Jaarverslag 2017: Binckbank

Het jaarverslag over 2017 oogt rustgevend, het bedrijf komt na twee jaar met nieuw management in rustiger vaarwater? Het verslag is eenvoudiger qua inhoud, zoals blijkt uit de strategie waar niet meer zes-strategische assen voorkomen, maar een dual-focus gepresenteerd wordt: operational excellence bij trading and brokerage aan de ene kant en value proposities voor klanten op het gebied van beleggen.

Op dat laatste vlak kocht Binck in het voorjaar een zogenaamd fintech bedrijf, Pritle, dat automtisch vermogensbeheer uitvoert. De term Fintech is daarbij wat overdreven naar mijn mening, het is gewoon een handige inspeling op wat internet kan bieden, een leuke app en vormgeving.
Binck heeft de nieuwe aanwinst onder het eigen label van Binck Forward toegevoegd aan het dienstenpalet.

In die zin is het bedrijf behoorlijk veranderd als je het vergelijkt met een paar jaar terug waar het niet aan de VOORKANT, maar juist aan de achterzijde zat te sleutelen met een toepassing zoals TOM. In de SWOT-analyse staat dan ook dat klantbeleving kon verdere kansen biedt. Daar staat het bedrijf dus nu. Alles heeft dus te maken met de juiste focus.

De inkomsten bestaan voor 20% uit netto rentebaten en voor 70% uit provisieinkomsten. De laatste 10% zit in financiering zoals de Turbo's  en een restpost BPO. (In 2016 gaf men hieromtrent geen informatie over).

In alle overzichten doet het bedrijf het goed, behalve qua beheerd vermogen is de daling daar nogsteeds niet gestopt. Er is nog maar 1 miljard onder management en dat is de helft van drie jaar terug. Ook het aantal rekeningen groeit, en het aantal transacties neemt wat toe maar is nog niet terug op topniveaus. Italie presteert qua dit aantal transacties boven niveau en mag in de toekomst wellicht verrassen.

De business is ook vereenvoudigd in vier segmenten; zelf beleggen, fondsbeheer, laten beleggen en sparen. De laatste jaren is op het rentebatenvlak de positie van obligaties teruggeschroeft ten faveure van hypotheken. Of een onderdeel als "fondsbeheer" nog past in een wereld waar het gaat om vooral klantbeleving vraag ik me af.

De koers van het aandeel trekt wat aan. De beleggers zien het aandeel weer wat meer zitten, en dat terwijl bankaandelen nog niet echt in de gratie zijn.

In Spanje valt het me op dat het rode alex merk nu met het groene binck logo samengaat. Op termijn verdwijnt dat rood zoals al eerder is gecommuniceerd en dat vind ik als belegger en tevreden klant wel prima. Ik ben zelf met alex meegegroeit en vind wel dat ze door/via Binck meegaan met hun tijd. De topjaren keren niet meer terug denk ik nu,maar wie weet. Voor de zeer nabije toekomst ben ik wel nieuwsgierig hoe die verandering van rood (alex) naar groen (binck) verder gestalte zal krijgen.

--
26 april. Ook een voorbeel van klantgericht denken is de introductie van de nieuwe "stockdividend "service, hierbij koopt Binck aandelen voor de kasuitkering in aandelen en levert zo extra aandelen op uit het dividend. Ze kan ze daardoor groot inkopen van alle aandeelhouders die deze service afnemen, en dus tegen weinig kosten de service aan bieden. Voor klanten positief.

--
2017/03/jaarverslag-2016-binckbank

--
18 dec 2018 Afgelopen vrijdag nabeurs komt Saxo bank met het bericht dat het Binck wil overnemen voor 6,35 euro per aandeel.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?