Koninklijke Plannen Nederland

Na het doorlezen van de strategische update en een paar van de reacties, waaronder die van telecompaper - KPN tracteert de markt niet op een visionaire strategie, is het lastig om nog een reactie te geven die een serieuze bijdrage geeft aan deze update.

Allereerst vind ik de plannen Koninklijk. Dat hoort waarschijnlijk bij een strategie, dat ze imponeren. Een nieuwe CEO moet zich bewijzen en die loopt dat het risico dat hij eerder teveel hooi op zijn vork neemt dan te weinig. In ogenschouw nemen dat pas recentelijk de opkomst van mobiel internetten duidelijk is geworden, is het dan verstandig om een strategie tot 2015 te communiceren. Een alternatief was misschien net zo serieus: "gezien de grote veranderingen in de markt hebben we enkel een paar speerpunten opgesomd." Niets doen is echter ook een zwaktebod.

De beleggers van KPN zitten voor ca. 40% in de VS en voor ca. 20 in de UK, vandaar de investors' meeting in London. Bij de opening van de VS ging het aandeel nog even extra hard onderuit. De strategie wordt of niet serieus genomen (kan het bedrijf nog wel dividendgroei mogelijk maken over twee jaar, is de aanval op de nieuwe mobiele gebruiker wel mogelijk zonder dat KPN haar klanten massaal verliest aan de concurrent, ...) of als niet het juiste antwoord gezien gegeven de markt.

Dat laatste vind ik persoonlijk het meest interessant: is het verstandig van KPN om als eerste een nieuwe strategie te willen uitvouwen, voor een probleem waar alle telco's mee te maken gaan hebben?
De koersen van de andere telecombedrijven bewogen nauwelijks mee met de daling van KPN: France Telecom sloot op 15,71 (+0,8%), Belgacom op 25 (0%), Deutsche Telekom op 11,25 (+0,9%), Vodafone op 1,70£  (0%) en Telefonica op 16,92 (-0,06%).

Verder neemt het bedrijf een risico door een redelijk sterk merk als Getronics uit de markt te halen in deze weerbarstige situatie. Mocht het fout gaan met die mobiele klanten dan heeft ze tenminste een diversiteit aan andere merken; nu zal alles dubbel zo hard op het merk van KPN aankomen. daar zit een risico. Als het goed gaat werkt dit, maar als het tegenvalt - zoals de eerste indicatie van beleggers laten doorschemeren - komt het bedrijf en merk KPN enkel in grotere moeilijkheden. Bovendien vind ik dat het nastreven van brand-equity niet een doel moet zijn.

In dezelfde tijd dat KPN haar plannen ontvouwt leren we dat Microsoft Skype koopt voor 8,5 miljard en dat Apple het meest waardevolle merk is. Interessant als je ook bedenkt dat het economisch slecht gaat: het consumentenvertrouwen is nog niet terug op niveaus van voor de crisis. Desondanks gaat het goed met Apple, maar niet met Microsoft en KPN. Dat komt - in mijn speculatieve gedachte - door het feit dat de consument wel blij is met een speeltje (iphone), maar daarvoor in de plaats wel korting wil op de rekening van het Nutsbedrijf. Het is geen win-win-game.

Als laaste denk ik aan het First-Time-Right-principe; geldt dat ook voor het uitdenken en uitrollen van een nieuwe strategie?

--
Inmiddels (24 januari 2012) heeft Eelco Blok aangegeven twee kopers gevonden te hebben voor Getronics (International).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?