De wetten van de menselijke natuur

The laws of human nature (2018) is een boek van Robert Greene en de titel sprak me direct aan: de menselijke natuur als tegenhanger van onze cultuur, of: hoe beweegt de mens in een culturele omgeving?

En daar gaat het boek precies over. In feite over de emoties in onze cultuur, en die emoties zijn menselijk (natuurlijk), maar die emoties zorgen voor allerlei cultuur-problemen zoals die leidden tot de crisis van 2008. De crisis van 2008 en de emotie van irrationaliteit die daar ten grondslag aan lag bespreekt de auteur in het eerste hoofdstuk. Dat begint zoals elk hoofdstuk met een (wat ik maar een) culturele ontknoping noem: in het eerste hoofdstuk de situatie van twee rivaliserende gebieden Athene en Sparta, en de rol die Pericles in dat verhaal speelde: hij was de rationaliteit zelve, maar heeft zijn kennis maar ten dele op de Atheners weten over te brengen.

Het boek past dan ook goed als middel voor veranderingsmanagement. Zoals de auteur in de inleiding schrijft, helpt je het emotionele kaartlezen om sterker (empowered) te staan tegen toxische figuren om je heen. "Agressieve, jaloerse en manipulerende mensen om je heen kondigen zichzelf meestal niet als zodanig aan je aan. In plaats daarvan komen ze over als charmant, vleiend en volkomen ontwapenend..."

Naast de wetten van rationaliteit, gaat het boek in op (de wetten van) Narcisme, Role-playing (waarom mensen maskers dragen), begeerte, kortzichtigheid, weerloosheid, zelf-sabotage, jaloezie, zelfverheffing, gender rigiditeit, doelloosheid (het ontbreken van "purpose"), wispelturigheid, agressie, generationele myopie en het ontkennen van de dood. De theoretische basis voor het boek is niet bijzonder diep, want de auteur baseert zich op de driedeling van onze hersenen die Piet Vroon ook al bezigde. De kracht van het boek zit dan ook in het praktische.
Zoals bij de formulering, dat elk mens twee contraire "zelven" in zich bergt: een lagere en een hogere. En het is deze lagere die meestal sterker is en ons impulsief verlaagt met emotionele responses en defensie houdingen. In het hoofdstuk over jaloezie stelt de auteur dat er biologische redenen zijn voor jaloers gedrag, en dat we dit de baas zouden moeten worden. "we are not wired to be complacent, ... maar we zijn competitief van nature en we voelen een verlangen naar dingen dan wel om ons heen dan wel in onze verbeelding."
Ik weet niet of iedere wetenschapper het hier mee eens is, maar voor onze cultuur is dit een belangrijke stelling. Het verklaart sociaal groepsgedrag; wat hij heeft, dat wil ik ook.

Het hoofdstuk over generationele myopie, geeft een generationeel cyclusmodel (van Ibn Khaldun) wat verdere aansluiting geeft - het eerste hoofdstuk begon over social media dat emoties uitvergroot en de schrijver als reden opgeeft als motivatie voor het schrijven van dit boek - met onze tijdgeest. 
  • De eerste generationele cyclus is die van de revolutionaire generatie die grote veranderingen brengen, de tweede zoekt orde en stabiliteit, de derde focust op pragmatisme en comfort en de laatste is er een van onderzoek en cynisme...
Het succes van dit boek zit in de brede functie, het biedt de lezer psychologische aanknopingspunten om een betere judge of character te worden, maar geeft ook inzicht in onze tijdgeest waar emoties onze korte termijn bestemming lijken te bepalen...

-- the 48 laws of power, is een boek uit 1998 en gaat specifiek in op het thema macht:
1. Never outshine the master
2. Take credit for other people's work and be sure to protect your own (een verhaal over Tesla die het onderspit moest delven t.o.v. Edison)
3. Macht uitoefenen op iemand werkt door deze te leren kennen en als vriend optreden 
4. Act unpredictable to confuse the competition
5. Surrender to a stronger opponent will help you gather power later
6. If you want to be treated like a superior, you've got to act like one
7. seduction works better than coercion to gain power over others
8.in your quest for power, avoid friends and collaborate with your enemies
9. Convince people through artful action rather than argumentation
10. when seeking another person's help, rely on their self-interest, not their good will
11. Being overly available will turn people off; holding back is the key to desireability
12. Instead of isolatingyourself out of fear, surround yourself with those on whom you depend.
 (bron: blinkist)

-- Okt 2023. Via dezelfde samenvatter, kwam ik op het boek the 50th law, van dezelfde auteur.
Het boek komt voor deze wetten en is uit 2009 en ziet het omarmen van angst als levensfilosofie. Die is afkomstig van Rapper 50 Cents, Curtis Jackson, die radicale realisme voorstaat, afkomstig van zijn achtergrond als straatvechter toen hij opgroeide onder drugsverslaafde. Op zijn zestiende werd hij naar een verslavingscentrum gebracht en leerde hij zijn levensles: tegenspoed  scherpt de geest. Zo kwam hij tot zijn regels, om niemand te vertrouwen, zijn intenties te bedekken en om een superrealist te worden. Muziek was zijn passie en in plaats van met grote producers in zee te gaan op de harde manier verkocht hij zijn muziek en performance in de straat. Hij adopteerde een pragmatische kijk zonder enige illusies in het leven. Zijn advies: zorg voor zelfgenoegzaamheid (selfsufficiency). Door teveel op anderen te vertrouwen begrens je jezelf. Toen hij geraakt werd door een kogel bij uitbrengen van zijn eerste album weerhield dat hem niet om zijn raps meer energiek en authentiek te produceren, met titels als Fuck you [rap is ook een muzieksoort die bij deze filosofie past, niet helemaal ter zijde]...

--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?