Hoe business Intelligent is Google zelf?

Toen ik vrijdag - pizzavond - boodschappen ging doen merkte ik bij de LiDl dat de pizzas duurder waren geworden dan de weken ervoor. Tien procent om precies te zijn. Tja dacht ik, Lidl is ook zo´n slim Business Intelligent BI bedrijf dat precies weet wat klanten kopen en vervolgens de prijzen omhoog sturen. Slim.

...

Ik heb de cijfers er niet bijgehaald, maar uit de opvolgende jaarverslagen is duidelijk te zien hoe de omzet en de winst van Google Inc. jaar na jaar blijft groeien. Wat ook blijkt is dat de omzet uit advertenties de grootste inkomstenbron BLIJFT. Procentueel gezien verandert er weinig.
Waarom dan dat hele gedoe met Alphabet en Alphabet.com. Deze laatste domeinnaam is van een Duitse autobouwer en geeft de naam niet op. Maar wat zegt Alfabet nu precies?

Op Wall Street stijgt het aandeel na de nieuwe structuur, maar ook voor de aankondiging kwam de koers als even boven de 700 dollar, een nieuwe all time high ATH. De groeicijfers zijn dus goed, waarom dan die reorganisatie_

In de media is er voldoende informatie en diverse meningen over te vinden. CD meent dat het gaat om het bereiken van extra autonomie vor de onderdelen.

Brilliant move, klinkt er. Google als cash generator en Alphabet als growth generator.

Op twitter vond ik deze tweet:

umair ‏@umairh - ... Google is a serial failure because it doesn't invest enough in design, and thinks "data" is reality. Wrong. 

Dat is en aardige vondst of visie om design tegenover het ouderwetse engineering te plaatsten. Maar of deze visie "klopt"? Ik weet het niet.

Zelf heb ik geen mening, en wil ik gewoon de ontwikkelingen volgen omtrent dit bedrijf / Conglomeraat dat ons leven beheerst. En hoe (serieus) we Alphabet nu moeten duiden?

Ik heb wel een vraag die me bezig houd in dit kader. Hoe Business Intelligent is Google nu zelf, blijkens deze stappen? Het bedrijf heeft de beste of meest "gekwalificeerde" professionals in huis.
Stel nu dat je als bedrijf, wat in het geval van google zo is, alles weet van wat er op het internet gebeurt. Je weet qua data wat iedereen zoekt en hebt dus kennis van vele trends. Je bent almachtig, wat steeds duidelijker wordt bij Google. Wat is dan je probleem, dat je teveel focus hebt of te weinig? Zou je als je alle succesvolle businesses in de wereld kent, niet ook de valkuil inlopen om meer en breder als business te opereren ook al heb je daar - met een leger aan ingenieurs - toch niet de beste kaarten voor? Een soort van business jaloezie? Of werkt het concept van een conglomeraat in de moderne wereld bij uitzondering juist zeer goed?

Voorbeeld business intelligence: het is beter voor je bedrijf om met een letter "A" te beginnen, zoals Apple, Amazon, ... en dus: Alphabet.

wordt vervolgd...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?