Stijlvoorbeeld beleggen

“Van beleggen weet ik niks af, maar vertel me wat je wilt vragen, Soms ligt in de formulering van de vraag al een antwoord opgesloten.”
- ok. Je hebt zoveel verteld over stijl en over cultuur ik wil weten hoe dit past bij een thema als beleggen.
- bijvoorbeeld, wat is nu mijn stijl als het gaat om beleggen? Is dat precies hetzelfde als mijn organisatiestijl?
“En hoe is die precies?”
- allereerst wil ik graag dingen weten en leren. Ik ben op zoek naar nieuwe inzichten...
- ik neem vaak risico’s, maar op andere momenten kan ik ook heel traditioneel overkomen.
- En ook, wat me nog het meeste intrigeert is het contrair denken en doen. Precies dat doen wat anders is dan wat iedereen doet. Als iedereen links zegt ga ik rechts, en visa versa.
“Ok. Ik zal proberen hierop te reageren, zonder dat ik ook maar iets van beleggen snap. Geld verdienen met geld vind ik persoonlijk niet productief, maar in de financiële wereld ligt dat genuanceerder. Dat is misschien een ander verhaal. Laat je door mijn mening niet beïnvloeden. Doe wat je doen moet.”
"..."
“ Je wilt dingen leren. Dat is op zich positief. Het nadeel van leren is dat je je richt op de toekomst, en dat je NU leeft. Waarom zou je moeten leren en studeren om iets nú te kunnen doen? Je hebt, neem ik, aan ervaring met beleggen. Wat je dan moet doen is zorgen dat je beter belegt. Hier moet je dus kiezen voor verbeteren, terwijl leren en studeren vaak gepaard gaat met de wens om te veranderen. Iets willen worden, je ontwikkelen.”
- ...
“Elk vak vereist voldoende kennis om het uit te voeren, maar als je continu bezig bent met leren dan is het alsof je een excuus zoekt om niet goed te zijn. Net zoals een leerling en de relatie tot de meester. Op een gegeven moment moet je dat stadium achter je laten.”
- en wanneer weet ik dat?
“Je moet leren niet zien als een doel op zich, maar concreet en doelgericht vragen welke kennis je nu mist. Dan zorg je dat je die inzichten verkrijgt en dan ga je aan de slag. Leren is geen doel. Stel je zelf de vraag: wat doe ik NU fout. en probeer dat te verbeteren. Meer niet.”
- ok. Ga ik op letten.
“Nou... wat was er nog meer?” 
- risico’s nemen versus traditioneel of conservatief handelen...
“Ik kan begrijpen dat beleggen met risico’s te maken heeft. Dus moet je risico’s kunnen en willen nemen.”
- ik merk dat ik vaak risico’s neem zonder na te denken, en in andere gevallen deins ik terug voor het nemen van risico’s. Dan denk ik teveel na. En soms ben ik erg conservatief terwijl ik op andere vlakken weer creatief of innovatief ben.
“dat lijkt me ook goed samen gaan.”
- misschien moet ik hier zelf eerst nog eens over nadenken, zodat ik beter de vraag kan formuleren. 
"Hmm. Misschien. Probeer duidelijk de vraag te formuleren voor jezelf"
...
- En dan contrair denken... Soms zie ik dat recalcitrante jongetje. [...]

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?