FC Philips

Er is niet al te veel informatie over de recente beslommeringen bij Philips. Misschien is het zo dat een bedrijf dat minder succesvol is minder aandacht krijgt. Net als de voetbalclub die dreigt te ontsporen.

Veel informatie is puur gericht op de belegger, behalve in deze onderstaande analyse.

Dat het niet lekker gaat bij Philips is een understatement. En dat er orde op zaken gesteld wordt logisch. Maar waar Philips echt naar snakt, is een product dat scoort bij consumenten.
Dat Philips in zwaar weer verkeert, wisten we al. Maar dat het technologieconcern er zo slecht aan toe is, kwam voor kenners toch ook nog een beetje als een verrassing. Vanwege het gebrek aan consumentenvertrouwen, kunnen we gerust stellen dat de patiƫnt die Philips heet, inmiddels op de intensive care ligt. En dat terwijl het bedrijf voor veel mensen nog altijd een beetje Nederlands hoop in bange dagen is. Spijtig genoeg voor Philips draait van de drie kerndivisies die het bedrijf heeft, alleen de medische tak nog naar behoren. Met de lichtdivisie en de divisie consumentenelektronica is het door dat dalende consumentenvertrouwen aanmerkelijk slechter gesteld.
Natuurlijk is het logisch dat Frans van Houten, de nieuwe topman van Philips, schoon schip maakt en afrekent met de erfenis van zijn voorganger, Gerard Kleisterlee. Zo gaat het vaak bij grote bedrijven. Nieuwe topman, nieuwe koers. Op zich niets bijzonders. Kern van het plan is dat Van Houten (die bekendstaat als een kille saneerder) 500 miljoen euro wil besparen. Dat gaat ongetwijfeld gepaard met gedwongen ontslagen. ‘Ik denk niet dat we 500 miljoen kunnen besparen zonder ook naar banen te kijken. Tegelijkertijd wil ik Philips slagvaardiger maken en meer investeren in innovaties en contacten met de klanten’, zei hij erover.
Hij trekt ook 200 miljoen euro uit voor technologische vernieuwingen. Natuurlijk is het hoopgevend dat hij zoveel geld voor onderzoek en ontwikkeling uittrekt, maar dan moeten die innovaties er ook echt komen. Want Philips kan wel weer een hitje gebruiken. Met name op het gebied van consumentenelektronica. Want de laatste keer dat Philips een monsterhit scoorde, was met de Senseo, die er ook alweer bijna retro uitziet. Het is al zo’n tien jaar geleden dat die het levenslicht zag. Ook heeft het min of meer gedwongen vertrek van marketingman Andrea Ragnetti, die met de slogan ‘Sense and simplicity’ op de proppen kwam, het bedrijf beslist niet geholpen.
De slogan die Ragnetti bedacht, klinkt volgens marketingmensen die het bedrijf op de voet volgen, trouwens ook alweer achterhaald. Het wordt tijd dat die ingeruild wordt voor een nieuwe. Sommige Philips-watchers vinden dat het bedrijf eigenlijk weer terug zou moeten grijpen naar ‘Let’s make things better’, of nee, nog beter: ‘Let’s make better things’.
Daarmee valt of staat de toekomst van Philips. Het bedenken van een consumentenproduct met genoeg hitpotentie. Want als dat niet lukt, heeft Philips pas echt een levensgroot probleem. En zou het wel eens de volgende Nokia kunnen worden (Tjeerd Wiersma).
...
Ok, dit laatste is natuurlijk pure onzin: terug naar het tijdperk van "make things better," of "better things" duidt teveel op het ingenieursklimaat bij het bedrijf. De ingenieur is in gezonde spanning ondergeschikt aan de markt. zoals Kleisterlee schreef in 2008: "We are no longer inward-looking, but market and customeroriented, no longer volatile and cyclical, but ..." (Philips JV 2007).
Met dat laatste "volatile and cyclical" sloeg hij de plank volledig mis. Toch is de koers goed, blijkens ook de keuze voor de nieuwe Global HR director. Hoe belangrijk die positie ook mag zijn.
...
Koninklijke Philips Electronics N.V. heeft vandaag de benoeming bekendgemaakt van Carole Wainaina als Chief Human Resources Officer per 1 september 2011. Mw. Wainaina, die Hayko Kroese opvolgt, zal direct rapporteren aan Frans van Houten, CEO van Philips.
“Ik heb er alle vertrouwen in dat Carole proactief zal bijdragen aan het scheppen van de juiste voorwaarden voor Philips om winstgevende groei te stimuleren, waarbij we ervoor zorgen dat we een nog aantrekkelijker werkgever worden”, aldus Frans van Houten. “Zij kan bogen op een lange wereldwijde carri? en beschikt over uitstekende kwaliteiten op het gebied van veranderingsmanagement en leiderschapsontwikkeling. Tegelijkertijd wil ik mijn waardering uitspreken voor de inzet van Hayko Kroese voor Philips en hem bedanken voor zijn toewijding en warme hart voor de menselijke kant van het bedrijf. Hayko was een gewaardeerd HR-partner voor de Raad van Bestuur en we wensen hem alle succes in de toekomst.
“Ik ben erg blij met deze aanstelling bij Philips”, aldus Carole Wainaina. “Philips is een mondiaal opererende onderneming met activiteiten in meer dan 100 markten. Ik zie ernaar uit mijn internationale ervaring in te kunnen zetten voor de verdere ontwikkeling van Philips".
Carole Wainaina (geboren in Kenia in 1966) is afkomstig van Coca-Cola Company. Ze is momenteel werkzaam in Londen, waar ze verantwoordelijk is voor Human Resources in Europa. Zij startte haar carriere in 1989 als consultant bij Price Waterhouse in Kenia, waarna ze in 1998 in dienst trad van Coca-Cola Company. Voor deze onderneming heeft ze gewerkt in Afrika, Europa, Azi? en de Verenigde Staten. In de periode juni 2007 tot december 2008 was zij Chief of Staff en Executive Assistant van de voormalige bestuursvoorzitter en CEO van Coca-Cola in Atlanta.
Na een uitgebreide HR-carriere bij ons bedrijf werd Hayko Kroese in 2007 benoemd tot Group Chief HR Officer. Na zijn afscheid op 1 september a.s. zal hij enkele maanden vrijaf nemen, waarna hij zich zal bezinnen op zijn verdere carriere."
(Bron: Foka)

Wat mij vooral opvalt is dat deze mevrouw bij Coca-Cola werkt (op linkedin heeft ze haar profiel nog niet bijgewerkt). Coca-Cola is in tegenstelling tot het bedrijf waar haar voorganger vandaan kwam (AT&T) een veel meer marktgerichte organisatie. Het product Cola stelt niets voor, maar probeer dan maar eens toch op de eerste plaats te blijven staan. Dat is marketing waar de ingenieur een serieuze partner aan kan hebben.
...
Ik vraag me af of Frans van Houten een balans kan vinden tussen interne focus (medewerkers, cultuur, organisatie) en externe focus (vooral de shareholders). Wat hij m.i. goed heeft gedaan is om ruimte te creƫren; als eerste een winstwaarschuwing, en nu extra afwaarderingen van goodwill en de boodschap dat hij voorlopig geen verbetering ziet. Daarmee houdt hij in een-klap de hitsige finance-journalisten van zich af.
Van Houten is iemand die aan de kant van de investeerders en beleggers staat. Het snijden in managementlagen en het verlagen van de overhead klinkt goed, maar dat is al zo vaak gebeurd: Wederom 2008:
As of January 1, 2007, DAP removed the regional management layer between its global business units and country sales organizations, simplifying its organization and processes to facilitate maximum growth and realize untapped potential (Philips AR 2007).
Zodra het rendement tegenvalt kan men snijden, maar waarom komt er dan steeds weer een organisatiestructuur die later niet efficiĆ«nt blijkt?
...
Aandeleninkoopprogramma ter waarde van 2 miljard euro is een positieve verrassing volgens een analist van Kepler Capital Markets. Philips heeft een eerste stap op de weg terug gezet. Dit is de eerste reactie van Peter Olofsen van Kepler Capital Markets op de resultaten over het tweede kwartaal ... "Een goede eerste stap in het terugwinnen van het vertrouwen dat door de recente winstwaarschuwingen en wisselingen aan de top onder druk stond." De omzet en operationele winst vielen de analist mee. De aangekondigde kostenbesparingen ter waarde van 500 miljoen euro is volgens Olofsen in lijn met de verwachtingen en het aandeleninkoopprogramma van 2 miljard euro noemt hij een "meevaller" (De Aandeelhouder).
...
MT schrijft een analyse in de vorm van een open brief, waarin de schrijver o.a. ingaat op:
- Moet er niet een nieuwe slogan komen? ...  ‘Philips, dan is het goed’ (tot 1985), ‘Sense & Simplicity’ (2004 Ragnetti). 
- Philips moet groeien. Philips heeft zich onder Kleisterlee ­geprofileerd als een bedrijf dat veel ­stabieler is geworden, maar toch viel de groei tegen.” Ook ... Cor Boonstra, ... verklaarde in 1997 al binnenskamers dat Philips moet groeien
- Tegenspoed. Vreemd eigenlijk ... dat Philips nog steeds zo gevoelig is voor ­economische tegenspoed. 
Geen uitdagingen: ... “Het werk van Kleisterlee is in grote lijnen afgerond. Van Houten hoeft alleen maar bij te sturen, grote veranderingen hoeven we niet te verwachten.”
- 'Verkoop die televisietak!' Marcel Achterberg: “De televisiebusiness is de zure appel in de fruitmand, die moet eruit."  ... de traditionele zaken als audio gaan al net zo moeizaam als de televisies. ... Het meest gehoorde advies aan u is bijvoorbeeld om zo snel mogelijk de hele afdeling televisies te verkopen, wat niet direct als een langdurige groeistrategie omschreven kan worden. Of gaat u juist weer vol inzetten op ­nieuwe technologische innovaties, ­gericht op de consumentenmarkt? Komt u met de volgende Senseo? 
- LED's in BraziliĆ«? (bron: MT, Rob van Leeuwen)
...
In een column gaat Lucy Kellaway (FT, Unrequited love and corporate idiocy) in op de persoon achter de nieuwe leider bij Philips.
Ze doet dat perfect door hem te vergelijken met de nieuwe CEO van Tesco UK, Richard Brasher. Die lacht ze uit omdat hij tegen zijn medewerkers zegt dat ze vooral liefde voor de klant moet uitdragen. De recente uiting van de nieuwe CEO van Philips vindt ze echter nog stompzinniger omdat hij niet van de zaken van het hart uitgaat, maar van kille abstracte one-liners:
... Just as he was banging on about love, Frans van Houten, the new head of Philips, was spouting nonsense of another sort.... he was back at the cookie jar of management guff:
“We are today announcing our new Philips behaviours: Eager to Win, Take Ownership and Team Up to Excel . . . Let’s adopt our new behaviours today and apply them to everything we do – and bring Philips to the next level together!”
Everything is depressing about this. Behaviour is a mass noun and has no plural – and Philips isn’t a computer game on which one advances from level to level. Take Ownership? If staff take ownership of their minds they may surely find themselves disinclined to adopt these three “behaviours” which are bland clichĆ©s that don’t suggest how one should behave on any given occasion. ... And so I’m wondering: who would I rather have as a boss, Mr Brasher or Mr van Houten? It’s a close run thing, but I’d rather the former. A crass approach to my heart is easier to ignore than a prolonged and crass campaign against my head.
...
Het aardige van die laatste vergelijking is dat Philips natuurlijk geen Tesco is: Bij Emerce zijn ze waarschijnlijk een andere mening toegedaan:
Elektronicaconcern Philips heeft in het afgelopen kwartaal drie webwinkels gesloten. Directe verkoop via het web staat, ondanks de kansen en de financiƫle tegenwind bij Philips, niet hoog op de agenda (Emerce).
De constructie webwinkel vind ik zelf niet bij Philips passen, Philips is geen retailer. Dat ze een online webshop houden lijkt me logisch, voor de echte fans, maar zou daar nu de extra verkoop vandaan moeten komen? Even lekker shoppen op Philips.com. Nee de echte klant van Philips kiest een Philishave omdat die naast de Braun ligt.

Maar terug op de cultuuruiting van de nieuwe CEO: in een andere uiting hoorde ik dat hij meer "ondernemerschap, een grotere wendbaarheid (agile) en meer accountability" van zijn medewerkers vraagt. In die verzameling gedragskenmerken zit al een gezonde spanning: meer verantwoordelijk gedrag staat haaks op ondernemerschap, want de ondernemer hoeft nauwelijks verantwoordelijkheid af te leggen; hij moet vrij zijn om te innoveren om iets nieuws te proberen. Pas als het fout gaat komt de schuldvraag (accountability). Maar ook de kreten eager to win (gebruikt Reed Elsevier ook) of ownership (eigenaarschap van problemen dat aangeeft dat het bedrijf te complex is en niet duidelijk wordt waar en hoe problemen opgelost moeten worden, omdat er teveel disciplines bij betrokken zijn (team up to excel)) geeft aan dat de CEO vaag is over de nieuwe koers. Het blijft een beetje aan de cultuur schaven en DAT doet iedere leider wanneer niet precies duidelijk is waar de problemen zitten. Cultuur loopt nooit voorop. Eerst moet duidelijk zijn waar de problemen liggen in de business. dan kan men kijken of het profiel van de Philips-medewerker bijgeschaaft moet worden. In die zin vind ik bij nader inzien de recrutering van de HR director niet passen bij de overige management aanstellingen (die ontbreken namelijk nog grotendeels).

Ik zou meer inhoudelijke informatie willen; bijvoorbeeld waarom het zo moeilijk is om die groei te realiseren. Waar zit die toekomstige Philips klant nu precies en dan bedoel ik niet in de Emerging Markets (China, Brazil) of in de vastgelopen westerse economieĆ«n, maar veel meer in de zin van: is de Apple-klant ook een Philips fan?  Of door de vergrijzing is de klant van Philips ook vergrijst en besteedt deze minder. Of in hoeverre hebben de Philips-producten aansluiting bij de internet generatie (Consumer Lifestyle). Of hoe bedreigt Internet het traditionele Philips product? Waar zitten nog producten of oplossingen met hoge marges, want alleen healthcare is niet voldoende? Dit zijn misschien niet de juiste vragen, maar concreter dan het abstracte ownership- of entrepreneurshipverhaal.

Frans van Houten staat nu 100 dagen aan het roer en Philips is vijf van de zes managing board member kwijt. Daarvoor in de plaats hebben we nu een HR director een vertegenwoordiger uit China die het bestuur komt versterken. Ook dat is een hint naar beleggers die zien dat de groei uit China moet komen...

Misschien moeten we nog eens 100 dagen nemen om te zien waar dit toe leidt. Tot die tijd blijf ik gewoon nog even supporter.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?