"Michael Moore is een clown"

Een  jaar of tien geleden sprak ik een investment coach in New York en al gaande kwamen we te spreken over de cultuurverschillen tussen Europa en de VS en toen kwam ook Michael Moore ter sprake. Zij vertelde me dat Michael Moore in Amerika niet erg serieus wordt genomen. "He´s just a clown."
He is just a clown, kan je in deze tijd niet meer zo zeggen. Het fenomeen horror-clown speelt op: Door het hele land worden morbide clowns gesignaleerd die toevallige passanten schrik aanjagen. Ook de politie bemoeit zich er nu mee (nrc). Maar dit ter zijde.

Ik heb het boek de Bilderberg Club van ... Daniel Estulin onlangs gelezen, omdat het een organisatie betreft en mijn nieuwsgierigheid opwekt, vooral of het me iets kan leren omtrent cultuur. Ook al weet ik dat dit boek een conspiratietheorie bevat waar ik niet echt in geloof. Desondanks is het boek gratis in de bibliotheek te verkrijgen en misschien juist daardoor dacht ik: baat het niet dan schaadt het niet. 

De geloofwaardigheid van het boek komt echter toch sterk in het geding. Allereerst schrijft de bedenker van de theorie dat de Bilderberggroep een opdracht heeft, ze wil: een wereldregering, een wereldmunt en een wereldreligie bereiken.
De euro is een voorloper van de wereldmunt en dit is nog het meest aannemelijke, ook al valt de munt nu bijna uit elkaar door ontbrekende politieke steun. Maar de IMF SDR waar hij niets over schrijft zou je een beweging in de richting kunnen zien. Het IMF en de Wereldbank staan dan in dienst van de Bilderbergers.
Verderop in zijn onderzoek schrijft hij over het verbannen van cash en ook dat is een fenomeen waar je als buitenstaander wel in kan geloven. Er komt steeds minder papiergeld, in relatie tot elektronisch geld en de media staan vol van berichten hoe precair de waarde van de valuta's zich bewegen in de huidige currency-wars.
Met een beetje fantasie kan je hieruit afleiden dat er nog maar een wereldmunt zal overblijven.
De stap naar één wereldregering is al wat moeilijker te verteren, laat staan dat er ooit een wereldreligie zal komen. Die gedachte gaat in deze tijd alle fantasie te boven. En dan, wat zou het motief zijn? Waarom wil de Bilderberggroep - een club van vermogende prominenten - dit?

De schrijver van het boek is een Russische journalist uit een van de Baltische staten en trots is op zijn Russische wortels. Dat gegeven vormt wat mij betreft het twee element van ongeloofwaardigheid. Een rus die in Madrid woont en werkt verkondigt deze theorie.

Hij schrijft dat hij bij aanwezigheid van de Bilderberg meetings bedreigd wordt en dat Ze er alles aan doen om zijn leven en zoektocht onmogelijk te maken.

Een mogelijk derde element waardoor de theorie meer aan kracht zou uitstralen is door te laten zien hoe de organisatie van de club werkt. Welke resources hebben de leden tot hun beschikking? Maar daarover lees je niets. Een dergelijk machtige club heeft structuur nodig, maar verder dan de jaarlijkse meetings gaat het verhaal niet. Als je dan kijkt naar de Nederlandse deelnemers dan vindt je een naam als D66 voorzitter Alexander Pechtold. Een bekend voorstander van de Euro en de EU, en met de ambitie voor een wereldregering...? Het kan. Alles kan.

Het grote probleem met complottheorieën is dat je er niet (semi) wetenschappelijk over kan discussiëren. Als ik dit verhaal vertel aan iemand van wie ik weet dat ze overal een invisible hand achter ziet en bijvoorbeeld over de capriolen van Prins Bernard begin, zegt ze: "of course because he is a pedofile, they all are." en even later valt de term Satan.

Prins Bernard was dus de oprichter van deze club. Onze prins. Het Bilderberg in ons Nederland. Daar begon het. Ik ben benieuwd of de term Bilderberg in de nieuwe biografie van Juliana is opgenomen, vorstin in een mannenwereld. (foto:
het vergoelijken van Prins Bernhard is voorbij)
Het boek gaat terug naar de bieb en ik denk er niet meer aan. Toch sla ik het dan nog een keer open en zie dat ik ergens overheen heb gelezen:
En dus, hebben de leden van de Bilderberg club een geheim wapen in de hand genomen: een clown verkleed als filmdirecteur genaamd: Michael Moore. Moore verdedigd niet ons doel, hij is een van hen! 

Direct moest ik denken aan bovenbeschreven anekdote en het is niet zozeer dat het fenomeen clown nu opspeelt, maar dat je in deze tijd voortdurend het idee krijgt dat alles net iets anders is dan je had gedacht. We krijgen zoveel informatie over ons heen uit de traditionele als ook uit de nieuwe media en je weet niet meer wat waar is en wat niet.

De zwart-wit-vergelijking dat Trump slecht is en Hillary goed gelooft niemand meer, en dat de laatst-genoemde ondersteund wordt door de machtigen van Wall Street wordt ook steeds duidelijker uit Clintons' e-mails.
En als alles anders is dan je denkt dan zou het zomaar kunnen dat Michael Moore inderdaad de hofnar is van de machtigen in de VS. Hij gaat tekeer tegen het establishment, maar net even te clownesk. Op het ridicule af, zodat je hem toch niet gelooft. En dus stemt men toch maar liever op Clinton...

Een echte eye-opener. Het is vaak maar hoe je de dingen leest. Ik heb hier in de kast stupid white men liggen. Toch eens inzien.

--
Zowel #brexit vermijden alsook trumps  electie. In beide is de group bilderberg mislukt. Dat geeft toch wel te denken over haar invloed.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?