Imago. Madrid (0) - Barcelona (1)
Het heeft even geduurd voordat men in Spanje het verlies van Madrid 2020 kon incasseren. De klap kwam hard aan, vooral ook omdat de koppige Spanjaarden tot drie maal toe probeerden en nu pas gaan nadenken of ze zich voor 2024 weer kandidaat gaan stellen.
Madrid 2020 "was" voor de olympische spelen.
De dag na de teleurstelling schreeuwde de burgemeester van Barcelona dat Madrid niet het imago heeft wat Barcelona wel uitstraalt, namelijk van internationale hoofdstad en Barcelona zou waarschijnlijk wel gekozen worden.
We zullen het nooit weten, wat ze hebben de spelen al gekregen en dat doet in Madrid extra pijn. Een belangrijk motief tegen Spanje en Madrid voor de spelen was de vraag of het geld voor de investeringen niet beter besteed zou kunnen worden gezien de hoge werkeloosheid in Spanje.
Toch is de imagokwestie onzin. Barcelona dankt haar imago aan het internationale voetbal. Op het moment dat de wereld hoort hoe provinciaals de politieke elite voor onafhankelijkheid streeft zakt het imago snel ineen.
Een belangrijke vraag is namelijk of Barcelona (en Catalonie) haar imago overeind houdt in een onafhankelijk land met een paar miljoen inwoners waar ze een taal spreken die tussen Spaans en Frans (en het schip) invalt.
Toch had de burgemeester wellicht een punt. Het imago van Madrid en van Spanje kreeg een bijzondere deuk en dat kwam misschien wel (naast diverse andere factoren) door het gebrekkige Engels dat de voorzitters spraken, en dan vooral in de persoon van Ana Botella de vrouw van ex-president Aznar en burgemeester van Madrid.
Legendarisch is haar speech met daarin de volgende dichtregel:
"enjoying a relaxing cup of cafe con leche."
Haar buurman bracht ook een aardige zin in: "You didn't answer the ask", waarmee hij bedoelde te zeggen dat ze "de vraag niet beantwoord had," die gesteld werd.
Inmiddels is men in Spanje hard bezig om de schade te repareren. Engels is nu echt een prioriteit op school...
Je voelt wel aan waar de schoen wringt. Met Engels op school redt men het niet. Wat in Nederland ontbeert, daar loopt het bij de Spaanse cultuur van over: trots. En daarmee is men in Spanje erg naar zichzelf / naar-binnen gericht. Spanje lijkt daarmee veel de cultuur van Groot-Brittanniƫ wat daar echter minder opvalt omdat "de hele wereld" Engels spreekt.
Of ze in Barcelona veel beter Engels spreken weet ik eigenlijk niet. Daar zijn ze al tweetalig opgevoed, dus ik vraag het me af. Zeker nu het nationalisme weer de kop opsteekt.
Qua voetbal (en imago) verliest Madrid ook nog van Barcelona. Madrid koopt voor veel te veel geld imago in uit Engeland (bale), terwijl iedereen vraagt hoe dat samen moet gaan met de ook al dure Ronaldo. En dit terwijl de goedkope Isco uit Malaga waarschijnlijk net zo goed scoort.
--
Gabriel Escarrer (Melia Hotels International) wordt in El PaĆs geciteerd om de vier redenen die hij aanhaalt waarom Madrid deze zomer zo slecht scoort op toeristisch gebied.
Als eerste noemt hij het gebrek aan marketing (promotie) in het buitenland. Daarnaast de gebrekkige connectiviteit van luchtvaartverbindingen, o.a. door de crisis van IAG met haar piloten waardoor Barajas 20% van haar verkeer verloren is. Daarnaast is door het manco in de organisatie en afstemming tussen de gemeente en de communidad van Madrid zijn er minder forums en congressen georganiseerd in de stad. Als laatste heeft het merk Madrid internationaal te weinig uitstraling... en als resultaat ... "kan Madrid het zich niet veroorloven om 5 miljoen bezoekers mis te lopen."
Blijkbaar zijn er ook andere factoren die negatief op het imago van Madrid inwerken. Zo zijn bekende luxe hotels vaak niet in de stad aanwezig, terwijl deze wel in Barcelona hebben gekozen. Barcelona wint hier ook; 15% van haar hotels zijn luxe terwijl dit percentage voor Madrid niet verder gaat dan 9%. (bron: el PaĆs 26 oktober 2013)
Madrid 2020 "was" voor de olympische spelen.
De dag na de teleurstelling schreeuwde de burgemeester van Barcelona dat Madrid niet het imago heeft wat Barcelona wel uitstraalt, namelijk van internationale hoofdstad en Barcelona zou waarschijnlijk wel gekozen worden.
We zullen het nooit weten, wat ze hebben de spelen al gekregen en dat doet in Madrid extra pijn. Een belangrijk motief tegen Spanje en Madrid voor de spelen was de vraag of het geld voor de investeringen niet beter besteed zou kunnen worden gezien de hoge werkeloosheid in Spanje.
Toch is de imagokwestie onzin. Barcelona dankt haar imago aan het internationale voetbal. Op het moment dat de wereld hoort hoe provinciaals de politieke elite voor onafhankelijkheid streeft zakt het imago snel ineen.
Een belangrijke vraag is namelijk of Barcelona (en Catalonie) haar imago overeind houdt in een onafhankelijk land met een paar miljoen inwoners waar ze een taal spreken die tussen Spaans en Frans (en het schip) invalt.
Toch had de burgemeester wellicht een punt. Het imago van Madrid en van Spanje kreeg een bijzondere deuk en dat kwam misschien wel (naast diverse andere factoren) door het gebrekkige Engels dat de voorzitters spraken, en dan vooral in de persoon van Ana Botella de vrouw van ex-president Aznar en burgemeester van Madrid.
Legendarisch is haar speech met daarin de volgende dichtregel:
"enjoying a relaxing cup of cafe con leche."
Haar buurman bracht ook een aardige zin in: "You didn't answer the ask", waarmee hij bedoelde te zeggen dat ze "de vraag niet beantwoord had," die gesteld werd.
Inmiddels is men in Spanje hard bezig om de schade te repareren. Engels is nu echt een prioriteit op school...
Je voelt wel aan waar de schoen wringt. Met Engels op school redt men het niet. Wat in Nederland ontbeert, daar loopt het bij de Spaanse cultuur van over: trots. En daarmee is men in Spanje erg naar zichzelf / naar-binnen gericht. Spanje lijkt daarmee veel de cultuur van Groot-Brittanniƫ wat daar echter minder opvalt omdat "de hele wereld" Engels spreekt.
Of ze in Barcelona veel beter Engels spreken weet ik eigenlijk niet. Daar zijn ze al tweetalig opgevoed, dus ik vraag het me af. Zeker nu het nationalisme weer de kop opsteekt.
Qua voetbal (en imago) verliest Madrid ook nog van Barcelona. Madrid koopt voor veel te veel geld imago in uit Engeland (bale), terwijl iedereen vraagt hoe dat samen moet gaan met de ook al dure Ronaldo. En dit terwijl de goedkope Isco uit Malaga waarschijnlijk net zo goed scoort.
--
Gabriel Escarrer (Melia Hotels International) wordt in El PaĆs geciteerd om de vier redenen die hij aanhaalt waarom Madrid deze zomer zo slecht scoort op toeristisch gebied.
Als eerste noemt hij het gebrek aan marketing (promotie) in het buitenland. Daarnaast de gebrekkige connectiviteit van luchtvaartverbindingen, o.a. door de crisis van IAG met haar piloten waardoor Barajas 20% van haar verkeer verloren is. Daarnaast is door het manco in de organisatie en afstemming tussen de gemeente en de communidad van Madrid zijn er minder forums en congressen georganiseerd in de stad. Als laatste heeft het merk Madrid internationaal te weinig uitstraling... en als resultaat ... "kan Madrid het zich niet veroorloven om 5 miljoen bezoekers mis te lopen."
Blijkbaar zijn er ook andere factoren die negatief op het imago van Madrid inwerken. Zo zijn bekende luxe hotels vaak niet in de stad aanwezig, terwijl deze wel in Barcelona hebben gekozen. Barcelona wint hier ook; 15% van haar hotels zijn luxe terwijl dit percentage voor Madrid niet verder gaat dan 9%. (bron: el PaĆs 26 oktober 2013)
Reacties