Hoog Sensitief Persoon (Elain Aron)

Van HSP had ik al een keertje gehoord. Maar wanneer je iemand ontmoet die het is, is het toch anders. het was een beetje abstract voor me, en toen ik er voor het eerst over las - en meen een jaar of twee geleden - kreeg ik niet de indruk dat ik daar verder in moest of wilde duiken. 

Maar dat is nu opeens heel anders. Ik lees nu de boeken van Elain Aron over het onderwerp en er gaat wel een wereld voor me open. Een op de vijf personen heeft deze eigenschap. Vrouwen niet per sé meer dan mannen, maar onze culturen zijn er wel zo op ingesteld dat wanneer mannen HSP hebben het eerder bijzonder is.

Naast HSP is er ook Hoge gevoeligheid voor sensatie. En er zijn combinaties van beiden die bijzonder kunnen zijn. Ik las eerst het boek over relaties - iemand binnen de relatie heeft HSP - en toen over HSP als fenomeen. En dat Elain Aron het zelf was die deze term heeft bedacht.

Ook dat is al bijzonder. Dus dan zal het ook wel zo zijn dat er mensen zijn die er niet "in geloven," ook al schijnt er wetenschappelijk bewijs te zijn.

Een van de dingen waar ik aan moest denken was, het begrip gevoeligheid op zich. Wanneer iedereen gevoelig is, dan is niemand het. Dus gevoeligheid zal een soort van distributie moeten kennen. Wanneer 20% (extra) gevoelig is, hoe is dan de rest?

"HSP'ers denken eerst voor ze doen," las ik. dat vond ik ook interessant.

[Op trends.google zag ik dat er een kleine maar structurele toename is voor het thema HSP]

...

Ik las vervolgens het boek van Elain Aron, Hoog Sensitief Persoon. Hoe blijft je overeind als de wereld je overweldigt. Het boek begint met twee feiten: Iedereen voelt zich het best wanneer hij zich en niet verveeld en niet te geprikkeld is (1). Bij dat laatste verschilt de hersenbedrading van de mens behoorlijk: sommigen worden snel geprikkeld, anderen niet (2 - de 80%).

... en aansluitend met een zelftest en karakterbeschrijving van de HSP (signaleren en vermijden fouten sneller, consciëntieus, geconcentreerd, oplettend, semantisch geheugen, zelfkennis, absorptie van emotie en gevoel van de omgeving.

... en vervolgens met de mythe dat HSP'er iets zouden mankeren.

Het element van een roeping speelt een rol. De auteur gaat in op een cultuur-element en deelt de westerse agressieve samenleving op in de impulsieve stoere krijgers (a) en de meer bedachtzame adviseurs (b) aan de andere kant, waaronder vaak de HSPer.

Heel veel nieuws is er verder niet in het boek te vinden en ik vraag me af en toe af hoe nauwkeurig de research is, maar desondanks geeft het boek wel een stimulerende visie niet over wat er in de wereld gebeurt aan geweld en sensatie, maar dat sommigen daar meer en anders op reageren dan anderen. En die 80-20-regel van Pareto hier in terug te vinden is lijkt meer persoonlijk zeer plausibel.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?