Fagron en de tijdsgeest

Van ambitieus Arseus naar nog ambitieuzer Fagron?

De conglomeratisch medische toeleverancier Arseus transformeert zich in korte tijd tot de gefocuste Apothekersdienstverlener. In feite wat een deel van Arseus (Fagron al geheten en opgestart door de huidige CEO) al deed.

In mid-2013 an analysis of the strategic options for the Healthcare Solutions and Healthcare Specialties divisions was announced. This resulted in the sale of the dental, medical and ICT activities. The sale of Healthcare Specialties and Healthcare Solutions was finalised in 2014. The sale of Corilus was completed in March 2015. As a result of this, Fagron has transformed into a purely pharmaceutical R&D company developing and delivering innovative solutions to pharmacies and hospitals worldwide (AR 2014)

Fagron’s (nieuwe) business model, bestaat uit:
  • Fagron Compounding (het bestaande Fagron met als omzet in 2014 147 mln.)
  • Services, Fagron Trademarks and (45 mln.)
  • Fagron Compounding Essentials (245 mln. de bestaande entiteit die resources levert)
Over cultuur laat het nieuwe Fagron zich in het jaarverslag niet uit. Er is wel een statement te vinden:

Fagron’s R&D team works closely together with pharmacists, prescribers and universities worldwide to develop innovative solutions to meet patients’ specific needs. This is the foundation of the successful strategy of optimising and innovating pharmaceutical compounding. The passion for innovation and speed of execution is deeply embedded in the strategy and culture of Fagron (AR'14).

En heeft het bedrijf Kernwaarden geformuleerd (van de website):

We believe in:
• Customer is number 1 
• Entrepreneurship 
• Speed of execution 
• Result driven 
• Innovation 
• Behave as a global market leader
(Qua deze kernwaarden kan je zeggen dat bij het nieuwe Fagron veel minder ruimte is voor entrepreneurship dan bij het oude Arseus, dat veel diverser was!)

Op de website geeft het bedrijf voorbeelden van specifieke cases, met uitdagingen voor de medische wereld waar de commerciele en standaard farmaceutische oplossingen niet precies passen (qua dosis of aanpak). Fagron kan dan via een apotheek een op maat recept maken.

Mooi bedrijf, nieuwe focus, strategie, duidelijke nieuwe kleuren een nieuw logo, niets aan de hand dus...

Ook blijkt dat de CEO en oprichter voor een miljoen euro aan eigen aandelen koopt. Wat doen die aandelen tegenwoordig, dit lijkt zo'n succesverhaal?

En dan blijkt dat de koers van het aandeel gigantisch is ingezakt, bijna gehalveerd.

En dan blijkt dat:
- de top vlak voor de koersval voor miljoenen aandelen van het bedrijf heeft verkocht (FD).
- Vermogensbeheerder Stan Westerterp van JNVB noemde het niet tijdig erkennen van prijsdruk in de Verenigde Staten door Fagron "een slechte beurt van het management" en stelde dat je het aan de kaak stellen van het management als belegger "niet wilt zien" (DAH)
- de autonome groei van ht bedrijf ver beneden maat was, na publicatie cijfers H1, 2015

...
Maar misschien een nog betere verklaring voor het recente verloop van Fagron is dat "de wereld van vandaag (de beurs, "wall street," maar ook "main street") steeds minder gelooft in mooie verhalen. Na debacles als Imtech merk je dat het tijd is geworden voor meer realisme. En dus moeten bedrijven weer ouderwets leveren wat ze beloven of ze worden afgestraft. Dat is iig mijn hypothese, een tijdgeest die aan het veranderen is.
Een andere hypothese is dat er veel boosheid heerst onder mensen, analisten, beleggers en teleurstellingen worden hard schoppend afgestraft.

--
Nov '15 wanneer de problemen serieus worden - er kan geen overeenstemming bereikt worden met banken over extra financieringen - dan komen er ook nog eens nieuwe (imago)problemen bij, het vertrouwen bij beleggers neemt af.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?