No no-reply-emails please

Ik had nooit zo'n probleem met dit fenomeen, tot ik "deze" organisatie zag en haar veelvuldige toepassing ervan: no-reply-emails.

Organisaties worden ontworpen en gedrag wordt geleid. En in dit geval is het ontwerpen van e-mails die maar één kant op kunnen en waar de klant niet op kan reageren, een instrument om strak te organiseren, waar het bedrijf voorop staat.

Denk je in dat je een e-mail ontvangt van Gucci of een ander luxe merk en de afzender vervult zich achter een no-reply. Je zou zeggen, je bestelt via internet, met een klik, en niet door het beantwoorden van een mail, maar het eenvoudigste manier om contact op te nemen is om een reply te geven.

Iemand van repliek dienen, zou je hier kunnen gebruiken. Als een bedrijf geen reply wenst is het meestal niet goed.

Zo zag ik een e-mail over een achterstallige betaling. "We verzoeken u binnen 15 dagen...," etc, etc. En aansluitend, "de extra kosten zijn voor uw rekening." Een dergelijke mail kan je enkel maar verwachten door deze van een bestaande afdeling te sturen, of beter nog door een persoon. Al het andere is koud en onpersoonlijk.

Van een telecom-bedrijf ontvang ik facturen. Ook No-reply. Dat kan dan nog, maar bedrijven kunnen het ook overdrijven.

Alles heeft met cultuur en imago te maken. VAn het bedrijf waar het hier om gaat, zie ik duidelijk een verschil tussen de schriftelijke cultuur en de mondelinge cultuur. Maar daarover later meer...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?