Laatste Column voor ManagementSite

Managers zijn per definitie jong.

Ik heb me destijds, zoals velen die zich begonnen te manifesteren als consultant, adviseur o.i.d. , aangemeld op ManagementSite.nl. Ik schreef een artikel en dat werd meteen door een panel afgekeurd, maar ik werd vooral aangemoedigd om een column te schrijven. Dat heb ik zo'n 23 keer gedaan. Ik kreeg op een paar daarvan een groot aantal reacties. En ik las ze onlangs nog eens terug en het merendeel was negatief. Bv, "Ziekenhuis zonder (uit)zicht," kreeg het meeste ervan langs.

Een keer schreef iemand dat ze de column mooi vond (dat bleek een vorm van netwerken te zijn, begreep ik later) en een keer schreef iemand dat wat ik in een vorige column had gepredikt, "adviseurs moeten meer positie nemen," nu met deze nieuwe column had overtreden. Grappig dus, dacht ik nu dat blijkbaar vanuit eerder columns toch iets positiefs was meegekomen, maar niet een positieve reactie opleverde, maar gespaard werd als munitie voor een column die niet op steun kon rekenen. uiteindelijk stopte ik na een jaar, schat ik. Toen kwam de crisis of waren we al in de crisis terecht gekomen, ca. in 2009.

Toch een leuke tijd. Aan de poort van de column-functie kreeg je het gevoel even een professionele arena te betreden. Ik moest denken aan die keer dat ik uitgenodigd werd door Dynamo Moscow en daar liet een manager me de entree tot het veld zien, en die tunnel was beplakt met Afbeeldingen van leeuwen die zich opmaakten voor het gevecht. Wat de vergelijkbare aankondiging precies was bij ManagementSite weet ik niet exact, maar een tekst als van "zorg voor prikkelende bijdragen die oproepen tot een debat..."

Misschien dat ik me daar teveel door heb laten leiden. Maar wat ik nu nog meer denk is, of ik een schrijfplan hd voor de columns? Net zoals ik die (niet) had voor mijn blog op zich, dat ik in 2007 begon. Wat ik wist was om de traditionele managementverhalen te omzeilen en iets meer natuurlijk te leveren. Dingen van elke dag en daarin management (en vooral cultuur en verandering) in te zien. Zoals de overname van de ABN AMRO in die tijd.

Lange tijd bleef ik zwijgzaam lid. En even lang ontving ik ook e-mails van de site. Tot dat opeens stopte. En vreemd genoeg als een paddenstoel waar je deze niet verwacht, kwamen de e-mails van ManagementSite.nl opnieuw tevoorschijn.

Ik was inmiddels in een andere tijd beland. ManagementSite vond ik niet meer bij me passen, net zoals mijn eerst column waar ik vond dat adviseurs meer positie moesten innemen. Dat inzicht en adviseur blijven paste m.i. moeilijk bij elkaar. En zo nam ik afscheid.

Maar nu komt het mooiste. Afmelden bij ManagementSite lukt niet zomaar. Bij alle andere mails krijg je een menu van meestal drie keuzes:

- afmelden door een click op een url, waarin je een bevestiging krijgt te zien.

- afmelden door een soortgelijke url en webpagina, waar je alleen nog je e-mail moest invullen. En dat terwijl de site je e-mails stuurt naar dat adres. Hetgeen al vreemd is.

- afmelden door een reply met Unsubscribe als boodschap

In het geval van ManagementSite krijg je echter het verzoek om eerst in te loggen. Wanneer na het nieuw opvragen van een e-mail-adres (reactie op een mail met verzoek tot afmelden bleef uit) uiteindelijk op de account-pagina bent gekomen kan je je afmelden. Dan wordt je met levensgrote letters gewaarschuwd dat "ALLES WORDT VERWIJDERD." Dus alle columns en berichten, etc. 

Ik ben benieuwd of dat ook zo gebeurt.

Voor mij was het tijd, om verder te gaan. Managers zijn per definitie jonge mensen, die aangenomen . worden door een opdrachtgever. Dat in tegenstelling tot leiders, die zijn zelf opdrachtgever. Ik ben zelf een oude knar en heb me daarom maar afgemeld.

--

2008/10/een-nederlands-cultuurprobleem

-- 3 november 2022. Managementsite heeft niks van mijn artikelen verwijderd en heeft me gewoon weer opnieuw opgevoerd (of nooit de artikelen verwijderd). Sinds vandaag krijg ik ook weer gewoon e-mails van deze club, en wanneer ik me opnieuw wil afmelden krijg ik deze melding:



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?