINISTRATION, 1969)
Wat uit een recenter werk blijkt, Making programming Masculine, van Nathan Ensmenger
een proefschrift uit 2008 is dat deze praktijk overal bekend is in die computer-ict-omgeving, en dus in Silicon Valley:
Conclusions: No historical study of gender in computing can afford to ignore the role of women in the history of computer programming. The contributions of female programmers to this history, significant in their own right, are even more remarkable given the prevailing social norms of the era (particularly in technical occupations). But to a certain degree our perception that presence of women in programming is premised on the assumption that programming has always been an essentially masculine discipline. But in the early decades of electronic computing, the gender identity of programming was ambiguous: a field that started out feminized was only gradually – and fitfully – made masculine. Much of the social work necessary to accomplish this occupation sex-change was couched in terms of professional development. In programming, as in many occupations, professionalism was masculinization. In the decades following the 1960s, of course, computer programming has become a hyper-masculine profession. But the origins of this are social rather than biological, historically contingent rather than inevitable.
Waar Chang vervolgens over schrijft zijn de uitwassen van een cultuur die wat uit de hand loopt. Ergens komt iemand aan het woord die zegt: dit is (een cultuur van) jonge jongens die tot hun twintigste nog de hele dag spelletjes zaten te spelen en totaal niet geïnteresseerd waren in het andere geslacht. Niet geïnteresseerd of niet kundig om relaties te leggen met vrouwen. Vervolgens groeien deze jongens op in hoog betaalde computerbanen en komen dan in een (machts)positie waar de game-generatie de schade van hun jeugd in een klap inhalen. Met vollop Sex en orgies dus.
Vrij vertaald.
Maar waar het #mcenv om gaat is de cultuurtypering. En los van de profiling technieken, denk ik dat die gewoon klopt. Silicon Valley heeft natuurlijk een dominante cultuur, naast divese subculturen, en de meest in het oogspringende cultuur is die van de computer-nerd, die liever met computer, spellen, techniek en software omgaat dan met mensen.
Laatst had ik een chatsessie met iemand van Microsoft aan wie ik en vraag stelde (ik krijg deze foutmelding bij windows 10 update 0x800700b7 wat is dit, en moet ik doen?) In plaats van antwoord te geven op mijn vraag vroeg hij technische details (wat is de productcode van je notebook, e.d.) met als uiteindelijke doel, "laat mij maar op je computer kijken, dan los ik het wel op." Ik moest daarvoor ook nog even een authorisatieformulier invullen zonder dat ik begreep wat er zou gebeuren...
We leven in een tijdperk waar gender/vraagstukken bijzonder gevoelig liggen. Niet lang geleden werd Google ontboden voor een rechtzaak (Class action) omdat ze haar vrouwelijke medewerkers minder betaalde, en Google gaf zelfs nog toe dat mannen betere programmeurs / ingenieurs zijn (vrij vertaald).
De grote drie Apple (123000), Alphabet/Google (74000) en Facebook (25105 medewerkers) laten overigens vrij weinig zien als het om hun cultuur en medewerkers gaat. In de jaarverslagen staat er geen enkele referentie (bij Google komt de term culture 1 keer voor bij Facebook geeneen). Apple geeft wil op haar website informatie zoals over gender-verschillen, en stelt dat ca. 37% van de werknemers vrouw is. Hoe de verdeling IT, sales daarbij is, is niet gezegd.
Het aardige van dit boek die de schijnwerpers even zet op Silicon Valley (San Francisco) is dat dit nagenoeg buren zijn van het naastgelegen Hollywood (Los Angeles) waar de oorsprong ligt van #metoo. In beide gevallen twee biotopen met een zeer uiteenlopende productieve focus (computers versus entertainment) maar beide gedomineerd door een masculiene cultuur.
--
2011/10/ode-aan-de-nerd
--
Jordan Peterson over de masculinity crisis: "Youtube is a male domain."
--
Van de samenvatting van Brotopia (via Blinkist):
"De Nerd was de eerste stereotype die de tech industrie produceerde, maar sindsdien zijn er meer bijgekomen, zoals de brogrammer. In combinatie met de work hard, play hard mentaliteit is de tech workplace toenemende vrouwonvriendelijk geworden... Een bewijs hiervan is dat business deals in steeds vrouwonvriendelijkere omgevingen worden gedaan, zoals in striptease clubs... Susan Fowler als voormalig software ingenieur van Uber heeft dat aan de lijve ondervonden en ze heeft deze ervaringen op haar blog gezet, waarmee het onderzoek naar de tech cultuur gestart werd."
"Sex partijen zijn erg normaal geworden in Silicon Valley. Door het idea van vrije liefde lijkt dit progressief en liberaal, maar de sexpartijen zijn nietmeer dan een dienst voor de mannelijke fantasien..."
Weekend views of women as sex pawns... affect weekday views of women as colleagues entrepreneurs and peers."
"Als het op werk in tehcnologie aankomt worden vrouwen ondergewaardeerd, en de werk/familie-balans is bijzonder moeilijk."
"Het is moeilijk deze cultuur te veranderen omdat mensen de neiging hebben kandidaten aan te nemen die op hunzelf lijken."
"De ervaring leert echter dat gender diversiteit profijtelijk is voor deze bedrijven. Dit blijkt uit een studie van de verandering rond League of Legends. Inclusiveness en het verwijderen van abusieve gamers heeft tot een stijging van het aantal maandelijke gebruikers geleid."
Haar boek geeft een onderhouden beeld van de excessen in de tech industrie anno nu, maar ze vertelt ook over hoe het zo gekomen is:
What happened in the 1960s and 1970s was that the industry was exploding and was starved for talent. There just weren’t enough people to do the jobs in computing. So they hired these two psychologists, William Cannon and Dallis Perry, to come up with a personality test to screen for good programmers. (NYT - Advertisement TECHNOLOGY How Silicon Valley Came to Be a Land of ‘Bros’).
De test in kwestie gaat om de Strong Interest Inventory. Eerst dacht ik dat het om "sterke" interessegebieden ging, maar Strong is diegene die het bedacht heeft. Wikipedia:
When an individual takes and completes the assessment, the resulting data is reflected by scores in each of the six General Occupational Themes (GOTs) or interest areas, including Realistic, Investigative, Artistic, Social, Enterprising, and Conventional
Perry and Cannon - hebben deze profiling-techniek verder ontwikkeld tot een concrete toepassing voor een professie die in die jaren in opgang kwam:
Perry and Cannon (38, 39) in 1964 and again in 1966, investigated the vocational interests of computer programmers using the Strong Vocational Interest Blank. In the first study, 1,378 computer programmers participating included 186 females. In the second study, scores of 293 female computer programmers on the Strong for men were found to be quite similar to those of male programmers, although interests of women were somewhat higher in aesthetic and scientific fields and lower in technical and technicalsupervision occupations. Female programmers indicated interest in all forms of mathematics and lack of interest in people, especially in activities involving responsibility
for helping people. The similarity of the profiles for men and women was apparent, emphasizing the similarity of interests of male and female programmers. The female programmers as differentiated from women in general, were more interested in physical science and technical activities and less so in natural and social science and literature. They preferred independent, non-routine work. (uit proefschrift: THE RELATIONSHIP BETWEEN PERSONALITY TRAITS AND VOCATIONAL INTERESTS IN THE CHOICE OF FIELD OF STUDY OF SELECTED JUNIOR COLLEGE STUDENTS IN BUSINESS ADMINISTRATION, 1969)
Wat uit een recenter werk blijkt, Making programming Masculine, van Nathan Ensmenger
een proefschrift uit 2008 is dat deze praktijk overal bekend is in die computer-ict-omgeving, en dus in Silicon Valley:
Conclusions: No historical study of gender in computing can afford to ignore the role of women in the history of computer programming. The contributions of female programmers to this history, significant in their own right, are even more remarkable given the prevailing social norms of the era (particularly in technical occupations). But to a certain degree our perception that presence of women in programming is premised on the assumption that programming has always been an essentially masculine discipline. But in the early decades of electronic computing, the gender identity of programming was ambiguous: a field that started out feminized was only gradually – and fitfully – made masculine. Much of the social work necessary to accomplish this occupation sex-change was couched in terms of professional development. In programming, as in many occupations, professionalism was masculinization. In the decades following the 1960s, of course, computer programming has become a hyper-masculine profession. But the origins of this are social rather than biological, historically contingent rather than inevitable.
Waar Chang vervolgens over schrijft zijn de uitwassen van een cultuur die wat uit de hand loopt. Ergens komt iemand aan het woord die zegt: dit is (een cultuur van) jonge jongens die tot hun twintigste nog de hele dag spelletjes zaten te spelen en totaal niet geïnteresseerd waren in het andere geslacht. Niet geïnteresseerd of niet kundig om relaties te leggen met vrouwen. Vervolgens groeien deze jongens op in hoog betaalde computerbanen en komen dan in een (machts)positie waar de game-generatie de schade van hun jeugd in een klap inhalen. Met vollop Sex en orgies dus.
Vrij vertaald.
Maar waar het #mcenv om gaat is de cultuurtypering. En los van de profiling technieken, denk ik dat die gewoon klopt. Silicon Valley heeft natuurlijk een dominante cultuur, naast divese subculturen, en de meest in het oogspringende cultuur is die van de computer-nerd, die liever met computer, spellen, techniek en software omgaat dan met mensen.
Laatst had ik een chatsessie met iemand van Microsoft aan wie ik en vraag stelde (ik krijg deze foutmelding bij windows 10 update 0x800700b7 wat is dit, en moet ik doen?) In plaats van antwoord te geven op mijn vraag vroeg hij technische details (wat is de productcode van je notebook, e.d.) met als uiteindelijke doel, "laat mij maar op je computer kijken, dan los ik het wel op." Ik moest daarvoor ook nog even een authorisatieformulier invullen zonder dat ik begreep wat er zou gebeuren...
We leven in een tijdperk waar gender/vraagstukken bijzonder gevoelig liggen. Niet lang geleden werd Google ontboden voor een rechtzaak (Class action) omdat ze haar vrouwelijke medewerkers minder betaalde, en Google gaf zelfs nog toe dat mannen betere programmeurs / ingenieurs zijn (vrij vertaald).
De grote drie Apple (123000), Alphabet/Google (74000) en Facebook (25105 medewerkers) laten overigens vrij weinig zien als het om hun cultuur en medewerkers gaat. In de jaarverslagen staat er geen enkele referentie (bij Google komt de term culture 1 keer voor bij Facebook geeneen). Apple geeft wil op haar website informatie zoals over gender-verschillen, en stelt dat ca. 37% van de werknemers vrouw is. Hoe de verdeling IT, sales daarbij is, is niet gezegd.
- Facebook over haar cultuur: Facebook is defined by our hacker culture - an environment that rewards creative problem solving and rapid decision making. We encourage people to be bold. Our open culture keeps everyone informed and allows people to move around and solve the problems they care about most. We work in small teams and move fast to develop new products, constantly iterating and improving. The phrase “this journey is 1% finished” is posted on our walls, reminding us that we’ve only begun to fulfill our mission to bring the world closer together. (Company info)
- Apple - inclusion & diversity: OPEN. HUmanity is plural, not singular. The best way the world works is everybody in. Nobody out. (moslimmeisje met haardoek op de bijgaande profielfoto)
- Google. Is het minst open over haar cultuur. Geeft op de website geen concrete informatie. In het jaarverslag wel: We embrace collaboration and creativity, and encourage the iteration of ideas to address complex technical challenges... Alphabet heeft 27000+ werknemers in research & development, 21000 in sales & marketing ca. 14000 in operations en ca. 10000 in administratieve functies)
"Making programming masculine," is trouwens een mooie titel die aangeeft dat masculine niet hetzelfde als mannelijk is. Als het gaat om de cultuur van interne-focus-op-techniek (als tegenstelling op externe-focus-op-klant/relaties) dan kan dit zowel op mannen als vrouwen van toepassing zijn binnen organisaties en binnen een groter domein zoals heel Silicon Valley. Het zou vreemd zijn wanneer dit niet zo was. Natuurlijk is er zoiets als diversiteit, maar een sterke cultuur wordt natuurlijk vooral gedragen door een grote cohesie en die krijg je bij gelijksoortige profielen.
Het aardige van dit boek die de schijnwerpers even zet op Silicon Valley (San Francisco) is dat dit nagenoeg buren zijn van het naastgelegen Hollywood (Los Angeles) waar de oorsprong ligt van #metoo. In beide gevallen twee biotopen met een zeer uiteenlopende productieve focus (computers versus entertainment) maar beide gedomineerd door een masculiene cultuur.
--
2011/10/ode-aan-de-nerd
--
Jordan Peterson over de masculinity crisis: "Youtube is a male domain."
--
Van de samenvatting van Brotopia (via Blinkist):
"De Nerd was de eerste stereotype die de tech industrie produceerde, maar sindsdien zijn er meer bijgekomen, zoals de brogrammer. In combinatie met de work hard, play hard mentaliteit is de tech workplace toenemende vrouwonvriendelijk geworden... Een bewijs hiervan is dat business deals in steeds vrouwonvriendelijkere omgevingen worden gedaan, zoals in striptease clubs... Susan Fowler als voormalig software ingenieur van Uber heeft dat aan de lijve ondervonden en ze heeft deze ervaringen op haar blog gezet, waarmee het onderzoek naar de tech cultuur gestart werd."
"Sex partijen zijn erg normaal geworden in Silicon Valley. Door het idea van vrije liefde lijkt dit progressief en liberaal, maar de sexpartijen zijn nietmeer dan een dienst voor de mannelijke fantasien..."
Weekend views of women as sex pawns... affect weekday views of women as colleagues entrepreneurs and peers."
"Als het op werk in tehcnologie aankomt worden vrouwen ondergewaardeerd, en de werk/familie-balans is bijzonder moeilijk."
"Het is moeilijk deze cultuur te veranderen omdat mensen de neiging hebben kandidaten aan te nemen die op hunzelf lijken."
"De ervaring leert echter dat gender diversiteit profijtelijk is voor deze bedrijven. Dit blijkt uit een studie van de verandering rond League of Legends. Inclusiveness en het verwijderen van abusieve gamers heeft tot een stijging van het aantal maandelijke gebruikers geleid."
Reacties