Vernieuwing. RaboScanner


Als ik in mijn oude metier als bedrijfsarchitectuur-kenner de Rabo zou kenschetsen, dan zou ik een woord gebruiken: landbouwingenieurs. De investment-engineers van Robeco komen allemaal van Erasmus, de Rabo-afgestudeerde komt vanuit Wageningen. Dit laatste klopt waarschijnlijk niet, maar als typering geloof ik er wel in. Ook verklaart het waarom het nooit iets is geworden, de partners Rabo en Robeco. het zijn beide professionals met een ingenieurs-mentaliteit. Misschien dat daar ook de frictie vandaan is gekomen.

Typisch van de ingenieur is dat deze wat wil uitvinden. Als het wiel wat hij zoekt er niet is dan ontwerpt hij een nieuw.

Daar moet ik aan denken. Ik heb de scanner zojuist ontvangen en ik moet zeggen, wat een geweldig apparaat. Zit zelfs een fotocamera in EN de batterijen zijn niet van het Chinese wegwerptype, maar echte PHILIPS. Rabo en Philips. De ingenieur bij Philips die meegewerkt heeft aan het project (... deze aanname staat ook op losse schroeven, want Rabo heeft het design gemaakt en de bouw uitbesteedt aan "Vasco") zou hebben geopperd, "drie batterijen, voor zo weinig functionaliteit?" Maar goed in het belang van samenwerken mag men niet te kritisch zijn.

Deze scanner is "qua gebruikerservaring" - daar gaat het om - "een verbetering," de klant hoeft minder in te tikken om bij de toepassing te komen. En, "de eerste pas is gratis," las ik ook ergens. Ik heb niet gezien wat de volgende pas me gaat kosten, maar ik voel wel aan dat daar mijn gebruikerservaring een knauw gaat krijgen, want ik heel wat oude e-identifiers versleten...

Los van het mooie design, de lichtheid van de toetsen en de vernieuwing om via een qr-code een authenticatiecode te genereren, doet het geheel me toch wat overdone aan. Moet dit nu zo?

Wat is het alternatief? Wat je steeds meer ziet is dat de bank je een code naar je mobiel stuurt die je kan gebruiken om in te loggen. Ongetwijfeld zeggen de ingenieurs bij de Rabo dat dat niet veilig genoeg is. Of, dat er een app op een mobiel komt die voor security zorgt. "Is te hacken," zal dan wel het antwoord zijn.

Toch denk ik dat we hier de wet van de remmende voorsprong gaan tegenkomen. Want als dit de vernieuwing is op de oude identifier, dan komt er ongetwijfeld een nieuwe versie. En uiteindelijk kom je dan bij een "token" terecht waar iedereen er al een van heeft. De mobiele telefoon.
In mijn "visie" zou de oude identifier of calculator gedownsized moeten worden: dus minder functionaliteit, geen batterij, laat die scanner via een universele verbinding met een mobiele telefoon communiceren (ok, interface-uitdagingen), de mobiele telefoon maakt de foto van de gekleurde qr-code en stuurt informatie naar de scanner, waar de bankpas in zit. De scanner communiceert de boodschap naar het mobiele scherm. En klaar is kees. Dat betekent de scan-functie zit in de mobiel, die iedereen in bezit heeft, de card-reader stuurt enkel codes, naar het mobiel. Dit token is kleiner van formaat dan de nieuwe scanner en heeft nauwelijks batterijen nodig. Maar de samenwerking met de mobiele telefoon op een universele manier is natuurlijk een uitdaging. Dus kwam er waarschijnlijk een nieuw uitgebreid apparaat. Waarvan acte.

--
Franse gebruikerservaring

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?