BP - Mismanagement of Cultuurprobleem?

Onderzoek Witte Huis: grote fouten BP bij olieramp
Bij de drie bedrijven die waren betrokken bij de olieramp in de Golf van Mexico eerder dit jaar, ontbrak het aan een 'cultuur van veiligheid'. In de aanloop naar de catastrofe hebben zij serieuze fouten gemaakt.
Dat is de voorlopige conclusie van de commissie van het Witte Huis die de ramp heeft onderzocht... Bij de drie bedrijven - BP, Transocean en Halliburton - zou een een cultuur van 'zelfvoldaanheid' heersen. Vicevoorzitter Bill Reilly van de onderzoekscommissie roept op tot een hervorming van de bedrijven die de Macondo-oliebron exploiteerden. Hij houdt de drie verantwoordelijk voor 'een reeks van slechte beslissingen'.
'Ze bleken een enorme haast te hebben om de klus te klaren,' zegt Reilly. 'Men moet zich afvragen waar de drang vandaan kwam dat mensen de beslissing nemen niet te kunnen wachten op goed cement om de bron mee af te dichten.'
De commissie had eerder gezegd dat het gebruikte cement mogelijk heeft bijgedragen aan de oorzaak van de explosie. Testresultaten van de bedrijven hadden laten zien dat het cement niet stabiel was, aldus de commissie.
De onderzoekscommissie zal op zijn vroegst over twee maanden het definitieve rapport over de olieramp naar buiten brengen. (Jeroen Langelaar, Elsevier)
Dat er een cultuur van zelfvoldaanheid zou hebben bestaan, lijkt me aannemelijk. Dat was bij de financiƫle instellingen niet anders.
Maar het is de vraag of we hier te maken hebben met een ordinair cultuurprobleem dan wel gewoon een voorbeeld vinden van slecht business management.
Veel mensen denken nog dat grote bedrijven professioneel gemanaged worden. Dat de realiteit - net als bij de financiƫle sector - anders is, verbaast me niet.

Maar de uitkomst van bovenstaande vraag is belangrijk; een cultuurprobleem is moeilijk te behandelen en te genezen. Er zijn vele schuldigen en een nieuwe manager heeft tijd nodig om die cultuur te veranderen. Slecht business management is een veel duidelijker probleem, met slechts een beperkt aantal schuldigen: het operationele management en evt. de toezichthouders. Ik houd het op het laatste: BP... gewoon slecht business management.

--
30 september 2016. Er is nu ook een film over dit gebeuren.
In the safe, sanitised world of the multiplex, where product placement and brand partnerships reign supreme, it’s rare to see a mainstream film with the guts to double as a takedown of a multi-billion dollar company. But, after watching Peter Berg’s surprisingly yet deservedly angry restaging of the 2010 Deepwater Horizon disaster, which caused 11 deaths and the biggest oil spill in history, it’ll take a minor PR miracle to restore the average moviegoer’s faith in BP. 
https://www.theguardian.com/film/2016/sep/14/deepwater-horzion-review-mark-wahlberg-toronto-film-festival

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?