Grinding it out - Het verhaal van McDonalds
Wat betekent Grinding it out, precies? OP bol.com zie ik de titel van het boek staan en twee of drie exemplaren uit andere landen, maar dan is de titel vertaald naar Het verhaal van McDonalds. Grinding it out betekent zoiets als, iets op een mechanische manier doen. Dat verklaart het best de titel en het succes achter McDonalds.
Ray Kroc is een typische salesman, een vertegenwoordiger zoals die er bijna niet meer zijn en hij verkoopt als zeventien jaar lang papieren kopjes voor het bedrijf Lilt Tulip Cup Company. Dan neemt hij opeens het initiatief om op eigen kracht een nieuw soort machine te gaan verkopen. Hij neemt afscheid van zijn bedrijf en geeft de zekerheid van het leven op. Zijn vrouw steunt zijn nieuwe onderneming. Het verkopen van de mixer is geen groot succes, maar desondanks zet hij door. Hij heeft een sterk verhaal bij entree, maar niet iedereen staat voor hem open. Totdat hij een order krijgt via zijn agent die hij persoonlijk komt afleveren. Hij rijdt naar San Bernardino toe en ziet een klein restaurant, met veel ruimte, veel glas en een typische drive-in. Hij is niet direct onder de indruk, maar als een echte verkoper praat hij met de klanten en die vertellen dat dit de beste hamburger is die je voor 15 cent te krijgen is. Dan praat met de eigenaars, de broers McDonalds, en ziet hoe ze werken, nagenoeg geautomatiseerd rollen de hamburgers uit de keuken.
In wat volgt is een omwenteling in het denken van de ondernemer, die na het verkopen van cups al vaker ideeën heeft geventileerd bij zijn golfvrienden, maar steeds veranderde het verhaal. En nu hij over een franchise-concept begon om dat ene restaurant te kopiëren over het hele land heen werd hij met scepticisme ontvangen.
Toch zet hij door, als een echte ondernemer, en neemt een hypotheek op zijn huis. Hij vindt mensen die de formule willen proberen, en zo start er een kleine keten aan franchise-bedrijfjes die nauwelijks nog enige standaard hebben. had contract dat hij hiervoor met de broeders McDonalds had getekend geeft hem achteraf weinig marge. Iets waar hij totaal niet op gelet had.
Wanneer de uitbouw goed gaat, maar hij desondanks in liquiditeitsproblemen komt probeert hij zijn bank ervan te overtuigen van zijn business, echter aanvankelijk zonder succes. Op dat moment wordt hij aangesproken door wat lijkt een accountant (of rivaal in de business van fastfood) die zijn verhaal aanhoorde en hem uitnodigt zijn boeken te laten zien. "Jij moet je business anders gaan zien," zegt deze. "Jouw business is onroerend goed."
Vanaf dat moment lost hij zijn controleprobleem met de McDonalds broers op, omdat hij nu de locaties opkoopt en alle nieuwe franchises het gebouw laat leasen onder zijn voorwaarden. Voldoen ze niet dan zegt hij de huur op.
Het verhaal gaat nog veel verder. Maar dit is een essentieel stuk in de geschiedenis van niet alleen zaken doen maar ook finance. Ray Kroc wordt - in de verfilming van het boek, de founder genoemt - maar hij is veel meer een financial engineer (Later bij GE komt deze rol verder tot wasdom, maar de essentie is hetzelfde). Los dat hij vele praktijken in de fastfood business opzet of verder vorm geeft. Zijn belangrijkste zet is die van handel in onroerend goed geweest.
En dat brengt me op een heel ander punt. Namelijk het belang van vastgoed, zowel in business als in finance. De hele crisis van 2008 is als een vastgoedcrisis begonnen. En dat is niets zo vreemd, want de handel in vastgoed is de meest bekende en tijdloze business die er is. Het spel wordt gespeeld door bedrijven zoals hier bij McDonalds, maar belangrijker nog, door bijna ALLE particulieren. Iedereen wil wel een huis kopen en daar winst mee maken. Zodat iedereen een soort ondernemer kan zijn , al is het maar een keer in zijn leven!
Het verhaal van McDonalds gaat natuurlijk verder. Het imperium van Kroc groeit en hij koopt de broers uit die een blok aan zijn ambitieuze been zijn geworden. Of het allemaal fair en integer aan toeging moet u zelf maar lezen en of beoordelen. Aan het eind, wanneer een journalist vraagt naar het succes van Kroc, antwoord deze: perseverance. Gewoon doorzetten.
--
2017/09/mcd-inkoop-eigen-aandelen
--
Fast Food Nation (2002), Eric Schlosser
Reacties