Cyprus is een eiland

Net nu ik mijn economieboeken weer uit de kast haal merk ik wel hoe ver sommige kennis is weggezakt, maar aan de andere kant zit bepaalde kennis nog diep geworteld.
Aan de ene kant kan ik de berichtgeving over Cyprus goed volgen aan de ander kant begrijp ik totaal niet waarom er zoveel ophef is over de gekozen oplossing die ik eigenlijk wel charmant vind.
Dat heeft natuurlijk alles te maken met het imago van Cyprus - een eiland en dus deels geïsoleerd, maar  daardoor ook centrum van (speculatieve) financiële kapitaalstromen.
Toch zie ik een heel weekend nauwelijks relativerende opmerkingen over kapitaalstromen en over andere valuta (systemen) dan de Euro.

Mathijs Bouman stuurt op zondagavond een zinvolle tweet:
 ‏@mathijsbouman Commentatoren die nu spaarbelasting Cyprus het Aller Ergste Ooit noemen, hebben vreemd genoeg geen probleem met schuldsanering via inflatie

Daar ben ik het mee eens. Maar een andere expert begrijp ik totaal niet, bijvoorbeeld wanneer de twitteraar een vaag verhaal van Reuters (anti Euro) over een mogelijk precedent als briljant bestempelt:

Ewald engelen ‏@ewaldeng Excellent post - The Cyprus precedent - Felix Salmon http://reut.rs/XMhsuj

Dat er iets speelt op het vlak van Deposito Garantie en over kapitaalvlucht zal niemand verbazen. Maar de essentie zit m.i. toch veel meer in de globale wereld waarin de Euro maar één van de valutas is. Een deposito voor de lokale bevolking van Cyprus is misschien veilig gedacht, maar voor het grote Russische geld is een deposito even risicovol omdat het een forex-transactie is en daarmee loopt elke  valutaspeculant risico.  Los van mogelijk zwartgeld, dat ook niet zonder risico is.
Wat is het alternatief voor de Euro-depositos in Cyprus? De GBP of de USD, Japanse Yen? En wat te denken van de Roebel zelf? Hoe waardevast is die dan wel?
Nu betalen de Russen mee en die kennen de risico's, dat de kleine spaarder in Cyprus meegezogen wordt in deze speculatieve kapitaalstroom is natuurlijk vervelend, maar niet geheel onbegrijpelijk.

Ook verwacht ik niet zoveel ellende (impact) op de beurs morgen. Ik denk dat het allemaal wel meevalt, ook de relatie met kapitaalvlucht uit Zuid-Europa. Het grote geld weet ook niet waar het heen moet. Zelfs goud is niet veilig. Maar misschien heb ik het wel helemaal verkeerd en staat de (beurs)wereld morgen op zijn kop.

21 maart lijkt de korte termijn impact te kloppen. Sterker nog, de markt vat het optreden van de ECB zeer positief op.

ECB maakt dreigement expliciet: noodliquiditeiten tm maandag, daarna stekker eruit. Tenzij Cyprus deal met EU maakt http://www.ecb.int/press/pr/date/2013/html/pr130321.en.html … (@mathijsbouman)
Wat we nog niet weten is hoe Rusland dit spel gaat spelen; in hun eerste reactie wijzen ze het EU / ECB-plan af...

-- maart 2024. Wil Cyprus haar imago oppoetsen en verminderen de depositos van Russische klanten:
"De verandering komt op het moment dat de regering probeert het financiële imago van haar land op te schonen.
Volgens officiële cijfers heeft Cyprus vooruitgang geboekt bij het afbouwen van Russische contanten en zaken, terwijl het zijn imago probeert op te schonen. Een team van bezoekende Amerikaanse functionarissen helpt de regering bij het onderzoeken van gevallen van vermeende schending van de sancties.
De Russische deposito's bij Cypriotische banken zijn tussen 2014 en 2022 naar verluidt met 76% gedaald, terwijl de Oekraïense deposito's met 67% zijn gekrompen. Het aantal Russische klanten dat gebruik maakte van Cypriotische banken daalde in dezelfde periode met 82%, terwijl Oekraïense klanten met 54% daalden."
https://www.euronews.com/business/2024/01/24/why-is-cyprus-seeing-russian-bank-deposits-plunge

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?