Doelloos rondzwerven

- Wie of wat me geïnspireerd heeft toen ik jong was? Ik weet wel een voorbeeld. Ik keek altijd naar de tv-serie Rich man poor man, en ik leefde altijd mee met de poor man.
“Nick Nolte”
- Precies. Ik weet me weinig meer van de serie te herinneren. Alleen het feit dat ik me aangetrokken voelde worden door de underdog.
“Ok. Dat is een goed voorbeeld. En ik zal laten zien wat dit betekent.”
- Doe je ook aan droominterpretaties?
“Het feit dat je kiest voor de verliezer of underdog is op zich geen probleem. Dat is een stadium waaruit iedereen zijn vertrekpunt kan kiezen. Het voordeel van de underdog is dat deze zijn verliespositie kan verbloemen of idealiseren. Het is net als iemand die niet meedoet met een spel ook nooit kan verliezen. Of iemand die van zijn mislukkingen in zijn leven, een levenshouding maakt. alsof het erbij zou horen.” 
- In het geval van de Poor man ging het om een reeks van tegenslagen en dat er voor de verliezers in de maatschappij geen ruimte was om zich te ontwikkelen. Hij verspeelde zijn leven aan drank en het vocht tegen iedereen om hem heen. De vechtpartijen herinnerde me ik nog goed.
“Ik ken de serie niet goed genoeg, maar de underdog lijkt veel op de zwerver.
Wat doet een zwerver?”
- die zwerft rond
“Precies. Rond. De zwerver beweegt in cirkels, het begin en eind van zijn route liggen dicht bij elkaar.
Daarbij wijkt hij af van andere professionals.”
- Is een zwerver een professional?
“Je kan het zien als een beroep. Belangrijker vind ik dat de functie van een zwerver als voorbeeld kan dienen voor mij als coach om jou te helpen. Iedereen kent de zwerver, of weet wat ermee bedoeld wordt”
- Rondzwerven.. Zoals op vakanties, wanneer je geen echt doel hebt, je leeft het moment. Al vraag ik me af of de zwerver geniet van zijn omzwervingen.
“Maar als jij doelloos rondzwerft wat voel je dan?”
- Als ik dat lang genoeg gedaan heb, dan heb ik daarna zin om weer iets te doen.
“Dat is denk ik de essentie. Bij alle professionals – van arts, loodgieter, verkoper of accountant, ze hebben allemaal een doel. Ze willen iets bereiken en de weg die naar succes leidt is misschien niet linea recta maar wel een rechte lijn die ergens heen leidt.
In tegenstelling tot de zwerver, die altijd vast zit aan cirkelbewegingen.
Als jij dus niet je doel vindt dan blijf je rondzingen. Dat kan goed zijn voor een bepaalde tijd, maar het kan ook een teken van zwakte zijn. Dat je niet echt durft te kiezen.”
- ik durf niet te kiezen.
“Dat is waarom veel mensen opeens een sabbatical kiezen. Dan gaan ze rondzwerven.”
- Heb ik ook gedaan.
“Da’s prima, wanneer je maar weer een keer aan de slag gaat. En je doel vindt.
- Ok het is me helder. Ik moet een keuze maken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?