Cultuurprobleem in Nederland - wij en de natuur

De openingsscène van Oorlog en Vrede speelt zich af op een landgoed in St Petersburg, waar de hoog geëerde gasten van de aristocratie in het Frans met elkaar converseren. Je zou de scene als het toppunt van decadentie kunnen zien waarin de rijken elkaar aftroeven in status door op hoog cultureel niveau met elkaar in gesprek te zijn, terwijl onderhuids al de oorlog zich aan de bevolking opdringt. Halverwege het eind van het boek dringen de Fransen Moscow binnen, dat de Russen dan al bijna verlaten hebben, enkel de arme boeren zijn overgebleven.

Cette ville asiatique aux innombrables églises, Moscou la sainte. La voilá donc enfin cette fameuse ville. Il était temps, said he... a town caputured by the enemy is like a maid who has lost her honour, thought he...

De Franse taal speelt een fundamentele rol in dat werk van Tolstoi. De Franse taal staat symbool voor de vooruitgang van Europa waar Rusland met haar achtelijke cultuur probeert tegen te wapenen. "Wat hebben jullie hier veel kerken," zegt de keizer wanneer hij in Moscow de architectuur observeert, "Willen de Russen dan geen voortuigang?," merkt hij daarmee op,  "a large number of monasteries and churches is always a sign of the backwardness of a people,” said Napoleon.
De Franse taal en cultuur als symbool voor de vooruitgang van Europa aan het begin van de negentiende eeuw.

In de eenentwintigste eeuw zijn de rollen omgedraaid. Het Frans neemt niemand meer serieus, enkel binnen de academische niches is soms Grieks en Latijn nog een symbool voor de elite, de academische wetenschappers. Grieks een tijdloos statussymbool. onlangs keek ik naar een symposium over Transitiekunde en ook daar werd groot uitgehaald met Griekse termen - zoals de begrippen Chronos voor de normale chronologische tijd en Kairos voor de tijd van de gelegenheid.  Maar als het gaat om de technische vooruitgang dan is Engels de voertaal. Al het wetenschappelijke onderwijs en vooral de research gebeurt in het Engels. Het Engels nu is wat het Frans in de negentiende eeuw was.

En binnen de Nederlandse cultuur - dat een typische handelscultuur is - stelt men op de scholen dus het Engels verplicht. Want Nederland doet mee. Wil meedoen. Het Rijnlandse denken haalt het niet bij de Angelsaksische cultuur.

En net als ten tijden van Napoleon die door Rusland trok staat de wereld (in Europa) voor of in een nieuwe crisis. De oorlog die zich aandient is niet de oorlog tegen andere naties (of misschien ook) maar vooral de oorlog tegen natuurovertreders. Alleen als we nu wat ingrijpen kunnen we de natuur nog redden. Zo is de gedachte van veel wetenschappers die tegen de macht van de multinationals strijden. Vermomd als Gruenen, The Green of Groenlinks.

Er zijn kleine veranderingen merkbaar, die passen in de grotere stroom van wijzigingen die op ons afkomen. De tabaksfabrikant Phillip Morris heeft aangekondigd geen sigaretten meer te produceren. Maar dat gaat nog maar om "onze" gezondheid, een veel groter probleem dient zich aan op de scheiding van de cultuur en de natuur. Het regenwoud kan al bijna niet meer gered worden door het ingrijpen van de mens. Het co2-gehalte in de atmosfeer zorgt voor een klimaatverandering "die niet meer te stuiten is" en de natuur is de verliezer.

Volgens natuurfilosoof Matthijs Schouten zijn er vier grondhoudingen zoals een mens zich kan opstellen tegenover de natuur, het is een schaal die twee dimensies heeft, de antropocentrische zijde aan de ene kant en de ecocentrische zijde aan het andere uiterste. Rentmeesterschap staat dichter bij de antropocentrische kant en partnerschap of deel van de natuur staat aan de ecocentrische zijde.

In hetzelfde interview stelt de wetenschapper over het thema duurzaamheid dat...de jonge generatie is erg betrokken bij duurzaamheid, maar ... veel kinderen komen bijna niet meer in contact met de natuur, omdat ze in steden opgroeien ...

Zelf sta ik neutraal tegenover dit probleem in de zin dat ik de kennis niet heb en ook de mening niet dat we afsteven op een catastrofe. maar de publieke opinie - vooral van de jonge generatie wijst op die richting.

En dat is waar het cultuurprobleem begint. Want als het inderdaad zo is dat de mens de natuur vernielt en de ecologische huishouding uitbaat zodat er straks geen natuurlijke middelen meer over zijn voor onze culturele vooruitgang, voor een economie die gebaseerd is op groei, dan hebben we een probleem. Blijkbaar heeft de maatschappij een punt bereikt waarop men begint na te denken over de toekomst zonder dat de huidige generatie of de volgende daar ook maar enigszins last van zal hebben. Op zich al opmerkelijk: een probleem willen oplossen waar we zelf nooit de oplossing van zullen zien.

Het cultuurprobleem is heel duidelijk, dat we op deze mentaliteit van partner met de natuur totaal niet van bewust zijn noch voor zijn uitgerust als het gaat om onze huidige cultuur.

Want op de scholen, waar het gaat om educatie , staat ENGELS verplicht en niet BIOLOGIE. Daarmee, met dat ogenschijnlijke simpele feit, kan je zien dat we een cultuurprobleem hebben. Nederlanders strijden net als ten tijden van Napoleon voor de culturele vooruitgang waar Engels de voertaal van is. De voertaal voor bedrijven die het onderzoek sturen, en waardoor de multinationals geen belasting betalen, de farmaceutische industrie wel-vaart en de natuur het moet ontgelden.
Die taal. Dat Engels.

En dat stellen de scholen verplicht, en dat is het resultaat van onze handelscultuur, opdat de Hollanders in de vaart der volken meevaren met de vooruitgang. De vooruitgang die ons hier gebracht heeft, met dit probleem dat niet op te lossen is met een concept als sustainability. Waar vervolgens de massa zich op stort, als een echte hype.

Maar. Biologie zou juist verplicht moeten worden op school!
Dat als een eerste stap om kennis van de natuur in een nieuwe balans te brengen. Volgens sommigen gaat het huidige tempo - geleid door een thema als duurzaamheid / sustainability  veel te traag of niet ver genoeg (zie foto) maar dat is een ander probleem.

 

--
2018/03/biologie-verplicht-2
2014/03/engels-als-academische-voertaal-een/kwestie-van-macht?


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?