Windows 10. Toch even geprobeerd

Ondanks de vele waarschuwingen (alles wat je doet kan MS teruglezen) heb ik na diverse marketingacties van het bedrijf toch Windows 10 geïnstalleerd. Microsoft zelf verkoopt de actie met de aankondiging dat al 100 miljoen gebruikers zijn overgestapt.. Dat valt moeilijk te verifiëren.
De eerste indruk na conversie van W7 naar W10 is wel aardig, al merk ik dat het langer duurt voordat het systeem W10 opstart, tov het oude W7. De meeste software die ik gebruik werkt direct, al komt de eerste vervelende ervaring:

MS Office moet opnieuw geregistreerd worden. Why in godsnaam? Maar goed ook die barriere is te overwinnen, ik blijf het vooralsnog gebruiken.

Van het begin van de installatie mis ik mijn batterij-icon (ik werk op een notebook) en dat het niveau van de accu niet getoond wordt is ook al geen plus. Ik kan niet zien hoelang de computer nog autonoom zonder kabel kan werken. Daar zal ik blijkbaar in deze versie van Windows niet achterkomen:

Abrupt stopt het notebook er opeens mee. Van het ene op het andere moment schakelt de computer met het geluid van een "klik" uit. Ik moet het apparaat opnieuw opstarten en ben het werk van open applicaties kwijt.
In de tweede sessie, na het aansluiten van de kabel zoek ik naar een fix. Het blijkt dat je de registry moet aanpassen, de schrijver van het artikel erbij stelt dat je bij het verkeerd uitvoeren van deze update het systeem onbruikbaar kan maken. Daar begin ik dus niet aan.

Het is niet zozeer dat de battery-icon niet werkt, ook de signalering van het niveau werkt niet meer. Het Windows Operating system heeft geen controle over de hardware. De meest basale functie die je mag verwachten van Windows laat het afweten.

Dan maar geen windows 10. Ik ben op zich wel blij met deze uitkomst. Het sterkt me in mijn eerdere schrijven (de slechte econoom) dat het kapitalistische systeem de nodige troep voortbrengt. Het doet me even denken aan Wordperfect versus Word. Het eerste vond iedereen beter, maar dat baatte niet. Met voldoende marketingkapitaal kan elk inferieur product tot een commercieel succes getransformeerd worden.

--
Eerlijk is eerlijk, 17 maart opnieuw geprobeerd en het batterij-probleem is opgelost. Alles werkt in één keer. Op een ander notebook echter werkt de Nvidia-adapter niet en schiet de schermresolutie te kort.
Irritant is dat wanneer je van windows 10 teruggaat naar de oude versie, je office en andere producten opnieuw moet registreren. Vreemd.

--
Maar nu - 5 maart 2018 - werkt het battery-icon toch weer niet. Soms verschijnt deze en soms slaat de computer opeens uit, omdat de accu blijkbaar leeg was.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?