Verandering van bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam is klantgericht. Het is de eerste externe uiting van het bedrijf richting een potentiële klant. Daarbij is een interne coherentie of aansluiting nodig; het externe imago moet kloppen met de interne organisatie, cultuur en doelen.

Sommige bedrijfsnamen blijven constant terwijl de business zich geleidelijk aan toe verschuift. Dit soort namen leiden een eigen leven, omdat ze in het verleden een waarde hebben opgebouwd. Deze brand value bij bedrijven als Philips en Siemens, groeit terwijl de omzet een jaar of een paar jaar terug kan lopen.
Andere bedrijven veranderen hun naam na een wijziging in de business focus, of door andere omstandigheden. Voorbeelden hiervan zijn ImTech (Was IM), Xeikon (was Punch Graphic), Mediq (was OPG) of wat langer geleden de wijziging van Nutricia in NuMiCo, etc.

Waarom kan het ene bedrijf lang teren op een naam en imago, en welke krachten zorgen ervoor dat anderen bedrijven zich opnieuw willen uitvinden onder een nieuwe naam.
Het voordeel van een nieuwe naam is dat het bedrijf met een nieuwe start ook vernieuwde energie kan opdoen. Met de nieuwe bedrijfsnaam zet een bedrijf automatisch een streep door een verleden waar het niet meer mee geconfronteerd wil worden.
Een van de nadelen is dat vaak veel medewerkers meeverhuizen met de nieuwe naamswijziging waardoor het netto veranderingseffect na verloop van tijd kan vervagen.

Daarnaast is het interessant om te weten wat de veranderingen zijn in het management. Zo volgde Rene van der Bruggen, Herman Scheffer op die het conglomeraat Internatio-Müller in 2001 veranderde in Imtech. De destijds nieuwe CEO gaat dit jaar met pensioen. Een van de (andere) vragen in het verlengde van naamswijzigingen en de dagelijkse actualiteit is: gaat Imtech nu opnieuw een naamsverandering doorvoeren (als mogelijk onderdeel van een nieuwe strategie), of heeft het merk Imtech voldoende waarde zodat het kan blijven bestaan?

.. En dan Philips. Dat kennen de meeste mensen als gewoon Philips, maar heeft officieel nog Electronics in haar naam. Het bedrijf wil dit wijzigen in Koninklijke Philips nv. Wat maar weer eens aangeeft hoelang het duurt voordat een imagoverandering tot stand komt.

.. Nog een ander voorbeeld. Kas Bank werd destijds (2002) de nieuwe naam voor wat lange tijd de Kas-Associatie is geweest. De toevoeging Bank straalde toen nog een betrouwbaar imago uit wat belangrijk was voor een bedrijf dat o.a. effecten administratie verzorgt voor andere financiële partijen. Met de kennis van nu zou het bedrijf wellicht een andere naamsverandering hebben gekozen.

.. Een recent voorbeeld is de verandering van Pinguin Lutosa in Greenyard Foods. Opvallend daarbij is dat het een Belgisch bedrijf is en dat kiest voor een Angelsaksische naamgeving. Het bedrijf richtte zich op diepvriesproducten, maar het onderdeel Lutosa werd verkocht aan McCain de aardappelverwerker en met de overname van Scana Noliko is het bedrijf voornamelijk gericht op groenteproducten. Greenyard Foods past daar perfect bij.

... Per 1 januari 2015 verandert Arseus haar naam in Fagron, regelmatig de meest winstgevende divisie van het bedrijf.

--
En GDF in "Engie":
  • As the world changes, all energies change with it. That’s why GDF SUEZ is now ENGIE. The world of energy is undergoing profound change. The energy transition has become a global movement, characterized by decarbonization and the development of renewable energy sources, and by reduced consumption thanks to energy efficiency and the digital revolution. Today, the need is to mobilize all energies, to innovate, gather, and marshal every idea.

Gérard Mestrallet, Chairman and CEO of ENGIE declares : “The energy transition is more than ever a reality for which we have both great ambitions and a great responsibility. To meet the new challenges of this reality and to accelerate our development, we have decided to give the Group a new name: ENGIE. It is an easy name and one that is powerful, a name that evokes energy for everyone and in all cultures, a name embodying our values and activities. We thus confirm our new ambition and the dynamics of change that drive our Group. This new name is an expression of our new corporate ambition whose conduct I entrusted to Isabelle Kocher, Deputy CEO and Chief Operating Officer. With a presence in 70 countries throughout the world and across every energy source, ENGIE aspires more than ever to be the benchmark energy player in fast growing markets and the energy transition leader in Europe.” (www.Gdfsuez.com)

--
16 maart 2018. Nu gaat het wel erg hard, er zijn tal van nieuwe voorbeelden, als laatste Philips Lighting die zich Signify gaat noemen. Logisch om meer afstand te creëren van Philips. Een dag of wat eerder was het de beurt aan Statoil (Equinor), e.d. Op twitter:


--
3 juli 2018. Gas Natural Fenosa (Spanje) verandert tot Naturgy.

--
Minder schokkend, wel een knappe: Total naar TotalEnergies...

-- of deze (9 nov 2021) Facebook naar Meta!

--

--
AamigoO Group verandert haar naam en heet voortaan Source Group NV.

-- ook al enige tijd, 31 dec 2021:
Probiodrug wordt Vivoryon Therapeutics

-- 1 feb 2022: Daimler noemt zichzelf nu Mercedes-BENZ-group

-- Oxurion* is de nieuwe naam van biotechnologiebedrijf Thrombogenics (sinds 2018)

-- Ter Beke verandert haar naam in What's Cooking!! (25 april 2023):
What’s Cooking Group NV is een feit :Ter Beke NV verandert vandaag nu ook officieel van vennootschapsnaam en zet duurzame groei verder met vernieuwde Europese bedrijfsstrategie
21 apr 2023
Lievegem, 21 april 2023 – Het in België beursgenoteerde voedingsbedrijf Ter Beke, vierde eerder in maart zijn 75ste verjaardag met een nieuwe handelsnaam en logo. Nu zijn ook de namen van alle What’s Cooking? vennootschappen in België, Nederland, Frankrijk, Polen en het Verenigd Koninkrijk een feit.  
 Het genoteerde Ter Beke NV wordt voortaan What’s Cooking Group NV genoemd en draagt voortaan fier als Ticker op de Euronext beurs: WHATS (ipv voorheen TERB).

-- Een (ongetwijfeld van de velen) die ik gemist heb: XING, wordt in 2019 New Work SE.

* - Vijf jaar later moet het bedrijf accepteren dat de naamsverandering niet geholpen heeft:
"Het Leuvense beursgenoteerde biotechbedrijf Oxurion, het gewezen Thrombogenics, vraagt het faillissement aan. ... Het bedrijf zet de werkzaamheden stop na tegenvallende resultaten van een nieuwe behandeling voor een oogziekte bij diabetici. “Gezien deze resultaten en de lage cashpositie is beslist de nodige stappen te nemen om het faillissement aan te vragen”, aldus het bedrijf maandagochtend.
Oxurion werkte aan een medicijn tegen macula-oedeem bij diabetespatiënten. Maar de behandeling ... blijkt niet beter te werken dan een bestaand geneesmiddel, zo zegt CEO Tom Graney. Dat blijkt uit nieuw onderzoek." (bron: Trends)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?