Bedrijfsarchitectuurgeschiedenis

Of: de geschiedenis van de bedrijfsarchitectuur.

Als u hier bent aangeland en mij kent dan bent u op de hoogte van het begrip bedrijfsarchitectuur. Ik schreef daar in 2008 een boek over, en de metafoor van de vis en de vijver is er een bijproduct van.

Nu een aantal jaar later, is het m.i. tijd om verder te gaan met een nieuwe stap.

Ik durf de stelling aan dat er over een aantal jaar (ca. vijf à tien) het vak de geschiedenis van de bedrijfsarchitectuur zal worden gegeven op de universiteiten.Ik moet er bijzeggen dat ik niet goed op de hoogte ben op wat er precies allemaal gedoceerd wordt, maar uitgaande op een nieuwe publicatie over organisatiecultuur, denk ik dat er nog weinig veranderd is.

Het vakgebied architectuur dat een afsplitsing is van de ingenieursopleiding (bouwkunde) heeft een variant gekregen in het gebied kunstgeschiedenis. Kunstgeschiedenis is een tak binnen de richting geschiedenis en binnen kunst. Als er kunstgeschiedenis is, en architectuur daar weer een onderdeel van, dan zal er toch ook iets moeten komen op het gebied van bedrijfsarchitectuur.

Tot nu toe is daar weinig aandacht voor geweest, maar dat kan best wel veranderen.

Waarom? Mijn motivatie en inspiratie kreeg ik door een discussie op LinkedIn over de toekomst van de gezondheidszorg. En wat er m.i. ontbrak in die discussie was het onderwerp "De Geschiedenis." Als men het heeft over de toekomst, dan mag men het verleden toch niet vergeten! Wil men nadenken over de zorg van de toekomst, dan ontkomt men er niet aan om de zorg van het verleden te onderzoeken. En bedrijven - het ziekenhuis, medisch centrum, apotheek, overheid, huisartsenpost, zorgverzekeraar - zijn de belangrijkste spelers die zich begeven in een groot aantal markten (de zorgmarkt, de diverse professionele markten, etc).

Bedrijven zijn steeds vaker, naast de nationale landen en regeringen, de speler op elk vlak in de geschiedenis. IBM ten tijde van de oorlog (WO-II) is een bekend voorbeeld. Er is wel aandacht voor - bijvoorbeeld door mensen die laten zien hoe het bedrijfslogo van een onderneming door de jaren heen verandert. Maar het zijn beperkte initiatieven. En inderdaad, nadenken over de toekomst helpt bij het organiseren van het heden. De (trend van de) vergrijzing is hier een mooi voorbeeld van.

Het nut van een dergelijke invalshoek en dus het nut van bedrijfsgeschiedenis - hetgeen wellicht een beter geaccepteerde term zou zijn - merk ik bij het schrijven van mijn nieuwe boek: Bedrijfsarchitectuur in België voor Beleggers. Bedrijven veranderen voortdurend en dat heeft alles te maken met de ontwikkeling van het tijdsbeeld en dus van de geschiedenis.
Wil men meer weten over de toekomst? Bestudeer dan het verleden. Om te beleggen in een bedrijf is het niet voldoende om te weten wat het NU doet, maar vooral ook hoe het zich staande heeft gehouden ten tijde van grote veranderingen...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?