Scheepsarchitectuur en ... FPSO
Zoveel als er over traditionele bouwarchitectuur te vinden is op het internet en erbuiten, zo weinig informatie verschijnt er over scheepsarchitectuur. In het Engels is er iets meer interesse, maar of dit relatief ook significant is is lastig te zeggen. Bij Google/trends valt over scheepsarchitectuur niet genoeg volume te vinden, en naval architecture relatief t.o.v. architecture heeft geen enkel volume.
Toch is scheepsarchitectuur een zeer interessant thema. Voor schepen in het algemeen, maar bijvoorbeeld ook voor een marine-vehicle zoals een Floating Production storage and offloading, ofwel een FPSO.
Een FPSO wordt gebruikt door olie exploratie en productiebedrijven (zoals Shell, BP en Total) en geleverd door specialistische bedrijven zoals SBM "Offshore".
SBM bouwt die platformen niet zelf maar besteedt deze constructies uit aan ook weer gespecialiseerde bedrijven. En dan valt op dat Nederlandse bedrijven, net als SBM zelf, vooraanstaande posities innemen in deze productie.
Hoe komt dit? ligt dit aan de / een cultuur die in Nederland opgebouwd is over de jaren en alles te maken heeft met het thema "water"?
Door het zoeken en surfen leer ik dat er ongeveer 97 FPSO’s en 74 FSO’s (enkel off-loading geen productie) wereldwijd in operatie of beschikbaar zijn. Meer dan 60% zijn conversie projecten (bron: www.veristar.com).
Dit is een belangrijk architectuur element; bij gebouwen kan een oud gebouw opnieuw tot leven gebracht worden, door het een nieuwe functie te geven. Bekende voorbeelden zijn fabrieken die als theater of andere ruimtes gebruikt worden. Maar een FPSO kan dus gebouwd worden door de conversie van een tanker.
In jaarverslagen komt de term scheepsarchitectuur ook niet veel voor, maar wel bijvoorbeeld bij een Belgisch bedrijf dat refereert aan een adviesbureau (DVO (Parijs)) is een adviesbureau met twee belangrijke expertisedomeinen: advies voor scheepsarchitectuur en marine engineering enerzijds, bouwsupervisie voor olietankerterminals anderzijds. (JV Exmar 2012)
Scheepsarchitectuur vraagt om scheepsarchitecten. En dat is een kleine wereld van specialisten. zoals C-Job (Naval architects / engineers). Op hun website staat onder "opdrachtgevers": Schepen bouwen doe je samen. Samen met de opdrachtgever, samen met de werf, samen met de onderaannemers en samen met de leveranciers van equipment en installaties. Om tot een goed schip of een scheepssysteem te komen, moet je de juiste mensen bij die bedrijven kennen en begrijpen waar ze het over hebben. Wij kennen ze allemaal.
Wij kennen ze allemaal. Hier lijkt me dat er een verschil bestaat met de bouw architecten. De "gewone" architect moet ook wel iedereen rond de bouw (vooral aannemers) kennen, maar het aantal partijen zal minder groot zijn dan bij de scheepsbouw. Of de hoeveelheid kennis. Voor de bouw van een ziekenhuis zijn de ingrediënten zoals stenen, beton, staal en cement eenvoudig tot willekeurige vormen te construeren.
Bij de zeevaart ontbreken die grondstoffen en is men voor de primaire vormen afhankelijk van enkel staal en aluminium.
Een architect bij de bouw (Arcadis ?) komt dus uit bij bouwbedrijven zoals Heijmans, Bam, Ballast Nedam, of Grontmij (de beursgenoteerde bedrijven uit AMX en ASX), de scheepsarchitect zal op zoek moeten naar staalbedrijven en naar bedrijven die gespecialiseerd zijn in andere vormen.
Holland Staal is een voorbeeld van beide, ze bieden staalbouw-oplossingen voor off-shore (en dan ook vooral helidecks).
Pas later bij de afwerking krijg je te maken met bedrijven als: Newthex (of Maxwell Marine) die deuren, liften en hatches (ramen) leveren. Of, C-Nautical dat Deck equipment biedt.
Een ander groot verschil tussen scheeps- en bouwarchitectuur is de lokatie. IHC Merwede maakt dit duidelijk: zij leveren "local content". De equipment is tailor-made, reliable and safe. It can be produced at the company's facilities worldwide or in cooperation with one of its partners.
Een gebouw kan maar op één plaats geconstrueerd worden. Enkele uitzonderingen zijn de bouw van een Unilever kantoor in Rotterdam dat destijds per schip getransporteerd werd naar de vestigingslocatie.
Hoe profileren bedrijven zich in deze business? Van Oord Ship Management gebruikt twee woorden: Marine Ingenuity. Voor scheepsbouw is een eigen creativiteit nodig.
SMB Naval Architects. Main body and ship layout. We strive to design ships that are compelling both to the ship owner as well as to the shipyard. In order to achieve this, we try to keep our design light and yet construction-friendly and maintenance-friendly. Straightforward yet efficient and user-friendly layouts.
Bovenstaand bedrijf laat een ander ontwerp zien dat typisch is voor marinebouw in tegenstelling tot fysieke bouw namelijk de factor van de werf waar de constructie gebouwd wordt. Andere partijen zijn: Koninklijke Niestern Sander (shipbuilder) en Holland Shipyards.
Naast constructie zijn er meer service-gerichte ondernemingen, zoals Keppel Verolme.
Keppel Verolme BV, actief sinds 1957, is een scheeps- en offshore werf gevestigd in Rotterdam en maakt deel uit van het wereldwijde netwerk van Keppel Offshore & Marine (www.keppelom.com). De Keppel Verolme werf kan ieder zeeschip en drijvende offshore unit onderbrengen. Onze voornaamste diensten zijn dokken, reparatie en onderhoud, aanpassen, verbouwen en constructie.
Heerema is een andere naam die steeds opduikt in deze wereld.
Heerema MC (Heerema Marine Contractors (HMC) offers the capabilities to design, procure, install and test infrastructures for Deepwater Field Development in depths of up to 3,000 m. HMC operates two deepwater construction vessels, DCV Balder and DCV Thialf, and diverse deepwater installation equipment. At this moment a new vessel is under construction – Aegir.
En GustoMSC ... We are one of the leading design and engineering companies involved in all types of mobile units/vessels for the offshore industry, including the delivery of associated equipment.
Terug naar het belang van de staalproducenten.
Shipkits ... offers a comprehensive range of shipbuilding services and products based on Centraalstaal building kits, ranging from basic concepts to the delivery of turn key vessels. Shipkits has developed from a plain section builder into a major key-facilitator for shipbuilding services. Centraalstaal is daarbij dus de primaire leverancier van complexe staal en aluminium onderdelen voor scheepsbouw.
Dan is er Nironstaal en Boerstaal die zich ook op de offshoremarkt richten. En Stigterstaal.
Een typisch geval van combinatie van kennis is te vinden bij VSF. Zij combineren bouwkennis, met staal specifieke oplossingen. Volker Staal en Funderingen (VSF) has worked in the steel fabrication and foundation sectors in Europe. The company specialises in heavy and complex steel structures and foundation techniques.
...
Dit vraagt om een vervolg.
Toch is scheepsarchitectuur een zeer interessant thema. Voor schepen in het algemeen, maar bijvoorbeeld ook voor een marine-vehicle zoals een Floating Production storage and offloading, ofwel een FPSO.
Een FPSO wordt gebruikt door olie exploratie en productiebedrijven (zoals Shell, BP en Total) en geleverd door specialistische bedrijven zoals SBM "Offshore".
SBM bouwt die platformen niet zelf maar besteedt deze constructies uit aan ook weer gespecialiseerde bedrijven. En dan valt op dat Nederlandse bedrijven, net als SBM zelf, vooraanstaande posities innemen in deze productie.
Hoe komt dit? ligt dit aan de / een cultuur die in Nederland opgebouwd is over de jaren en alles te maken heeft met het thema "water"?
Door het zoeken en surfen leer ik dat er ongeveer 97 FPSO’s en 74 FSO’s (enkel off-loading geen productie) wereldwijd in operatie of beschikbaar zijn. Meer dan 60% zijn conversie projecten (bron: www.veristar.com).
Dit is een belangrijk architectuur element; bij gebouwen kan een oud gebouw opnieuw tot leven gebracht worden, door het een nieuwe functie te geven. Bekende voorbeelden zijn fabrieken die als theater of andere ruimtes gebruikt worden. Maar een FPSO kan dus gebouwd worden door de conversie van een tanker.
In jaarverslagen komt de term scheepsarchitectuur ook niet veel voor, maar wel bijvoorbeeld bij een Belgisch bedrijf dat refereert aan een adviesbureau (DVO (Parijs)) is een adviesbureau met twee belangrijke expertisedomeinen: advies voor scheepsarchitectuur en marine engineering enerzijds, bouwsupervisie voor olietankerterminals anderzijds. (JV Exmar 2012)
Scheepsarchitectuur vraagt om scheepsarchitecten. En dat is een kleine wereld van specialisten. zoals C-Job (Naval architects / engineers). Op hun website staat onder "opdrachtgevers": Schepen bouwen doe je samen. Samen met de opdrachtgever, samen met de werf, samen met de onderaannemers en samen met de leveranciers van equipment en installaties. Om tot een goed schip of een scheepssysteem te komen, moet je de juiste mensen bij die bedrijven kennen en begrijpen waar ze het over hebben. Wij kennen ze allemaal.
Wij kennen ze allemaal. Hier lijkt me dat er een verschil bestaat met de bouw architecten. De "gewone" architect moet ook wel iedereen rond de bouw (vooral aannemers) kennen, maar het aantal partijen zal minder groot zijn dan bij de scheepsbouw. Of de hoeveelheid kennis. Voor de bouw van een ziekenhuis zijn de ingrediënten zoals stenen, beton, staal en cement eenvoudig tot willekeurige vormen te construeren.
Bij de zeevaart ontbreken die grondstoffen en is men voor de primaire vormen afhankelijk van enkel staal en aluminium.
Een architect bij de bouw (Arcadis ?) komt dus uit bij bouwbedrijven zoals Heijmans, Bam, Ballast Nedam, of Grontmij (de beursgenoteerde bedrijven uit AMX en ASX), de scheepsarchitect zal op zoek moeten naar staalbedrijven en naar bedrijven die gespecialiseerd zijn in andere vormen.
Holland Staal is een voorbeeld van beide, ze bieden staalbouw-oplossingen voor off-shore (en dan ook vooral helidecks).
Pas later bij de afwerking krijg je te maken met bedrijven als: Newthex (of Maxwell Marine) die deuren, liften en hatches (ramen) leveren. Of, C-Nautical dat Deck equipment biedt.
Een ander groot verschil tussen scheeps- en bouwarchitectuur is de lokatie. IHC Merwede maakt dit duidelijk: zij leveren "local content". De equipment is tailor-made, reliable and safe. It can be produced at the company's facilities worldwide or in cooperation with one of its partners.
Een gebouw kan maar op één plaats geconstrueerd worden. Enkele uitzonderingen zijn de bouw van een Unilever kantoor in Rotterdam dat destijds per schip getransporteerd werd naar de vestigingslocatie.
Hoe profileren bedrijven zich in deze business? Van Oord Ship Management gebruikt twee woorden: Marine Ingenuity. Voor scheepsbouw is een eigen creativiteit nodig.
SMB Naval Architects. Main body and ship layout. We strive to design ships that are compelling both to the ship owner as well as to the shipyard. In order to achieve this, we try to keep our design light and yet construction-friendly and maintenance-friendly. Straightforward yet efficient and user-friendly layouts.
Bovenstaand bedrijf laat een ander ontwerp zien dat typisch is voor marinebouw in tegenstelling tot fysieke bouw namelijk de factor van de werf waar de constructie gebouwd wordt. Andere partijen zijn: Koninklijke Niestern Sander (shipbuilder) en Holland Shipyards.
Naast constructie zijn er meer service-gerichte ondernemingen, zoals Keppel Verolme.
Keppel Verolme BV, actief sinds 1957, is een scheeps- en offshore werf gevestigd in Rotterdam en maakt deel uit van het wereldwijde netwerk van Keppel Offshore & Marine (www.keppelom.com). De Keppel Verolme werf kan ieder zeeschip en drijvende offshore unit onderbrengen. Onze voornaamste diensten zijn dokken, reparatie en onderhoud, aanpassen, verbouwen en constructie.
Heerema is een andere naam die steeds opduikt in deze wereld.
Heerema MC (Heerema Marine Contractors (HMC) offers the capabilities to design, procure, install and test infrastructures for Deepwater Field Development in depths of up to 3,000 m. HMC operates two deepwater construction vessels, DCV Balder and DCV Thialf, and diverse deepwater installation equipment. At this moment a new vessel is under construction – Aegir.
En GustoMSC ... We are one of the leading design and engineering companies involved in all types of mobile units/vessels for the offshore industry, including the delivery of associated equipment.
Terug naar het belang van de staalproducenten.
Shipkits ... offers a comprehensive range of shipbuilding services and products based on Centraalstaal building kits, ranging from basic concepts to the delivery of turn key vessels. Shipkits has developed from a plain section builder into a major key-facilitator for shipbuilding services. Centraalstaal is daarbij dus de primaire leverancier van complexe staal en aluminium onderdelen voor scheepsbouw.
Een typisch geval van combinatie van kennis is te vinden bij VSF. Zij combineren bouwkennis, met staal specifieke oplossingen. Volker Staal en Funderingen (VSF) has worked in the steel fabrication and foundation sectors in Europe. The company specialises in heavy and complex steel structures and foundation techniques.
...
Dit vraagt om een vervolg.
Reacties