Wat zijn de baten van een Ambassade?

De Nederlandse belastingbetaler betaalt de Nederlandse ambassades in het buitenland, in dit geval die in Madrid. Tot die bijzondere uitspraak en voor menigeen een heuse ontdekking kwam een medewerker van het ministerie van buitenlandse zaken die ik aan de telefoon kreeg.

Deze anekdotische ontmoeting verliep als volgt.
Ik belde de Ambassade in Madrid en kreeg een telefonisch keuzemenu waar ik voor ik me bewust werd koos voor de optie om niet mee te doen aan de enquĂȘte "voor verbetering van onze dienstverlening." Aan het einde van het gesprek dacht ik, "wat vreemd om vooraf te vragen om later na het gesprek medewerking te verlenen, terwijl je nog niet weet hoe de dienstverlening geboden wordt."
Misschien wordt het een geweldige ontmoeting en heb ik niets toe te voegen aan de behandeling door de persoon aan de andere kant van de lijn. Nu denk ik dat er toch wel wat te verbeteren was aan de service van het Ambassadekantoor.

1. Allereerst kom ik na lang wachten bij iemand die zegt, "u komt bij mij terecht ik zit in Nederland," hij wist niet waarom men in Madrid geen telefoon kon aannemen op dat moment behalve dat de wachtlijnen overvol waren. En de overloop van de gesprekken gaan naar Nederland, dat is kennis die je als service-nemer in principe koud laat. De organisatie is voor de klant een black-box. "Voor mijn part zit iedereen op de Antillen, als ze mijn vraag maar beantwoorden." Ik start namelijk gewoon een telefonisch contact. Over een mogelijk bezoek aan de Ambassade, dat wel.

2. Na enige uitwisseling over en weer, zegt dezelfde persoon: "'De Nederlandse belastingbetaler betaalt deze ambassade. U niet, u betaalt geen belasting in Nederland."
De deductie klopte, al vroeg ik me af waarom hij me dit meedeelde. Ik voelde me even een tweederangsburger. Na het gesprek liet ik zijn statement nog even op me inwerken. DE NEDERLANDSE BELASTINGBETALER BETAALT DE AMBASSADE, u niet!

Ik dacht terug aan die ene keer dat ik het feest op de ambassadeurswoning deelnam, op toen nog Koninginnedag. Dat was een behoorlijk feest, en bemerkte ik nu, DAT wordt allemaal betaalt door de Nederlandse belastingbetaler.

Goed "jaren" geleden werd het consulaat in Torremolinos gesloten, natuurlijk ook DOOR de Nederlandse belastingbetaler, die via een referendum liet weten dat Torremolinos moest sluiten; "het kon best wat minder zeker in Spanje waar ze het geld toch maar over de balk gooien."
Toch zie ik nog een negental honoraire consuls. Negen royale salarissen op de minbuza payroll?

Enfin. Mijn juridische kennis is beperkt maar ik dacht dat een ambassade in het buitenland een soort Nederlands grondgebied is in dat land. Er wappert de Nederlandse vlag en overal hangen oranje-gekleurde portretten aan de wanden.

Wat wil de Nederlandse belastingbetaler nu precies? En hoe goed heeft de ambassade-invaller kennis van de Nederlandse marketing uitgaven. En klopt zijn belastingbetaler-verhaal wel? Hoeveel Nederlanders reizen naar Spanje en moeten naar Madrid voor de ambassade en draaien op de voor een deel van de kosten waar ze zelf ook nog eens belasting voor betalen? Wat is de rol van het stukje Nederlands grondgebied in de vreemde? Waarom sluiten we niet alle ambassades en diegenen die een paspoort wil reist naar Den Haag!

Nederlanders zijn meer en meer in zichzelf gekeerd. Dat moet wel de conclusie zijn en deze verwarde employee wordt aangespoord door een manager die blijkbaar geen duidelijkheid vraagt van zijn medewerkers.

Doen wat je moet doen en dat moet je goed doen.

En als Nederland zo innovatief is, waarom komt er dan geen paspoort ATM / robot die door het land heen reist en paspoortgegevens scant en doorseint, waarna het paspoort net zoals nu later per post opgestuurd wordt? Een stel chique traditionele honoraire consuls souperen alle laatste ruimte voor verdere innovatie op. Welcome to Holland.

Maar voor de Nederlandse belastingbetaler moeten we duidelijk maken wat de baten zijn van de ambassade. Zij bekostigen deze en behoren te begrijpen dat tegenover kosten ook baten staan.

Toen ik destijds het verhaal hoorde over Romano die twaalf jaar onterecht in een Spaanse gevangenis zat begreep ik dat de Ambassade niet heel veel voor hem kon betekenen, pas op het allerlaatste moment. De invloed van zo'n ambassade is maar beperkt en misschien zijn de baten niet altijd in geld uit te drukken. Maar voor ambassadepersooneel en de backup in Nederland zou ik toch een analyse verwachten zodat de kennis bij een telefoongesprek niet enkel over kosten hoeft te gaan. Er zijn ongetwijfeld ook baten. In het huidige klimaat doen die er even niet zoveel toe. Dat is wel duidelijk.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?