(Hoe) overleeft GE deze moderne tijd?

Op dit moment zijn de zes grootste bedrijven in de wereld (meer dan 500 mrd beurswaarde) allemaal techbedrijven, Apple, Alphabet, Amazon, MS, Tencent en Facebook meen ik, zo hoorde ik op de radio. Het zijn stuk voor stuk bedrijven die zich concentreren (focus) op een bepaalde technologie, met beperkte diversiteit.
Er zijn in deze wereld ook verliezers, waaronder GE, het bedrijf heeft nu een koers van 18 euro en dat lijkt weinigzeggend, maar staat daarbij in een van de grootste beurs indices in de wereld, de Dow Jones en dat is een prijsindex. Alle "slechte" performers worden uit de index gehaald (Alcoa, AT&T, zeg maar de oude technologie) en vervangen door nieuwe groeidiamanten, zoals Apple, Visa en Nike. GE is het enige bedrijf dat nog overleeft in deze index na 125 jaar.

Kan GE - onlangs haar 125 jarig bestaand vierend ("a remarkable achievement in resiliency") - overleven in een wereld van digitalisering? Hoe zal het een van de laatste conglomeraten in deze wereld vergaan in de nabije toekomst?

Die vraag is lastig te benantwoorden, maar de blik op soortgelijke bedrijven laat wel zien wat een van de problemen is. Zowel onze Philips als het Duitse Siemens hebben eerder nagedacht over hun strategie.

Philips. Is het beste voorbeeld voor GE, al heeft Philips ongeveer de omzet van een van de zeven business units van GE heeft het bedrijf niet renderende activiteiten afgestoten, destijds al door niet te kiezen voor de fabricatie van TV´s en recentelijk door haar lichtdivisie te verzelfstandigen. Philips Lighting ziet nu dat de productie van LED-lampen minder groei geeft dan verwacht omdat de levensduur van die lampen zo lang is. In essentie heeft Philips haar business zo gestroomlijnd dat alles rond health en care draait. Slimme marketing, maar ook strategische focus op groeigebieden.

Siemens deed er langer over om Osram te verzelfstandigen, en anders dan Philips lijkt dit bedrijf meer op het conglomeraat van GE.

Zowel Siemens als GE hebben rond 2016 nog de activiteiten van het Franse Alstom overgenomen, Siemens de treindivisie en GE de energietak. Dat was nog met de verwachting van verdere groei. Maar die viel vervolgens tegen.

Energie en vooral renewable energie heeft het de laatste tijd moeilijk. Siemens nam tevens de Spaanse Gamesa over, een producent van Windmolens en GE nam een soortgelijk bedrijf over in de VS (LM wind power).
"De kostprijs van zon en windenergie daalt!," is een van de verklaringen waarom deze markt minder winstgevend wordt.

GE heeft zeven business untis: Power (omzet: 26,8 mrd. in 2016), Aviation (26,3), Energy Connections & Lighting (15,1), Renewable Energy (9), Healthcare (18,3), Oil & Gas (12,9), Transportation (4,7) en GE Capital (10,9). Totale omzet ca. 120 mrd, ca. vijf keer Philips en 50% meer dan Siemens.

Het jaarverslag over 2016 spreekt van veranderingen o.a. in de cultuur die moet het gedrag omvormen tot sneller, simpeler en transparanter, "In 2016, we said goodbye to the old GE
opinion surveys and introduced a new feedback tool: the Culture Compass." Hoe dat precies in zijn werk gaat...

Voorbeelden van het productenpalet, laat zien hoe omvangrijk dit bedrijf is:

  • Transportation: Major products: locomotives, rail services, digital solutions, mining equipment, diesel engines
  • Healthcare: Major products: healthcare diagnostic imaging & clinical systems, life sciences products & services, digital solutions
  • Aviation: Major products: commercial & military engines & services, aviation systems, additive manufacturing machines
  • Power: Major products: power generation services, gas turbines, engines & generators, steam turbines & generators, nuclear reactors
  • Reneweable energy: Major products: onshore & offshorewind turbines, hydropower solutions
  • Oil & Gas: Major products: turbomachinery, subsea & drilling systems, digital solutions, surface products & services, downstream technology
  • Energy & lighting: Major products: grid management solutions, power conversion technologies, lighting & energy efficiency solutions
  • CAPITAL: GE Capital Aviation Services, Energy Financial Services & Industrial Finance

In het jaarverslag gaat men in op de drivers van de verandering:  LEADING A DIGITAL INDUSTRIAL ERA. Your company delivered in a year of sluggish growth and geopolitical surprise.
There is deep skepticism toward the ideas that powered economic expansion for a generation, with concepts like innovation, productivity, and globalization being challenged and protectionism on the rise. We’re in an era when some very basic assumptions about the global economy are being tested — an era when trust in big institutions is so low that the most valued “strategy” is simply change in any form. For an American company, our country is diverging from the rest of the world. We will be less of a leader in trade. Meanwhile, we are stripping away years of bad regulatory and economic practices to promote competitiveness. (JV 2016)

Het grote probleem van GE is haar leverage, het EV tov het totale vermogen is nu ca. 21%, dat is laag, maar was rond 2004 11%. Er wordt dus wel iets aan gedaan en het is niet vreemd dat het bedrijf nu pas echt onder druk komt te staan: de verwachting is namelijk dat de rentes in de toekomst omhoog gaan.
GE capital had aan het begin van de eeuw een heel andere rol en die lijkt ook uitgespeeld. Er is inmiddels een nieuwe bestuurder Flannery die sinds 1987 bij het bedrijf werkt en o.a. de healthcare divisie heeft gestroomlijnd.

Wat verder nog bijzonder is - in het management team - is dat er nagenoeg abstract functies in staan, zoals Chief Digital Officer, Chief Technology Officer, Business innovations, etc, de enige business unit manager is van GE Aviation naast Power de grootste divisie...

--
29 nov. FT over Siemens komende beursgang, de Healthineers business unit gaat naar de beurs, met een hint naar het conglomeraat GE:


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?