Aandeel KPN - Goedkoop is duurkoop?
"Alles wat ze maar fout konden doen deden ze fout bij de KPN." Dat, of iets van gelijke strekking schreef iemand van Marktgevoel, een site die bedrijven waardeert en volgt als beleggingsobject.
Toch is er nog iets wat KPN fout heeft gedaan en wat m.i. moet veranderen; de notering van haar koers, bv via een reverse split.
Binnen de AEX zijn er twee bedrijven die onder de twee (2,00) euro noteren. KPN en POSTNL. De duurste aandelen renderen het best (zoals Unibail Rodamco). Aandelen die laag geprijst zijn worden minder geloofwaardig geacht. Deze penny stocks zijn volatiel en niet zonder reden. De Small Cap index staat er vol van.
Maar het schijnt ook een typisch Nederlands verschijnsel te zijn. Kijk de Belgische beurs er maar eens op na. Geen enkel aandeel onder de tien euro. Het "goedkoopste" aandeel is.. Delta Lloyd, de Nederlandse verzekeraar die er een notering heeft. De Belgische Bank kost meer dan duizend Euro.
Een mooi voorbeeld van hoe het hoort was destijds het aandeel Porsche. Dat noteerde rond de 1500 euro vlak voor de VW overname. Een duur product mag niet goedkoop op de beurs verhandeld worden, moet men gedacht hebben.
Nederlanders houden van goedkoop. Maar KPN en POSTNL worden zo niet serieus genomen. Goedkoop is duurkoop?
Toch is er nog iets wat KPN fout heeft gedaan en wat m.i. moet veranderen; de notering van haar koers, bv via een reverse split.
Binnen de AEX zijn er twee bedrijven die onder de twee (2,00) euro noteren. KPN en POSTNL. De duurste aandelen renderen het best (zoals Unibail Rodamco). Aandelen die laag geprijst zijn worden minder geloofwaardig geacht. Deze penny stocks zijn volatiel en niet zonder reden. De Small Cap index staat er vol van.
Maar het schijnt ook een typisch Nederlands verschijnsel te zijn. Kijk de Belgische beurs er maar eens op na. Geen enkel aandeel onder de tien euro. Het "goedkoopste" aandeel is.. Delta Lloyd, de Nederlandse verzekeraar die er een notering heeft. De Belgische Bank kost meer dan duizend Euro.
Een mooi voorbeeld van hoe het hoort was destijds het aandeel Porsche. Dat noteerde rond de 1500 euro vlak voor de VW overname. Een duur product mag niet goedkoop op de beurs verhandeld worden, moet men gedacht hebben.
Nederlanders houden van goedkoop. Maar KPN en POSTNL worden zo niet serieus genomen. Goedkoop is duurkoop?
Reacties