Goed geluimd naar de overwinning.


Ik ben gek op biografieën maar kan ze natuurlijk niet allemaal lezen, dus sla ik deze ook over, maar op het nieuws hoorde ik een interessante samenvatting van het leven van deze atleet, Churandy Martina uit Curacao. Terwijl ik zijn voornaam zocht op het internet, ik had alleen Martina onthouden, leerde ik dat Martin en Martina afgeleid is van de planeet Mars. Het is iemand die veel in zijn mars heeft, komt logischerwijs bij me op. Hij vertelde op het tv-interview over zijn strenge vader, waar hij achteraf veel aan gehad heeft. Vooral, echter, viel me de opmerking op dat volgens zijn coach (een vrouw) de sprinter het verleden van zich af kan zetten; dat is wat hem zo speciaal maakt. "Hij denkt alleen maar aan de toekomst."

We mogen Martina en de schrijver van deze biografie nu al dankbaar zijn, voor het opgraven van dit detail. Als u zich afvraagt waarom deze of gene op het podium staat en u en ik voor de tv in de huiskamer, dan heeft dat onder andere te maken met de kwaliteit om het verleden met rust te laten. "daar kan je toch niets aan veranderen."
Iedereen kan zich daar iets bij voorstellen. Waarom laten we het verleden niet met rust, is een redelijke vraag, maar denk ook eens aan de energie die er in gaat zitten om steeds maar met dat verleden bezig te zijn. En bij energie moet je dan denken aan: Emotie. zoals bijvoorbeeld BOOSHEID of ANGST. het gaat dus niet zozeer om de tijd die je bezig bent met zaken die je niet kan veranderen, maar om het sturen van je krachten. Net als een gewone professional die niet met twee zaken tegelijk bezig kan zijn, kan ook de gevierde atleet niet EN aan een overwinning denken alsook AAN twijfel over een vorige mislukking.

Het verleden kan je niet veranderen. Het zijn dit soort professionals die ons dit nog eens laten voelen. De toekomst maken we NU. De biografie gaat ongetwijfeld verder dan dit detail. Wellicht zit er een relatie tussen deze toekomstgerichte visie of houding en het opgewekte humeur van Martina, die namelijk "altijd lacht".  Het zou zo maar kunnen, goed geluimd denken we aan de komende overwinnng...



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?