In Nederland (2)

Nederland heeft geen bergen. Eerst is er de natuur en zijn er de natuurverschillen (tussen landen) en dan pas de cultuur en cultuurverschillen.

Die vallen je op wanneer je even in Nederland bent. Bij aankomst moest ik voor de Benelux-tunnel wachten. Er waren drie van de vier rijbanen afgesloten, keurig aangegeven met een rood kruis op de signalering boven de rijksweg, maar zonder dat er ook maar iets van een ongeluk of versperring was te merken. Om halfelf 's avonds leek het dat ik zinloos in de file stond.  De organisatie hiervan was wel perfect, door de volledige informatie, behalve dan dat het doel ontbrak, want wat was er nu precies aan de hand? Het moet toch mogelijk zijn om die informatie ergens toe te voegen, denk je dan in de auto. Met enkel een rood kruis aangeven dat je van baan moet verwisselen, mag je anno 2017 toch wel uitbreiden met informatie omtrent de oorzaak? Er wordt continue gesleuteld aan de wegen, maar zorg dan ook dat je meer en beter communiceert. (Niet dat dit in andere landen wel of beter gaat, maar Nederland staat bekend om zijn goede organisatie. Laat dat dan ook zien)

Het is soms moeilijk te beschrijven waar die strakke organisatie tot uitdrukking komt. Ook bij het sluiten van de winkels om 17:30 of 18:00. Een kwartier van te voren gaat er al een deur dicht. En je weet dat als je vijf voor zes binnen komt je eigenlijk niet echt meer welkom bent. Behalve als je iets koopt natuurlijk. De andere kant is er ook, wat moet iemand nu nog gaan winkelen om 17:55 zonder boodschappenlijst en duidelijk doel. 

Het meest opvallende na twee dagen is het wel programma De Slimste Mens. Het is een van de weinige programma's die niet geĆ«xporteerd worden, maar waar het format uit BelgiĆ« komt. De essentie van de formule - het moet gezellig zijn en je moet kunnen lachen - komt wat mij betreft niet altijd over. Ja de gasten zijn vaak grappig, maar het duo Philip en Maarten is zo voorspelbaar dat het mij in ieder geval niet overtuigt. In de week voor de "Grande" finale, vraagt presentator Philip Freriks aan een speler na een vraag over Herman Brusselmans "of hij hem ook kent." 
Dat blijkt inderdaad het geval, de jongen geeft geheel conform het Belgische format een ludieke anekdote over de Belgische schrijver (c.q. aangever op de Slimste Mens aldaar in het verleden) maar Freriks is niet te spreken over de amusementswaarde van het voorval en keurt de grap op een Hollandse cynische wijze af. Daarmee krijgt hij zelf nog een a twee lachers op zijn hand maar het moment valt als een dood vogeltje voor de kijkers neer. OkƩ Brusselmans heeft een aparte stijl, "als je een zak over je hoofd doet dan wil ik wel..." maar humor is humor en het format van de slimste mens is: geef geen kritiek en keur geen humor af, al lijk je over de scheef te gaan. In Nederland is afkeuren toch onderdeel van het spel. Nederlanders kunnen niet zonder (het uiten van) een mening door het leven.

Hier in de stad. Daar kan je nergens gratis parkeren. Dat is ook zo iets. Ik weet dit al jaren. Maar vorige week wist iemand met te vertellen dat ze hier in de gemeente met grond hebben gespeculeerd zo vlak voor de crisis en dat er nu een schuld rest van 300 miljoen euro.  Iedereen betaalt dus braaf. Er is zelfs een angstcultuur voelbaar wanneer je een ticket plaats en net even te laat bent. Wat als de parkeerwachter komt...?

Op de tv zag ik een programma over IndonesiĆ« waar ik met plezier naar heb gekeken, en ik stuitte op het KRO-NCRV programma, "rot op met je religie." Waar in de wereld kom je zo'n programma tegen? Met o.a. een jood, moslim, christen, en twee atheĆÆsten onder Ć©Ć©n dak! Halverwege het eind kwam een fragment op de buis in de woonkamer van Theo Maassen over Jezus, die aan het kruis genageld zat en waar hij zei, ''zal ik je op dat gebied even bijspijkeren." Ook humor! Maar wat zou Philip Freriks er van vinden dacht ik gelijk? De moslim liep (als eerste) verontwaardigd de kamer uit.
Dus was mijn vraag, wie kijkt er naar zo'n programma. Dat moeten de atheĆÆsten zijn. Heeft dus geen zin.

Levenslange files zag ik als laatste. Ik denk dat ik nooit eerder in Nederland (op de dag van de stroomstoring in Amsterdam) zo veel auto's heb gezien, stilstaand op de weg. Dan gaan je denken, en dat thuiswerken, vierdaagse werkweek, mobiliteit, ZZP'-cultuur hoe gaat dat samen met zoveel files? Als die mensen die weten dat het treinverkeer niet werkt stappen in de auto i.p.v. dat ze hun werk van huis uit regelen.
Het gaat goed in Nederland. Dat is ook een conclusie, ander zijn er niet zoveel files. En het gaat ook goed, wat in de krantenartikelen ook zichtbaar is.
Ook zichtbaar is de bouw van wegen die maar niet stopt. In Belgiƫ gaat dat nog een stap verder, alles ligt open. Ook Antwerpen moet verder ontsloten worden zegt iemand op het nieuws.

Ook het verhaal van iemand die zijn huis verkocht en in een Mongoolse tent (...) gaat wonen. We kunnen met veel minder. Zoiets kan In Nederland, niet in Spanje. Innovatie ten top. Durven om anders te doen. OkƩ, het is een vorm van luxe wanneer je je dit kan veroorloven, maar toch.

Ook ben ik wel enigszins jaloers op de bedrijvigheid langs de weg. OkƩ er zijn dan files, maar er is werk. Iets om trots op te zijn. Lage werkeloosheid.

Op de tv zie j een reclamespot van postbus 51 dat je de voordeur met sleutel moet omdraaien omdat anders inbrekers met een pasje eenvoudig naar binnen kunnen. #maakhetzeniettemakkelijk.nl. Die informatie ontbreekt bij ons geheel, terwijl ook in Spanje mogelijk ƩƩn op de vier inbraken op deze manier voorkomen zou kunnen worden. Nederland werkt (op veel punten) toch veel meer centraler dan Spanje. Dat merk je ook aan het openbaar vervoer. Je kan alleen met OV-kaart reizen, als de facto standaard, alle uitzonderingen zijn verwijderd. Dat is wel efficiƫnt organiseren, maar niet altijd effectief.

Ik ben Nederlander. Dat merk ik ook steeds wanneer ik hier ben. Mopper wel, heb overal een mening over. Ik woon er alleen niet. Cultuur is erfelijk.

Ter afsluiting de tv-show van Ivo Niehe met als gast Martin Simek. Mooi verhaal, met zijn definitie over geluk. En een saillant (stijl) detail, Simek sprak nooit goed Nederlands (een soort handelsmerk), maar nu wel vloeiend Italiaans.

--
2011/08/in-nederland

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?