Human / Machine (Daniel Newman)

Ik lees (de samenvatting van) dit boek terwijl ik een ander boek lees over hetzelfde onderwerp: Homo Deus, van Yuval Noah Harari. 


Hoe is The future of our partnership with machines? Dit is een ander en nieuw (Daniel Newman, 2019) boek over AI en met een boodschap die minder beangstigend is dan vele andere boeken over het thema: Ai is niet meer dan een gereedschap en de geschiedenis leert ons dat de mens altijd met tools heeft gewerkt, en dat is nu en in de toekomst niet anders. Altijd is ons leven er beter door geworden.
Google's Deep Mind heeft bijvoorbeeld een artificieel intelligentie programma ontwikkeld dat gebruikt kan worden om oogziektes te diagnosticeren. Het is een typisch voorbeeld van een algoritme, maar er worden er duizenden ontwikkeld op dit moment. En als technologie ons altijd geholpen heeft, waarom zou dat in de toekomst anders zijn?

Automatisering heeft in het verleden werk en taken van ons overgenomen, maar meestal nooit gehele banen. Er zijn vele banen die eenvoudig door robots of AI-algoritmes overgenomen zouden kunnen worden, maar dat geldt niet voor al het werk. Daar waar The Human Touch op het gebied van klantrelaties zal niet snel door computers vervangen worden, omdat computers nog geen empathie kunnen tonen. Emotionele intelligentie wordt daarmee in de toekomst belangrijker denken de schrijvers. Maar ook het vermogen van complexe probleemoplossing, kritisch denken blijven nodig.
En zelfs wanneer er banen over genomen gaan worden, dan nog blijven er nieuwe banen bij komen. Volgens onderzoek (the Brooking Institution) staan er wel 36 miljoen banen op de tocht voor automatisering, maar dat zijn de vaak lage lonen taken met een repetitief karakter.

Dat banen vernietigd worden is overigens niet nieuw, al zijn we de destructie in de agrarische sector al vergeten. Aan het eind van de negentiende eeuw waren daar 60 procent van de bevolking in werkzaam, tegen slechts 5% rond 1970.

Hoe kan je jezelf beschermen tegen de opkomst van AI? Door aan de ene kant aan te zien komen waar in welke sector de schade groot is en aan de andere kant door specifieke competenties te ontwikkelen of studies en opleidingen te kiezen waar de kans groot is dat deze ook in de toekomst nodig zijn. Wiskunde is bijvoorbeeld een pre, en gewoon aanpassen aan de omstandigheden is een ander.
Voor bedrijven is de dreiging niet minder. Denk aan Kodak en andere bedrijven die zich niet aanpasten. Disney doet dat wel, door gebruik te maken van meer data-gedreven kennis van wat bezoekers interessant vinden. Vaak is het echter zo dat bedrijven korten op technologie en ICT omdat het effect van de investeringen niet altijd op korte termijn zichtbaar zijn [en onze cultuur op korte termijn gefocust is geworden.].
De grote tech bedrijven moeten technologie bieden die voor de hele samenleving belangrijk wordt. Dat betekent soms dat een bedrijf moet samenwerken met de overheid, zoals in het geval van Google om haar image-software voor defensie beschikbaar te maken. technologie moet welbedacht ingezet gaan worden, zodat we bijvoorbeeld haar niet misbruiken; met herkenningssoftware bv kan men mensen volgen die privacy en vrijheid in gevaar kunnen brengen.

Vertrouwen is ook een thema dat zowel voor Ai als voor technologie in het algemeen werkt. autonome besturing bij auto's is al een tijd mogelijk, maar vertrouwen we er ook op, om in de auto de krant te lezen?

het is dus belangrijk dat we als werknemers en ondernemingen de nieuwe kansen zien en weten hoe we ons moeten aanpassen. En dat technologie ondersteunend blijft voor de maatschappij. (bron: blinkist)


--
2019/03/ai-superpowers


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?