Mijn ervaring met MVGM (4)

De eerste keer, toen ik over deze case begon te schrijven dacht ik, is dit nu wel verstandig om dit publiekelijk te doen, te bloggen over een privé-kwestie? Met de nodige terughoudendheid begon ik na een korte overweging van de kosten & baten, en zelfs nu denk ik, had ik niet al lang moeten stoppen en deze zaak laten rusten? Maar organistiecultuur mag niet alleen een liefhebberij zijn wanneer je er in de praktijk mee geconfronteerd wordt. Er zijn geen betere cases dan deze, want van klantervaringen kom je pas echter achter de werking van een bedrijf en haar cultuur. Zo heb ik in het verleden veel organisatie van naderbij ervaren, en vaak krijg je dan toch een ander beeld. Vaak is het klantencontact zo vluchtig dat je weinig zinnigs kan melden over een bedrijfscultuur. Dan heeft het geen zin om erover te bloggen. Zodoende dus, #4.

De eerste ervaring met MVGM als verhuurder was niet erg positief. En nu vier blogs en een aantal stappen verder wordt dat beeld m.i. niet veel beter. Waar staan we nu?

Ik heb de organisatie destijds een brief geschreven met een verzoek tot huurverlaging (3) en daar kwam geen officiele reactie op, geen ontvangstbevestiging en ook geen afwijzing dan wel iets anders. Wel kwam er een maand of wat later een brief bij mijn moeder op de deurmat, van het bedrijf met troostende woorden, men vond het bij MVGM namelijk "vervelend" dan wel betreurt het dat mijn moeder niet tevreden zou zijn, of woorden van die strekking. Ik ken de brief niet in detail en heb dus ook nog niet gereageerd. Ik wacht nog steeds op een officieel antwoord op mijn verzoek.

Dit weekend ontving mijn moeder weer een aankondiging van een huurverhoging voor het nieuwe jaarseizoen dat in juli begint. Erbij geschreven stond - zo vertelde mijn moeder - dat het geen zijn heeft om hier tegen te reclameren. Een opvallende aankondiging. Wel persoonlijk, dat wel.

Mijn moeder is inmiddels ziek geworden en heeft geen energie meer om hier tegenin te gaan. Dat heeft ze in het verleden wel altijd gedaan en ik kan een stapel brieven overhandigen van persoonlijke klachten en reacties naar MVGM dan wel naar de voorganger van dit bedrijf die ze dan terugkreeg met een niet ontvankelijk verklaring, soms zelfs met de inhoudelijke tekst  - u heeft niet de juiste procedure gebruikt om tegen de huurverhoging bezwaar te maken, dus wij kunnen u helpen, etc, etc.

En ondanks dit (historisch) klantencontact kan het bedrijf niet begrijpen dat mijn moeder niet tevreden is geweest over hun dienstverlening.
In het verleden heb ik haar regelmatig horen klagen, maar het was toen nog een wat ver-van-mijn-bed-show. Ja die bedrijven maken je het niet makkelijk dacht ik destijds, me nooit realiserend hoe het voor een vrouw op leeftijd, die alleen woont, is om tegen dat soort grote organisatie weerstand te bieden.
Sinds 2015 ben ik me er dus mee gaan bemoeien. Ik weet dus e.e.a. hoe het is om klant te zijn van het bedrijf, hoe het is om via een automatische incasso maandelijk de huur te zien wegstromen, maar op het moment dat er servce verleend moet worden, er niets automatisch gebeurt.

Er is nogal wat mis met het bedrijf MVGM, dat heb ik inmiddels dus kunnen bemerken. De term "amateuristisch" en al dan niet "goedwillendheid" schieten me hier te binnen, zonder een definitief oordeel te vellen, maar de contouren van zo´n oordeel worden wel steeds duidelijker.

Los van het feit dat ze niet op mijn verzoek tot huurverlaging zijn ingaan, zijn ze erg slordig als het gaat om hun klachtenprocedure. Ik heb al geschreven dat het meer dan een jaar heeft geduurd voordat de lekkages eindelijk opgelost werden, maar er waren in de klachtenbrief drie zaken die ze niet wisten op te lossen, dan wel open lieten, zonder dit te communiceren:

1. Ik schreef dat ik meende dat het huis (een blok van appartementen) verzakt. Dat is te merken aan deuren die scheef begonnen te hangen; wanneer je ze open doet dan blijven ze halverwege open staan, loodrecht op de opening. Een indicatie dat er mogelijk iets mis is met de flat.
2. Ik schreef in dezelfde klachtenbrief dat de electrische voorziening, de cv-installatie, te weinig vermogen heeft om de woning te verwarmen er zou mi. 1000 Watt aan radiatoren ontbreken.
3. En ik schreef dat het balkonglas - ooit transparant - niet meer om aan te zien was.

Daaraan voegde ik toe dat er een op een ooit prachtig grasveld voor de flat een verschrikkelijk lelijke loods terecht was gekomen; een bejaardentehuis met een ijzeren dak dat veel weg heeft van een bouwkeet. Moderne "architectuur" in een oudstedelijke omgeving.

Dit waren dus niet al de punten van de klacht, maar deze had ik mede toegevoegd (behalve voor punt 2 dat wel essentieel was voor de klacht) om aan te geven hoe de kwaliteit van de flat en de omgeving achteruit was gegaan, terwijl de organisatie wel de huur jaar na jaar verhoogde, ook ten tijde van de crisis. Alsof er niets aan de hand was.
Nu op dit moment kampt de flat met zoveel achterstallig onderhoud, dat de ene na de andere voorziening het begint te begeven en de organisatie met grote onderhoudskosten komt (en dus extra redenen voor het bedrijf om de huur te verhogen). Dit verbaast mij niet en mijn moeder zeker niet, omdat in haar woorden "er nooit wat gedaan wordt aan het huis."
Dit laatste is een stijlelement, wat me opvalt en wat logisch is voor verhuurders, het optimaliseren van de huurinkomsten tegen zo min mogelijk kosten. Bij MVGM - in mijn case - zijn ze erg conservatief als het gaat om (preventief) onderhoud.

Maar het gaat om de productieve wijze waarop ze bovenstaande drie punten van de klacht afhandelen. Daarover binnenkort meer.
 ....

--
2018/03/mijn-ervaring-met-mvgm-3

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?