Synergie in Sales

Synergie is een constante in de markt voor fusies en overnames (M & A). Vaak is die synergie echter niet direct zichtbaar. Bij een bedrijf als LVMH, waar de letters als initialen eerder een soort advocatenkantoor doen vermoeden, is er ook voldoende synergie tussen de onderlinge bedrijven die gewoon zelfstandig zijn blijven opereren.

De business of de activiteiten waar LVMH zich in begeeft staan afgebeeld op onderstaande foto:
1. Wijn en sterke dranken
2. Mode en tassen
3. Perfum en cosmetica
4. Horloges en juwelen
Bij deze activiteiten is aan de "achterkant" geen synergie te vinden. Maar juist wel - en misschien wel uniek voor dit bedrijf - aan de relatiekant. Wie van luxe houdt en het zich kan veroorloven koopt dan bij hetzelfde merk, want dat staat niet alleen voor kwaliteit maar vooral voor exclusiviteit en status.
Het doet me denken aan de tijd dat Gucci nog op de Nederlandse beurs genoteerd stond. Maar die tijd is voorbij... Als het gaat om luxe dan kan alleen Spyker zich meten met LVMH.

En juist dat Spyker zet zijn luxe bolides in de uit-verkoop. Op zich niet vreemd, want in lijn met bovenstaande case is de synergie in sales tussen een luxe Spyker en de meer degelijke Saab niet al te groot: het zijn verschillende klanten, het verhaal over het dealernetwerk ten spijt. Een jaar na de Saab-deal wordt Spyker verkocht en verandert het bedrijf volledig. Het zou me niets verbazen als ook Saab uiteindelijk weer verkocht gaat worden...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?