The fearless monkey (Dennis Heijn)

Ik luisterde (ongeveer een jaar geleden) naar Fearless Monkey, toen ik nog niet precies begreep wie de schrijver was. De titel sprak me wel aan, de combinatie van fearless en monkey, dat gaf een mooie tegenstelling als leidraad voor een verhaal.

Het verhaal sprak me aan, maar ik merkte ook direct dat het een typisch consultantsbetoog is, wanneer de auteur in een van de eerste hoofdstukken begint met de matrix Important versus Urgent, van ... Zijn betoog is: wanneer je je richt op iets dat belangrijk is ben je al half op weg.
Het boek bevat voor zowel organisaties als individuen belangrijke inzichten. Niet in de laatste plaats door het algemene inzicht waar de titel aan refereert: wanneer moet je nu fearless zijn?
In het eerste deel (look before you leap) krijgt de lezer diverse wijsheden uit het (bedrijfs)leven voorgeschoteld. Over rules en wisdom ( dit laatste is wanneer je weet wanneer je regels moet ontwijken) over structuren en gereedschap (hoofdstuk ...) en dat huidige oplossingen tot (nieuwe) toekomstige problemen zullen leiden: Dat spreek me erg aan, omdat het cultuur is, ten voeten uit. Over de klant - waar hij refereert aan Albert Heijn - ja zijn familie dus - en over wat de kidnapping van zijn vader hem geleerd heeft.

bron: http://spiraldynamicsintegral.nl/8-drijfveren/
Maar de kennis komt niet van de familie vandaan. In tegenstelling juist zou je zeggen, want Dennis besloot bij een andere grote familie te gaan werken en deed dat vervolgens op diverse plekken in de wereld. Die wereldse kennis spreekt uit het boek.

Vlak voor deel twee (waar het op het doen aankomt) legt hij het systeem of model van Spiral dynamics uit. Ik kende dat model maar beperkt en heb me er opnieuw kennis van genomen.

Modellen spreken me altijd aan.

Een leuk boek. Maar veel interessanter vind ik de persoon en zijn verhaal als je dat afzet tegen zijn achtergrond van de familie Albert Heijn. Want ik heb dan allerlei vragen. Hoe groeit iemand dan op. Zijn vader zou gezegd hebben dat hij eerst maar bij wat andere bedrijven kennis en ervaring moest opdoen. Hij heeft een MBA gedaan (in Barcelona, ook niet voor iedereen toegankelijk) en hij is na een redelijk lang loopbaan gestopt (in 2004, en tien jaar later kwam dit boek uit). Maar hij is niet bij AHold gaan werken. De familie- ondernemingsband lijkt daar te eindigen.

Bijzonder.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?