Creatief, maar niet erg flexibel

Denk aan een goede verkoper, en denk vervolgens aan de vraag: is hij of zij creatief of flexibel? Wat maakt hem nu zo krachtige verkoper?
Een effectieve verkoper is iemand die leeft in taal. Creativiteit heeft meestal niet direct met taal te maken, al sluit het de taal niet uit. IT'ers en exact-geschoolde-professionals zijn vaak wel creatief maar minder flexibel. Deze groep is vaak minder goed in taal en blinken eerder uit in exacte vakken. Nu is wiskunde ook een taal, maar een zeer specifieke taal. Zo kan een werknemer met een dergelijke achtergrond wel goed overweg met anderen die zijn taal spreken (wiskunde of andere exacte dialecten), maar heeft het vaak moeilijk om te converseren over dagelijkse bezigheden.
Zo niet een vertegenwoordiger, die juist die taal van alledag spreekt en zich kan verplaatsen in de taal van de klant. Het begint vaak met een groet die zeer persoonlijk is. Tegen mij zegt de salesman "goedendag jongeman," maar even vlot begint hij met: hé hallo, dag schoonheid, hé kerel, of een andere wending die precies past bij de situatie. We voelen direct dat deze persoonlijke aandacht ons even doet stoppen in de tijdom op te kijken waar die aandacht precies vandaan komt.

Flexibel is een kwaliteit die bovenstaande begroeting tot een speciale begroeting maakt. Een aan de situatie aangepaste houding vraagt niet zozeer creativiteit maar juist flexibiliteit... zich kunnen verplaatsen in de situatie van de klant, zonder daarvoor een oplossing te vinden. Flexibiliteit vraagt namelijk geen oplossing, maar ruimte om te manoeuvreren en dat kan met een taal zoals de natuurlijke taal, maar niet met een artificiële taal zoals de wiskunde.

"IT'ers zijn niet flexibel," is dan ook een bekende productieve valkuil, terwijl ze vaak wel creatief zijn. 

Qua productiviteit heeft het verschil alles te maken met hoe een professional gehecht is aan bepaalde zaken. Hoe vast zit iemand aan een mening, opinie of een visie, want dit vraagt eerder op creativiteit als wijze om zo'n mening te fabriceren, terwijl de flexibiliteit van een ander type professional veel meer neutraal is. Een verkoper hoeft geen mening te hebben; het volstaat dat hij weet wat een product kan en hoe het kan passen bij deze of gene klant.
Creativiteit en flexibiliteit vragen beiden om tijd. Creativiteit kost doorlooptijd in het creëren, flexibiliteit kost tijd in het beslissen en afwegen van alternatieven. Bij creativiteit zit de beslissing eerder in het begin van het productieve proces, zoals de beslissing om tot een creatieve oplossing te komen voor een probleem. Flexibiliteit is onderdeel van het proces zelf. Iedereen kan creatief zijn - dat is ook de conclusie van De Bono wanneer hij het gebruik van de groene pet voorstelt.

Echter, niet iedereen kan flexibel zijn!

--
Nog een extra voorbeeld uit eigen keuken over het verschil tussen flexibiliteit en creativiteit waar het wel laat zien dat dit twee tegenstellingen zijn:
U kent misschien wel die situatie van vroeger. "Mijn moeder zei altijd...Eet je bord leeg." Tegenwoordig doen we dat niet meer. Het ontbrak toen dus duidelijk aan creativiteit en flexibiliteit bij de moeder. Want ze had ook niks kunnen zeggen, en het eten dat je liet staan gebruiken in een tweede creatie voor de volgende dag (de voorbeelden zal ik u besparen...). Dat is zowel creatief als flexibel.

-- december 2015. Over flexibiliteit als kenmerk van cultuur

 Een van de belangrijkste uitdagingen waar recruiter PageGroup Ltd ... zich in Nederland voor gesteld ziet, is cultuur. "Cultuur is niet eenduidig te interpreteren, wat voor de een werkt, werkt niet voor de ander; wat hier voegt, valt elders buiten elk begrip", zeggen Mischa Voogt en Joost Fortuin die samen het dubbelmanagement van de operaties van PageGroup in Nederland vormen.

Hun visie op zaken sluit aan op een wereld die steeds internationaler en kleiner wordt, een wereld die veel bemiddelaars in werk als een schitterend werkterrein beschouwen, omdat leveranciers met een specialisme steeds meer gevraagd worden, maar in afnemende mate beschikbaar zijn.

"Dat zien wij hier elke dag, maar dat betekent niet dat je cultuur en de verschillen die er bestaan voor het gemak maar even moet vergeten. Wij beschouwen cultuur wel iets breder dan het verschil tussen een Brit, Nederlander en Spanjaard. De generatie X, de mensen die nu werkgever zijn, zit heel anders in elkaar dan de generatie Y, geboren na 1980. Die zegt: 'een iPhone6? Fijn, maar je hebt toch ook een wc? Doe nou eens echt leuk, als je me ziet zitten.' Dat klinkt alsof die groep veeleisend is, toch is er een verschil. Het gaat niet meer om die dure lease-auto.

Het gaat om de garantie van het privilege om er bijvoorbeeld een halfjaar tussen uit te kunnen met vrouw en kinderen om een wereldreis te maken, om daarna de carriere weer te kunnen voortzetten, al dan niet bij dezelfde werkgever. Dat vereist dat arbeidsprocessen flexibeler moeten worden ingericht, ook flexibele arbeidsprocessen", zo beschrijft Fortuin.

Richting werkgever ziet PageGroup in Nederland bij buitenlandse, en dan vooral Amerikaanse, bedrijven een aversie jegens part timers. "En daar heeft Nederland er nogal wat van. Wij leggen elke keer uit dat je je als bedrijf echt tekort doet als je die groep negeert", aldus Voogt. ...

... [over: MP]
PageGroup is met nadruk geen detacheerder. "Te bankgevoelig", zegt Fortuin. "... 
...
Fortuin schat in dat de sector waarin Page Group acteert aan het begin van de cyclus zit. "We merken bij opdrachtgevers nog wel enige terughoudendheid, vooral in het MKB, maar kandidaten beginnen zich er van bewust te worden dat er weer wat te kiezen is. En nou is het zaak dat de opdrachtgever die oplopende mobiliteit tijdig signaleert", aldus Fortuin.

Soft skills van kandidaten en opdrachtgevers worden steeds belangrijker.

"Niet dat de vaardigheden er nu minder toe doen;n in tegendeel", aldus Voogt. "Het wordt steeds specialistischer. In die mate zelfs, dat wat we tien jaar geleden als een specialisme zagen, nu als generalistisch wordt beschouwd. Technici merken dat het meest. Zij hebben zich ook relatief lang aan soft kills-voorwaarden kunnen onttrekken, maar communicatieve vaardigheden worden steeds belangrijker, kennis en technische vaardigheden alleen zijn niet voldoende." ... Wetgeving is een prominente bron van aandacht, naar aanleiding waarvan veel is veranderd. "Vanaf begin dit jaar is er vernieuwde arbeidswetgeving van kracht. Daarmee werd beoogd dat werknemers sneller vanuit de flexibele schil zekerheid konden verkrijgen met een vaste baan. Vooralsnog bleef dat effect echter uit. Wat wij nu als gevolg van die wetgeving bij opdrachtgevers hebben zien ontstaan, is een interesse voor 'temp-to-perm'. Wat is hier het proces dat het voor een opdrachtgever zo aantrekkelijk maakt? Deze heeft de mogelijkheid om een kandidaat helemaal uit te testen, totdat hij zeker weet: die wil ik. Hij is niet gebonden aan een termijn van zes maanden. Zolang de kandidaat werkt, blijft deze bij ons op de loonlijst. Wat je nu in toenemende mate ziet gebeuren, is dat die kandidaten na verloop van tijd door de opdrachtgevers permanent in dienst worden genomen. Op de manier wordt een hoop ongerief vermeden", aldus Fortuin. (Andre Sterk; Dow Jones Nieuwsdienst)

-- On creativity (eerder geschreven op Engelstalig blog, in 2010 en vertaald).
Wat is creativiteit precies? Als je het opzoekt in het woordenboek vind je misschien iets als: maak van iets bestaands iets nieuws. Het is geen geheim dat wanneer je weinig of niets hebt, de urgentie om creatief te zijn groter is dan wanneer je alles “hebt”. Overvloed aan middelen is waarschijnlijk negatief voor de ontwikkeling van creativiteit.

Creativiteit kan verwijzen naar een eerste stap in het bouwen van een product of een nieuwe dienst en is meer dan gekoppeld aan het begrip innovatie. Maar in de normale dag op kantoor kunnen medewerkers en managers min of meer creatief zijn. Vaak wordt het concept van het oplossen van problemen ook geassocieerd met creativiteit. Als je bijvoorbeeld in gesprek bent met een klant en je voelt dat hij aarzelt om je aanbod te accepteren, moet je meteen iets proberen, een nieuwe opening creëren. Je traditionele lijn "dit is een goed product, waarom probeer je het niet eens" pushen, is niet erg creatief.

Maar creativiteit kan ook destructief zijn in een situatie waarin een organisatieproces een verandering vereist. Dingen anders doen. Dit wordt op kantoor vaak aangemoedigd door de ideeënbus, die ideeën stimuleert om efficiënter te werken.

Creativiteit heeft ook vijanden; de gewoonte of het ritueel om dingen met voorbedachten rade te doen. Rituelen bieden stabiliteit en orde, creativiteit verstoort en verandert vaak de bestaande orde.

Belangrijk voor de individuele werknemer is dat hij deze twee zaken moet combineren. Je zou je dag elke keer kunnen veranderen, maar veel activiteiten vragen om een ​​standaard oplossing of aanpak.

De relatie tussen productiviteit en creativiteit.
Belangrijk is de relatie tussen creativiteit en de koppeling aan productiviteit. Hoe creatief moet een accountant zijn? Of een advocaat; bij het oplossen van een zaak zou u een gratis oplossing kunnen bieden, maar die oplossing is mogelijk niet in het belang van de advocaat aangezien hij geen inkomen zal verdienen.

Bedenk momenten waarop ze de creativiteit kunnen stimuleren. Het begint met verbeeldingskracht en dan moet je naar anderen luisteren naar muziek en je geest vrij rond laten dwalen. Dat gaat makkelijker in een omgeving waar je geen operationele verantwoordelijkheid hebt maar vrij kunt nadenken over nieuwe projecten.

Op verschillende momenten in uw werk heeft u misschien meer of minder tijd om creatief te zijn:
- wanneer u telefonisch met een klant praat (met behulp van een vooraf gedefinieerd script dat u moet volgen)
- wanneer u werkt in een omgeving met strikte veiligheidsregels
- In een vergadering waar je je zojuist gemaakte ontwerp verdedigt (hoe creatief ben je als het ontwerp eenmaal af is en mensen ernstige bezwaren hebben?)
- enz...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?