A-DelhaizeHold

Ahold en Delhaize gaan misschien fuseren. De reden heeft waarschijnlijk veel te maken met de tijdgeest, waar overnames erg populair zijn ("de combinatie kan zodoende een miljard aan kosten besparen"), al gaat het hier om een fusie tussen "soort-gelijken." De bedrijven lijken inderdaad sterk op elkaar, beiden in retail, Ahold heeft misschien wat meer van het een en Delhaize wat meer van t ander. "Beide opereren in de VS," hoor je al in de media. Ahold is groter, bv qua omzet en zo kan je een lijst van verschillen en overeenkomsten maken.

Qua bedrijven en dan vooral qua bedrijfsprocessen ligt dan ook niets in de weg voor een fusie die kan slagen. En dat is dan al in feite de basis voor de culturele integratie; de business van beide bedrijven is dermate gelijksoortige dat er van een cultuurkloof geen sprake kan zijn. Toch kan het daar fout gaan. De cultuur van het (anders) organiseren in Belgiƫ en Nederland ligt daarbij aan de basis. Nederlanders zijn direct, ja is ja en nee is nee, en in Belgiƫ heerst nog een duidelijke hierarchie. Maar dat heeft de globalisering niet tegen gehouden.

Een blik op de waarden van beide bedrijven laat toch wel zien dat er verschillen zijn. Wat me als eerste opvalt is dat wat het ene bedrijf kernwaarden noemt, het andere bedrijf als principes beschrijft; zoals "putting the customer first." Je zou zeggen, nou dat willen beide organisaties dus dat komt wel goed. Maar de Belgen zien het als een principe. De Hollanders kijken niet zo nauw of willen zich niet teveel op kernwaarden doodstaren, dus hebben ze een aardige verzonnen: De klant komt eerst.
Delhaize is wanneer het gaat om het beschrijven van kernwaarden een stap verder dan Ahold. Van alle waarden zijn het duidelijk voorbeelden van hoe je een kernwaarde gebruikt: 
  • Vastberadenheid, nederigheid, humor, moed en integriteit. 
Ahold heeft daarvoor in de plaats:
  • klant eerst, doen wat goed is, samen winnen, ideeĆ«n realiseren En... elke dag beter 
Tussen beiden zit een wereld van (interpretatie)verschil. Hoe interpreteer je humor? Of wat bedoel je nu precies met samen winnen: wat komt dan eerst: samen of winnen; dat zijn twee soorten van waarden die met elkaar conflicteren: eager to win is daarbij een waarde en samen is een andere. Waarden mogen best conflicteren, want dat levert nieuwe inzichten op. Maar puur op basis van deze twee setje, mag je wel concluderen dat een fusie geen eenvoudige taak is.



--
 'Alle problemen op Ć©Ć©n hoop smijten, lost wellicht weinig op' schrijft Stijn Fockedey op Trends. In Europa vinden klassieke distributeurs maar geen antwoord op prijsvechters zoals Aldi of Lidl, en Colruyt in BelgiĆ«. Zowel Albert Heijn als Delhaize heeft het al geprobeerd met een prijsoorlog. Maar die wekte vooral de indruk dat Lidl en co evenwaardige winkels zijn. In de VS verhoogt Walmart het aantal van kleinere 'neighbourhood stores' met een uitgebreide versafdeling en dezelfde laagsteprijzengarantie als in zijn grotere hypermarkten. Zelfs in Ć©Ć©n groep kunnen Delhaize en Ahold de prijzenoorlog er onmogelijk winnen van de machtigste retailer ter wereld.

--
Er is nu ook al een nieuw logo: Groen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?