AI Superpowers
Dankzij de doorbraak van deep learning zitten we nu op de rand van een Kunstmatige Intelligentie Economie, lees ik op blinkist de samenvatting van het boek AI superpowers. China, Silicon Valley, and the New World Order (2018) van Kai-Fu Lee.
"Iedereen heeft het tegenwooordig over KI, van kinderen tot CEOs. In de Chinese kindergarten hoort de auteur dezelfde vragen: krijgen we straks les van een KI-teacher? KI is er al decennia lang, maar begint nu echt een business-tool te worden, vooral door deep learning. In de jaren vijftig waren er twee kampen, de rule-based mensen en neural network (NN) jongens. De eerste dachten dat het meest bereikt kon worden door machines een regel per keer te instrueren, de neural-jongens vonden dat het systeem zichzelf moest leren, net zoals mensen doen, door ervaring. Op deze manier kan de computer een foto van een kat zien en antwoorden, misschien foutief, maar daar kan ze wel weer van leren.
NN heeft hiertoe grote hoeveelheden data nodig en snellere computersnelheden en dat werd bereikt rond het jaar 2000. Geoffrey Hinton kreeg het voor elkaar om de juiste hoeveelheid lagen aan de neuronen toe te voegen en vermenigvuldigde op deze manier de AI-procesing-power naar een heel nieuw niveau. Daarmee werd ook NN omgedoopt tot deep learning. Het omslagpunt kwam in 2012 toen Hinton's algoritme de competitie versloeg met visual recognition.
En daarmee kwam het opeens tot de mogelijkheid om complexe problemen te verwerken, patronen te herkennen en met bijzondere resultaten te presenteren. En zou hiermee een hele nieuwe set van problemen opgelost kunnen worden, herkenning, complexe financiele beslissingen, en zelfs de zelfrijdende auto. De KI economie zat er aan te komen.
China werd geleidelijk van copycat de echte competitie. In 2016 had china een "sputnik" moment toen het KI-programma alphaGo de kampioen Go-speler Lee Sedol versloeg. Dat event schakelde bij China een versnelling tot een hoger Ai investeringsniveau alsmede het doel om een AI supermacht te worden. Tot 2000 was China puur een copycat en daarmee dacht te competitie dat ze nooit de achterstand zouden inhalen, maar door het kopiëren leerden de chinezen ook hoe ze de producten konden maken. Een voorbeeld van deze mentaliteit is de komst van friendster, facebook, twitter en groupon als Chinese varianten. Meituan (de Chinese variant van Groupon) werd zelfs meer waard dan Groupon zelf. De eigenaar voegde er zelfs diverse functionaliteiten aan toe (zoals films, leveringen en toerisme) waar Groupon niet aan toe kwam. Wang's bedrijf (Meituan Dianping handelt dagelijks 20 miljoen orders uit, en is 30 mrd waard, meer dan Airbnb.
De unieke online wereld van China maakt het een perfect kweekvijver voor Ai. Het verschil tussen sillicon valley en china startups is de light of heavy touch. De Light touch benadering richt zich op een ding en laat de rest over aan de omgeving. Uber doet bijvoorbeeld enkel de rit, maar niet de benzine of auto-onderhoud.
De Chinese variant (Didi) is ook eigenaar van benzinestations en garages voor auto-onderhoud. Deze heavy touch benadering is preferent in China, omdat het voor een copycat aanvankelijk moeilijk is om een hele service te dupliceren.
Bij deze benadering is ook meer data nodig en dat is weer goed als input voor het AI-proces. China zit op werelds grootste datamijn, bijvoorbeeld van Tencent het bedrijf achter Wechat, dat voor bijna alles gebruikt wordt. Wechat werkt juist in China omdat Chinezen, mobile-first-gebruikers zijn.
Chinezen hebben dus meer ervaring met mobielen telefoons en weten daardoor deze beter te gebruiken en ontwerpers beter om goede apps te maken. Alles gebeurt via wechat, zelfs soms het kopen van aandelen, zonder dat er een pc te pas komt. Zelf voor de typische rode envelop rond nieuwjaar gebeurt nu via wechat die door vijf miljoen chinezen gelinked is aan hun bankaccount.
China wordt zo automatisch een cash-free-society, en de data die hierdoor opgebouwd wordt is voor bedrijven essentieel om nieuwe apps uit te bouwen.
65% van de chinezen (mobielgebruikers) kon betalingen doen met de mobiel in het begin van 2018.
China kan de superpower worden voor KI internet, maar niet voor KI-business. De totale KI economie zal 15,7 triljoen omvatten, verwacht de auteur. De komst van KI in ons leven komt in vier fasen.
Een. Internet-KI is hier al. Te vinden bij Youtube en de Toutiao app. China en de VS zullen volgens de auteur hier in een nek-aan-nek-race meedoen, waar China uiteindelijk meer marktterrein zal winnen, hetgeen o.a. komt omdat China meer users heeft dan Europa en de VS samen.
De tweede wave is business. Hier heeft de VS echt een voordeel. te denken aan financiële portefeuille beslissingen en bankleningen. De VS heeft een cultuur van recordkeeping opgebouwd die bij China veel minder bestaat. VS heeft een 90-10% voordeel op dit vlak.
Drie. Perceptie is de derde golf, en deze omvatten gezichts- en audio-herkenning. Hier heeft China een voordeel, wederom cultureel omdat de privacy-vrees van de VS (big brother) niet bestaat in het land. De techniek omvat zowel offline als online en heet daarom OMO, online-merge-offline.
OMO is terug te vinden in de retailbedijven die via gezichtsherkenning je voorkeuren kunnen geven. apps kunnen je bij het outchecken controleren of je niet je favoriete merk bent vergeten, e.d.
De Xiaomi product line doet dit al, via voice-activerende KI-omgeving met speakers, ijskasten, rijstkokers en stofzuigers...
De laatste golf is die van autonoom-KI. De robots hier lijken nog nauwelijks op de menselijke intelligentie, en zullen dat misschien nooit doen, maar we hebben drones en machines die aardbeien kunnen plukken, etc... Ook hier leidt de VS met een 90% marktshare.
Experts zijn er nog niet over uit of KI Utopia of Dystopia gaat opleveren. Utopia-voorstander is Ray Kurzweil of Demis Hassabis die denkt dat zelf global warming met KI op te lossen is. In het dystopia-kamp zit Elon Musk en Stephen Hawking die denken dat KI een serieuze bedreiging vormt voor de mensheid. Deze laatste denkt dat als het klimaat-KI een opties kan uitkiezen die de mensheid wegvaagt.
Op het economisch vlak zijn er ook zorgen, zo blijkt uit een Oxfordstudie (uit 2013) dat 47% van de banen weg-geautomatiseerrd kunnen worden. Maar sindsdien blijkt dat het veelal taken zijn die geautomatiseerd worden en niet hele banen. Verschillende onderzoeken laten verschillen visies zien op dit vlak.
In de healthcare sector zou KI tot een verschuiving van werk kunnen beteken..." (Bron: Blinkist)
Er is ook een speciale website ontwikkeld voor het boek, waarop een quiz staat om na te gaan of je eigen job weggesaneerd zal worden door KI? In mijn geval (Humanistic personality) was dat het geval. In drie stappen weet Lee of je Job in de toekomst zal blijven bestaan:
De eerste vragen gana over cognitieve of meer fysieke taken. Repetitief of niet, Heb je overtuiging nodig in je werk? Spendeer je meer tijd met mensen buiten het bedrijf? Is het nodig dat je complexe informatie moet leren? Geef je leiding aan mensen, en hoe eenvoudig zijn de beslissingen in je werk, etc.
Stap twee gaat iets meer in op stijl: ben je gedetailleerd of houd je van fascinerende theorieen, ben je flexibel of schematisch, kijk je bij problemen naar de feiten of naar oplossingen? Ben je eerder fair of gecompassioneerd, houd je bij het begin van een project de opties open of ben je met organiseren?
Ben je een verbeteraar of zoek je innovatieve ideeen? Let je eerst op iemand's competenties of hoe hij met je samenwerkt?
Ook de derde stap gaat over stijlverschillen, let je liever op doelen dan op kansen? Etc. https://profluent.io/ai/quiz
--
Superhuman Innovation, is een boek van Chris Duffy, ook over de toenemende rol van AI in ons leven. Het potentieel voor KI is enorm. NU al wordt er veel AI toegepast door Google (Gmail, Youtube), maar dat is pas het begin. Door de komst van IoT zal de toepassing van AI hard gaan stijgen.
De komst van mobiele telefoons heeft klantervaringen sterk veranderd. En hierdoor zijn bedrijven als Uber die een bovengemiddeld klant-ervaring bieden, marktaandeel aan het weghalen van bedrijven die deze ervaring niet kunnen bieden zoals de gewone taxi- of vervoersbedrijven.
Door AI is op veel plekken het friction point verlaagd, zodat aankopen minder snel voortijdig afbreken. Amazon gebruikt veel data en deze data is voor andere bedrijven beschikbaar via de cloud. Het gebruik van cloudcomputing geeft AI een impuls omdat AI data nodig heeft om succesvol te zijn.
De inzet van AI in bedrijfsprocessen heeft vele voordelen. De auteur gebruikt een SUPER model om deze aan te wijzen en te bespreken. De S van Snelheid laat zien dat AI ingezet kan worden als bv een robot die emails leest en sneller een eerste reactie naar de klant kan sturen. IBM gebruikt (big) data om hartfalen op te sporen en om zo snellere diagnoses te kunnen geven.
U gaat over understanding, begrip van de klant (zoals bij gebruik van zoekmachines en advertenties). De P staat voor verbetering van Performance bij de inzet van AI. Het voorbeeld hier is de inzet bij gebruik van fertilizers voor de productie van voedsel. Deep Thunder (IBM) zet AI in om regionale weersvoorspellingen te kunnen optimaliseren. De laatste categorie / doelen waar AI ingezet kan worden is voor Actionable curiosity; het experimenteren om tot complexe doelen te bereiken., in termen van het framework gaat het om Experimentation & Results. SpaceX is (Musk) is hiervan een voorbeeld. De lancering van raketten is een dure business omdat de onderdelen in de ruimte verdwijnen. SpaceX zocht een oplossing om hergebruik mogelijk te maken bv door de onderdelen (reusable boosters) terug te laten landen op aarde, en zo kostenbesparingen zouden opleveren. Een ander AI gebruik is (bij Adobe waar de auteur gewerkt heeft) om foto's op landschaps gebieden te kunnen zoeken en zo beeldmanipulatie te bereiken. (bron: blinkist).
-- 22 oktober 2020. Architects of Intelligence gaat ook over Artificial Intelligence, AI. Het boek is van Martin Ford. The truth about AI fron the people building it, geeft een verzameling van interviews en artikelen van een futurist die zich in het onderwerp gespecialiseerd heeft.
"Iedereen heeft het tegenwooordig over KI, van kinderen tot CEOs. In de Chinese kindergarten hoort de auteur dezelfde vragen: krijgen we straks les van een KI-teacher? KI is er al decennia lang, maar begint nu echt een business-tool te worden, vooral door deep learning. In de jaren vijftig waren er twee kampen, de rule-based mensen en neural network (NN) jongens. De eerste dachten dat het meest bereikt kon worden door machines een regel per keer te instrueren, de neural-jongens vonden dat het systeem zichzelf moest leren, net zoals mensen doen, door ervaring. Op deze manier kan de computer een foto van een kat zien en antwoorden, misschien foutief, maar daar kan ze wel weer van leren.
NN heeft hiertoe grote hoeveelheden data nodig en snellere computersnelheden en dat werd bereikt rond het jaar 2000. Geoffrey Hinton kreeg het voor elkaar om de juiste hoeveelheid lagen aan de neuronen toe te voegen en vermenigvuldigde op deze manier de AI-procesing-power naar een heel nieuw niveau. Daarmee werd ook NN omgedoopt tot deep learning. Het omslagpunt kwam in 2012 toen Hinton's algoritme de competitie versloeg met visual recognition.
En daarmee kwam het opeens tot de mogelijkheid om complexe problemen te verwerken, patronen te herkennen en met bijzondere resultaten te presenteren. En zou hiermee een hele nieuwe set van problemen opgelost kunnen worden, herkenning, complexe financiele beslissingen, en zelfs de zelfrijdende auto. De KI economie zat er aan te komen.
China werd geleidelijk van copycat de echte competitie. In 2016 had china een "sputnik" moment toen het KI-programma alphaGo de kampioen Go-speler Lee Sedol versloeg. Dat event schakelde bij China een versnelling tot een hoger Ai investeringsniveau alsmede het doel om een AI supermacht te worden. Tot 2000 was China puur een copycat en daarmee dacht te competitie dat ze nooit de achterstand zouden inhalen, maar door het kopiëren leerden de chinezen ook hoe ze de producten konden maken. Een voorbeeld van deze mentaliteit is de komst van friendster, facebook, twitter en groupon als Chinese varianten. Meituan (de Chinese variant van Groupon) werd zelfs meer waard dan Groupon zelf. De eigenaar voegde er zelfs diverse functionaliteiten aan toe (zoals films, leveringen en toerisme) waar Groupon niet aan toe kwam. Wang's bedrijf (Meituan Dianping handelt dagelijks 20 miljoen orders uit, en is 30 mrd waard, meer dan Airbnb.
De unieke online wereld van China maakt het een perfect kweekvijver voor Ai. Het verschil tussen sillicon valley en china startups is de light of heavy touch. De Light touch benadering richt zich op een ding en laat de rest over aan de omgeving. Uber doet bijvoorbeeld enkel de rit, maar niet de benzine of auto-onderhoud.
De Chinese variant (Didi) is ook eigenaar van benzinestations en garages voor auto-onderhoud. Deze heavy touch benadering is preferent in China, omdat het voor een copycat aanvankelijk moeilijk is om een hele service te dupliceren.
Bij deze benadering is ook meer data nodig en dat is weer goed als input voor het AI-proces. China zit op werelds grootste datamijn, bijvoorbeeld van Tencent het bedrijf achter Wechat, dat voor bijna alles gebruikt wordt. Wechat werkt juist in China omdat Chinezen, mobile-first-gebruikers zijn.
Chinezen hebben dus meer ervaring met mobielen telefoons en weten daardoor deze beter te gebruiken en ontwerpers beter om goede apps te maken. Alles gebeurt via wechat, zelfs soms het kopen van aandelen, zonder dat er een pc te pas komt. Zelf voor de typische rode envelop rond nieuwjaar gebeurt nu via wechat die door vijf miljoen chinezen gelinked is aan hun bankaccount.
China wordt zo automatisch een cash-free-society, en de data die hierdoor opgebouwd wordt is voor bedrijven essentieel om nieuwe apps uit te bouwen.
65% van de chinezen (mobielgebruikers) kon betalingen doen met de mobiel in het begin van 2018.
China kan de superpower worden voor KI internet, maar niet voor KI-business. De totale KI economie zal 15,7 triljoen omvatten, verwacht de auteur. De komst van KI in ons leven komt in vier fasen.
Een. Internet-KI is hier al. Te vinden bij Youtube en de Toutiao app. China en de VS zullen volgens de auteur hier in een nek-aan-nek-race meedoen, waar China uiteindelijk meer marktterrein zal winnen, hetgeen o.a. komt omdat China meer users heeft dan Europa en de VS samen.
De tweede wave is business. Hier heeft de VS echt een voordeel. te denken aan financiële portefeuille beslissingen en bankleningen. De VS heeft een cultuur van recordkeeping opgebouwd die bij China veel minder bestaat. VS heeft een 90-10% voordeel op dit vlak.
Drie. Perceptie is de derde golf, en deze omvatten gezichts- en audio-herkenning. Hier heeft China een voordeel, wederom cultureel omdat de privacy-vrees van de VS (big brother) niet bestaat in het land. De techniek omvat zowel offline als online en heet daarom OMO, online-merge-offline.
OMO is terug te vinden in de retailbedijven die via gezichtsherkenning je voorkeuren kunnen geven. apps kunnen je bij het outchecken controleren of je niet je favoriete merk bent vergeten, e.d.
De Xiaomi product line doet dit al, via voice-activerende KI-omgeving met speakers, ijskasten, rijstkokers en stofzuigers...
De laatste golf is die van autonoom-KI. De robots hier lijken nog nauwelijks op de menselijke intelligentie, en zullen dat misschien nooit doen, maar we hebben drones en machines die aardbeien kunnen plukken, etc... Ook hier leidt de VS met een 90% marktshare.
Experts zijn er nog niet over uit of KI Utopia of Dystopia gaat opleveren. Utopia-voorstander is Ray Kurzweil of Demis Hassabis die denkt dat zelf global warming met KI op te lossen is. In het dystopia-kamp zit Elon Musk en Stephen Hawking die denken dat KI een serieuze bedreiging vormt voor de mensheid. Deze laatste denkt dat als het klimaat-KI een opties kan uitkiezen die de mensheid wegvaagt.
Op het economisch vlak zijn er ook zorgen, zo blijkt uit een Oxfordstudie (uit 2013) dat 47% van de banen weg-geautomatiseerrd kunnen worden. Maar sindsdien blijkt dat het veelal taken zijn die geautomatiseerd worden en niet hele banen. Verschillende onderzoeken laten verschillen visies zien op dit vlak.
In de healthcare sector zou KI tot een verschuiving van werk kunnen beteken..." (Bron: Blinkist)
Er is ook een speciale website ontwikkeld voor het boek, waarop een quiz staat om na te gaan of je eigen job weggesaneerd zal worden door KI? In mijn geval (Humanistic personality) was dat het geval. In drie stappen weet Lee of je Job in de toekomst zal blijven bestaan:
De eerste vragen gana over cognitieve of meer fysieke taken. Repetitief of niet, Heb je overtuiging nodig in je werk? Spendeer je meer tijd met mensen buiten het bedrijf? Is het nodig dat je complexe informatie moet leren? Geef je leiding aan mensen, en hoe eenvoudig zijn de beslissingen in je werk, etc.
Stap twee gaat iets meer in op stijl: ben je gedetailleerd of houd je van fascinerende theorieen, ben je flexibel of schematisch, kijk je bij problemen naar de feiten of naar oplossingen? Ben je eerder fair of gecompassioneerd, houd je bij het begin van een project de opties open of ben je met organiseren?
Ben je een verbeteraar of zoek je innovatieve ideeen? Let je eerst op iemand's competenties of hoe hij met je samenwerkt?
Ook de derde stap gaat over stijlverschillen, let je liever op doelen dan op kansen? Etc. https://profluent.io/ai/quiz
--
Superhuman Innovation, is een boek van Chris Duffy, ook over de toenemende rol van AI in ons leven. Het potentieel voor KI is enorm. NU al wordt er veel AI toegepast door Google (Gmail, Youtube), maar dat is pas het begin. Door de komst van IoT zal de toepassing van AI hard gaan stijgen.
De komst van mobiele telefoons heeft klantervaringen sterk veranderd. En hierdoor zijn bedrijven als Uber die een bovengemiddeld klant-ervaring bieden, marktaandeel aan het weghalen van bedrijven die deze ervaring niet kunnen bieden zoals de gewone taxi- of vervoersbedrijven.
Door AI is op veel plekken het friction point verlaagd, zodat aankopen minder snel voortijdig afbreken. Amazon gebruikt veel data en deze data is voor andere bedrijven beschikbaar via de cloud. Het gebruik van cloudcomputing geeft AI een impuls omdat AI data nodig heeft om succesvol te zijn.
De inzet van AI in bedrijfsprocessen heeft vele voordelen. De auteur gebruikt een SUPER model om deze aan te wijzen en te bespreken. De S van Snelheid laat zien dat AI ingezet kan worden als bv een robot die emails leest en sneller een eerste reactie naar de klant kan sturen. IBM gebruikt (big) data om hartfalen op te sporen en om zo snellere diagnoses te kunnen geven.
U gaat over understanding, begrip van de klant (zoals bij gebruik van zoekmachines en advertenties). De P staat voor verbetering van Performance bij de inzet van AI. Het voorbeeld hier is de inzet bij gebruik van fertilizers voor de productie van voedsel. Deep Thunder (IBM) zet AI in om regionale weersvoorspellingen te kunnen optimaliseren. De laatste categorie / doelen waar AI ingezet kan worden is voor Actionable curiosity; het experimenteren om tot complexe doelen te bereiken., in termen van het framework gaat het om Experimentation & Results. SpaceX is (Musk) is hiervan een voorbeeld. De lancering van raketten is een dure business omdat de onderdelen in de ruimte verdwijnen. SpaceX zocht een oplossing om hergebruik mogelijk te maken bv door de onderdelen (reusable boosters) terug te laten landen op aarde, en zo kostenbesparingen zouden opleveren. Een ander AI gebruik is (bij Adobe waar de auteur gewerkt heeft) om foto's op landschaps gebieden te kunnen zoeken en zo beeldmanipulatie te bereiken. (bron: blinkist).
-- 22 oktober 2020. Architects of Intelligence gaat ook over Artificial Intelligence, AI. Het boek is van Martin Ford. The truth about AI fron the people building it, geeft een verzameling van interviews en artikelen van een futurist die zich in het onderwerp gespecialiseerd heeft.
Ik las de samenvatting, waar Deep Learning een belangrijke plaats krijgt, maar ook de zwakheden van AI, zoals de schaalbaarheid van de toepassing en dan bv op militair terrein. AI kan natuurlijk ook levens redden (in de zorg) en maakt het leven voor velen aangenamer. Specifiek krijgt Artificial General Intelligence aandacht. En aan het woord komt iemand als Bryan Johnson, die het bedrijf Kernel heeft opgericht en hersenactiviteit kan meten via chips. Hij wil echter verder gan dan dat, met chips implantaties...
Reacties