Heijmans in de buurt

Over Heimans lees ik in de krant dat ze zo vernieuwend bezig zijn. Het is een hoog-technologisch bedrijf aan het worden, die slimme technologische oplossingen voor andere partijen ontwerpt...

Naast die berichtgeving is het altijd interessant om een beursgenoteerd bedrijf operationeel bezig te zien. Eigen ervaringen kunnen een indruk geven van de kwaliteit en productieve houding van een bedrijf, zoals bv KPN, Vodafone of zelfs TomTom. Hoe werkt men bijvoorbeeld bij Heijmans vroeg ik me af wanneer ik zes grote containers zag aankomen met hun logo erop in kleine letters: heimans. Het werk is inmiddels begonnen (na vele maanden eerder door buurtprotesten te zijn uitgesteld).
Allereerst zal het zo zijn dat heimans met vele subcontractors werkt. Zo kwam hier een grote vrachtwagen aanrijden met een boor die later op een heimachine gemonteerd werd. De vrachtwagenchauffeur liet op een bepaald moment zijn motor een uur lang aan staan omdat hij op iemand wachtte. Ik vroeg aan hem waarom hij dat deed, verontschuldigend zei hij dat hij de motor best wel even uit kon zetten. Als buurtbewoner bereken ik het heimans aan. Nu zal niet iedere bewoner een beursgenoteedrd bedrijf volgens als mogelijke investering, maar toch.

Juist die interactie met de buurt lijkt me essentieel. Dus probeerde ik te achterhalen waar ik informatie over het project kon vinden. Hoelang gaat dit duren, en mogelijk staat er ergens een uitgesproken excuus voor de geluidsoverlast. Niets van dit alles. Geen folder, of eenvoudig A4tje met daarop enige uitleg. Heimans ziet - meen ik dan - de buurt niet als stakeholder. Enkel gemeneente voor de (verplichte) vergunningsaanvraag. Als die binnen is beginnen ze ouderwets te bouwen.

--
Een paar dagen na de start van het project verschijnt er een bord met vooral een juridische tekst.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?