Nieuwe generatie geneeskunde-studenten


Er is op moment van schrijven een discussie over de rol van als huisarts (huisarts+, die specialistische taken overneemt) en zijn rol als poortwachter in het zorgproces. Maar "voor" die discussie over de kosten en de toekomst van de zorg staat de nieuwe generatie geneeskundestudent. De medicijnenstudent van nu bepaalt het gezicht van de zorg van de toekomst.
Uit de website yesculaap.nl blijkt nog wel hoe inheems de medische wereld in elkaar zit. Ze zijn perfect georganiseerd binnen de muren, maar naar buiten toe is het uitermate lastig om inzicht te krijgen in het functioneren van de praktijk. Dat blijkt ook uit de diverse websites van de acht medische faculteiten in NL. De informatie is beperkt.

De vraag hoe de medische "fabriek" werkt qua aantallen is niet duidelijk, hoeveel van die studenten transformeren zich in:
- medisch specialist, voor zorginstelling
- huisarts,
- wetenschappelijk onderzoeker
- etc...? (en waar vind ik die informatie)

De studie geneeskunde staat niet stil en is blijkens de vele ontwikkelingen, oa van de decentrale selectie is zij zich aan het voorsorteren op een nieuwe toekomst geneeskunde.

In dit schrijven staat een impressie van die ontwikkeling en vooral van de verschillen tussen de acht grote opleidingsinstituten. Een impressie aan de hand van de websites van de diverse universiteiten die de opleiding aanbieden.

Wat daarbij opvalt zijn een aantal punten, waaronder:
a.Elke universiteit heeft nu een eigen "decentrale" recruteringsmethode, maar een belangrijk deel is nog de algemene toetsing die voor elke universiteit hetzelfde is en centraal geregeld wordt. De belangrijkste daarvan is de centrale eis van VWO met de vakken: Wiskunde, Natuurkunde (een typische Nederlandse eis, want in andere landen is dit niet verplicht) Scheikunde en Biologie. het centrale proces vindt plaats via DUO dienst uitvoering onderwijs.
b.Alle geneeskunde opleidingen worden gegeven aan universitaire ziekenhuizen. Die kruisbestuiving biedt natuurlijk voordelen, maar is ook richtinggevend voor de aankomende arts.
c. Elke universiteit probeert zich blijkens de websites te profileren, voor zichzelf als instituut richting het universitaire ziekenhuis maar ook richting de student en de ontwikkeling van de studie naar de toekomst.
d. De transparantie hierbij (c) is beperkt. Die profilering lijkt een dubbel doel te dienen: zowel voor de student, als ook voor de toekomstige klant/patient, te laten zien (indruk te wekken) dat de medische wereld klantgericht gaat werken. Maar wat betekent dat precies? En, hoeveel klantgerichtheid zit er in die studie en is het wel altijd efficiënt om de leerstof patiënt-gericht aan te bieden. Het is zeker niet duidelijk voor de aankomende student wat de universiteit nu precies (als principes) voor ogen heeft.
e. De universiteit is niet altijd even coherent. Een niet nader te noemen universiteit stelt de student centraal te zetten, maar biedt vervolgens een strak stramien aan bij de decentrale selectie, die duidelijk gericht is op de standaard van de universiteit, waar je beter niet van af kan wijken.
...

In willekeurige volgorde:

=======================
Erasmus Rotterdam (EUR-EMC).
=======================
Algemeen: Bachelor Geneeskunde. Mensen die ziek zijn beter maken. Voorkomen dat mensen ziek worden. Van de diagnose tot en met de behandeling. Studenten geneeskunde storten zich met hun hoofd, hart en handen op dit prachtvak.

Inhoud van de opleiding: Het beste onderwijs, de beste docenten, het grootste ziekenhuis. Voor Geneeskunde moet je in Rotterdam zijn!
Theorie en praktijk zijn geordend in elf thema’s, verdeeld over de drie jaar van de bachelor- en het eerste jaar van de masterfase. In elk thema volg je de stappen van oorzaak naar klacht naar ziektebeeld naar behandeling. In het thema ‘Abnormale celgroei’ bijvoorbeeld, passeren de oorzaken, diagnostiek en behandelingen van kanker de revue. Na vier jaar heb je zo alle belangrijkste ziektebeelden actief bestudeerd.

Kenmerken zijn:
• patiënt-georiënteerd onderwijs; vanaf de eerste colleges ontmoet je patiënten 
• een gedegen training in wetenschappelijk onderzoek 
• onderwijs in thema’s 
• de leerlijn ‘klinisch redeneren’, waarin je leert denken als een dokter 
• veel aandacht voor attitude en communicatie

Decentrale selectie:
- Onze criteria sluiten optimaal aan bij het profiel van de Erasmusarts. Ben jij gemotiveerd en doe je er daarom graag een schepje bovenop?  (daag je jezelf uit?)
- selectiecriteria:
1. extracurriculaire activiteiten (waaruit ambitie en volharding blijkt)
  • affiniteit met hulpverlening
  • bestuurlijke en organisatorische ervaring
  • Bijzondere prestaties. Je kunt laten zien dat je over inzet en doorzettingsvermogen beschikt, bijvoorbeeld doordat je, naast je voltijdopleiding, bijzondere prestaties hebt geleverd op het gebied van wetenschap, kunst, literatuur of topsport.
2. Toetsen (1 collegedag, waarna twee toetsingsdagen volgen)
3. Schoolcijfers (alleen route A, studenten die nu eindexamen doen)
E.e.a.leidt to een rangnummer, waarop gesorteerd wordt.

Verder:
- als een van de eerste Unis gestart met decentrale selectie (innovatief)
- meeloopdag
- open dag
- ander vragen via email, bezoekadres,...
- Bindend studieadvies:
  • Als je je eerste jaar niet in één keer haalt, krijg je een negatief studieadvies. Dit advies is bindend. Dit betekent dat je niet verder mag naar het volgende jaar van je opleiding, en dat je je gedurende een aantal jaar niet meer mag inschrijven voor die opleiding. Aan het begin van het eerste bachelorjaar wordt je precies verteld hoe de procedure van het bindend studieadvies werkt en welke regels er zijn.
==============
Universiteit Leiden
==============
We zoeken studenten die in zes jaar een goede  Leidse arts kunnen worden met een internationale en wetenschappelijke instelling. Via decentrale selectie kijken we of je in huis hebt wat hiervoor nodig is. Je hoeft niet in de zorg gewerkt te hebben of aan topsport te doen om een goede kans te maken. Het belangrijkste is dat je gemotiveerd bent, de benodigde basiskennis en vaardigheden hebt en dit kunt uitleggen. Bekijk van tevoren de  brochure en website studereninleiden en kom erachter of de opleiding bij je past. 

Onderdeel van de decentrale selectie is de BMAT, een (Biomedical admission) test die specifiek voor medicijnstudenten is ontworpen.
  • Geneeskunde is een pittige studie: je moet veel feitenkennis opdoen, verbanden leggen, inzicht hebben en altijd kritisch zijn. Het is ook belangrijk dat je goed in het Nederlands en Engels kunt lezen en schrijven. In de eerste ronde kijken we op twee manieren of je deze kennis en basisvaardigheden in huis hebt: via cijfers en door middel van een test. We kijken naar de 5vwo-cijfers voor de vakken biologie, scheikunde, natuurkunde, wiskunde A of B en Nederlands. Als test gebruiken we de Biomedical Admissions Test (BMAT), die internationaal al jaren gebruikt wordt bij de selectie van studenten.
verder:
- Leiden biedt proefstuderen
- Tijdens de studie Geneeskunde heb je ieder jaar vier voortgangstoetsen. 
- Heeft net als EUR een bindend studieadvies, echter hier mag je in het eerste jaar minimaal 45 van de 60 punten halen (bij EUR is het minimum 60).
- heeft ook een geneeskundeblog (het leids kwartiertje)

- Waarom in Leiden?
De studie geneeskunde in Leiden volg je in het Leids Universitair Medisch Centrum. Hier zijn onderwijs, onderzoek en patiëntenzorg nauw met elkaar verbonden.

  • Capable: werken aan kennis en vaardigheden
  • Caring: Contact met patiënten centraal
  • Curious: Focus op wetenschappelijke ontwikkeling
=================
Universiteit Groningen
=================
Kenmerken van het Groninger curriculum zijn:een probleemgestuurd programma waarin de patient en de student centraal staan. Van studenten wordt veel eigen activiteit verwacht.
In Groningen studeer je behalve Geneeskunde ook geneeskunst - en dat gaat over meer. Wij leiden je op in zeven competenties die je allemaal nodig hebt om een goede dokter te worden. Deze competenties zijn: (rug online magazine)
  • communiceren, 
  • samenwerken, 
  • omgaan met wetenschap, 
  • organiseren, 
  • professioneel gedrag, 
  • omgaan met de maatschappelijke context en 
  • medisch expert.
Groningen - sterk internationaal gericht - biedt vier verschillende programma's, "learning communities," twee in het Nederlands, twee in het Engels: (Programme options)
  • Medicine, Profile Sustainable Care (track).What is an effective way to prevent the occurrence of a depression after a patient is treated for a heart-attack? Students in the learning community Sustainable Care deal with these kind of questions
  • Medicine, Profile Intramural Care (track). Do social-economic status and the gender of patient influence the prognosis after a heart-attack? Students in the learning community Intramural Care deal with these kind of questions.
  • Medicine, Profile Molecular Medicine (track). Which method to inhibit cell division can be used to prevent occlusion of a blood vessel after balloon angioplasty? Students in this learning community deal with these kind of questions.
  • Medicine, Profile Global Health (track). What does urbanization mean for public health? How do you identify global health issues? Students in the learning community Global Health deal with these kind of questions.
Verder: 
- bindend studieadvies, minimaal 45 punten van de 60 in het eerste jaar (net als Leiden), propedeuse binnen 24 maanden.
- Probleem en tutorgericht onderwijs (a la Maastricht)

============================
Vrije Universiteit Amsterdam (VUMC)
============================
Dokter worden met hoofd, hart en handen.
Hoofd. Een goede dokter is een denker. Je past de kennis die je tijdens je opleiding opdoet toe en beredeneert zo bij welk ziektebeeld de klachten van de patiënt passen. Daarna bedenk je wat je kunt doen om die klachten aan te pakken.
Hart. Een goede dokter is invoelend. Je hebt oog voor de gevoelens van de patiënt. Je weet dat ziek zijn voor iedereen anders is en dat je dus iedere patiënt op een andere manier moet benaderen.
Handen. Een goede dokter is handig. Je kunt hechten, prikken, opereren en lichamelijk onderzoek verrichten. De beste dokter is een denker, invoelend en handig. Een dokter met hoofd, hart en handen.

1. Volledig decentrale selectie
2. Toelating
- VWO diploma Natuur & GEzondheid met Natuurkunde of N&T met biologie

3. Studie
a. twee soorten colleges (patient-college en docent-college)
b. werkgroepen, studiegroepen met tutor...

"Waarom VUMC?"
1. Vanaf dag één al contact met patiënten
2. Veel praktijk in de opleiding
3. Veel mogelijkheden voor buitenlandse stages
4. Voor iedereen persoonlijke aandacht 
5. Geneeskundestudenten denken mee
6. De faculteitsvereniging is gezellig en actief (MFVU zorgt voor boeken en medische instrumenten, organiseert lezingen, symposia, excursies, feesten, sporttoernooien, een gala en een wekelijkse borrel)

Decentrale selectie: "Bij de selectie kijken we naar:" 
  • De vakken die je gevolgd hebt en de cijfers die je daarvoor gehaald hebt tijdens je studie of school
  • Of je ervaring hebt in de hulpverlening of gezondheidszorg
  • Of je bestuurlijke of organisatorische ervaring hebt
  • Of je bijzondere prestaties hebt geleverd 
Verder:
- mogelijkheid tot proefstuderen

=================
Universiteit Maastricht
=================
Bijzonder aan de vorm van Maastricht is hun propreity PGO - probleem gericht onderwijs. Geen collegezalen, maar onderwijs in teams die een probleemgerichte opdracht krijgen en die ze in team met verantwoordelijkheden en gefocuste taken en specialisaties samen moeten oplossen. Teamwerk in opleiding, zou je kunnen zeggen.

Voor wie?
Als je kiest voor de studie Geneeskunde of de International Track in Medicine (ITM) is het noodzakelijk dat je je eigen verantwoordelijkheid neemt, zelfwerkzaam bent en de nodige discipline opbrengt.
Professioneel gedrag. Het is ook van essentieel belang dat je goed met mensen omgaat en samenwerkt. Verder ben je leergierig ingesteld, bescheiden en open en stel je je beschikbaar op. Later als arts moet je immers kunnen terugvallen op ethische vraagstukken, morele integriteit en afgewogen keuzes kunnen maken. Je moet kunnen functioneren in een team met andere professionals en om weten te gaan met emotionele reacties en ethische dilemma’s. Arts zijn vraagt een volledige inzet van alles wat je weet, kunt en bent.

Decentrale selectie Maastricht, gaat aan de hand van een portefeuille, waarin via 8 (a tm h) secties een standaard CV kan worden opgebouwd door de applikant. De eerste vier zijn gericht op de cijfers van selectiecriteria voor algemene toelating. De laatste vier, zijn specifiek voor de UM:

- E: Onderscheidende vaardigheden ... buitenschoolse activiteiten;  Denk bijvoorbeeld aan:
- bestuurlijke, organisatorische of maatschappelijke activiteiten
- werkervaring
- het beoefenen van topsport 
- extra scholing naast je middelbare schoolopleiding en naast de evt. bij onderdeel D genoemde opleiding(en)
...  Beschrijf onder relevantie waarom jij vindt dat de geleerde vaardigheden relevant zijn voor de studie Geneeskunde en/of voor een toekomstig arts.
- F: Probleemgestuurd Onderwijs. Een belangrijk kenmerk van de Geneeskundeopleiding aan de Universiteit Maastricht is het Probleem Gestuurd Onderwijs (PGO). Beschrijf welke drie aspecten van het PGO je het meest aanspreken. Gebruik maximaal 100 woorden per tekstvak.
- G: Het onderwijsprogramma. Waarom heb je voor de studie Geneeskunde aan de Universiteit Maastricht (UM) gekozen en niet voor de Geneeskundeopleiding van een andere universiteit?
Beschrijf drie aspecten van de Geneeskundeopleiding aan de Universiteit Maastricht, die jouw keuze voor de UM bepaald hebben. Het gaat dus om de inhoud van het studieprogramma en niet om de stad Maastricht of sociale binding met de stad/regio.
- H: Voorlichtingsactiviteiten Bacheloropleiding Geneeskunde. ... Op welke manier(en) heb jij informatie ingewonnen over de Bacheloropleiding Geneeskunde in Maastricht? Beschrijf wat je het meest informatief vond, wat je het meest aansprak en waarom. Gebruik maximaal 100 woorden per tekstvak.

==============
Universiteit Utrecht
==============
In Utrecht kom je als geneeskundestudent al vroeg met patiënten in contact. Al in het derde jaar begin je met je eerste longitudinale integratiecoschap in het ziekenhuis en bij een huisarts. Je leert de aangeleerde theorie toe te passen. Natuurlijk krijg je daarbij deskundige begeleiding.
De Utrechtse opleiding Geneeskunde is de enige in Nederland die zo vroeg in de opleiding coschappen aanbiedt. Andere opleidingen beginnen er doorgaans pas mee in het eerste masterjaar. 

Organisatie: (Werkvormen)
  • Werkgroep (WG): samen met een docent-begeleider wissel je informatie uit, discussieer je over problemen, formuleer je vragen en presenteer je opdrachten (12 tot 14 studenten)
  • Werkcollege (WC): In een werkcollege van 2 uur krijg je onderwijs met  twee groepen tegelijk (24 – 28 studenten)
  • Meet the expert bijeenkomst (MTE): aanvulling op de werkgroepen, waarbij je van te voren per mail vragen stuurt aan de expert, om in de bijeenkomst te bespreken
  • Hoorcollege (HC):  college door een inhoudsdeskundige docent in een collegezaal aan veel studenten tegelijk (304 studenten)
  • Interactief college (IC): in 4 of 6 groepen tegelijk (48 – 84 studenten) krijg je interactief onderwijs van een docent, voorafgaand bereid je opdrachten voor
  • Practicum (PR): actieve werkvorm waarbij je zelf aan de slag gaat met de leerstof, zowel praktisch (anatomie in de snijzaal, microscopiseren) als meer theoretisch (bijvoorbeeld computer-practicum)
Verder
- BSA, minimaal 44 punten eerste jaar.

====================
Universiteit van Amsterdam
====================
In de bachelor Geneeskunde van de UvA wordt veel aandacht besteed aan actuele en toekomstige medische ontwikkelingen. Dit betekent veel ouderengeneeskunde, sociale geneeskunde en huisartsgeneeskunde. Hierbij maakt de Faculteit gebruik van verschillende en vernieuwende onderwijsvormen, zoals Team Based Learning en digitaal onderwijs.
...
Het eerste jaar.
Al meteen in het eerste jaar van de bachelor Geneeskunde kom je in contact met ‘echte’ patiënten. ... De UvA is er van overtuigd dat vroegtijdig en regelmatig patiëntencontact zorgt voor optimale resultaten; de patiënten zijn minder abstract dan wanneer je ze leert kennen door middel van een leerboek én de student wordt genoodzaakt om snel een professionele houding aan te nemen.
... Tijdens het eerste studiejaar van de bachelor oriënteer je je op het vakgebied Geneeskunde. De opleiding is opgebouwd aan de hand van vier thema’s. Deze thema’s komen ieder jaar terug. In elk thema staat een patiënt met zijn of haar ziekte centraal.
  • Ontwikkeling, voorplanting en veroudering -> ontwikkeling van de mens, ingedeeld in drie levensfasen: kindertijd en adolescentie, volwassenheid en ouderdom
  • Waarnemen, denken en doen -> ziektebeelden en vraagstukken van het perifeer en centraal zenuwstelsel, zintuigen en het bewegingsapparaat
  • Circulatie en milieu interieur -> ziektebeelden en vraagstukken van de drie orgaansystemen, hart en vaatstelsel, longen en nieren
  • Regulatie en afweer -> ziektebeelden en vraagstukken rondom de stofwisseling, hormonale regulatie en tractus digestivus alsook de thematiek rondom afweer en infectie
Het tweede en het derde jaar
Tijdens het tweede en derde jaar worden de vier thema’s verder uitgediept. Hierdoor is er veel tijd voor herhaling en verdieping. ... 

VORM.
  • ‘patiëntencolleges' (hoorcolleges waarbij een arts een patiënt meeneemt)
  • snijzaalpractica
  • e-practica (elektronisch)
  • werkgroepen
  • symposia
  • vaardigheidstrainingen
  • team-based learning (studeren in groepen met student als coach/begeleider)
  • gestructureerde zelfstudie
  • bedside-teaching
Andere onderwijsvormen:
  • Intra- en extramurale stage (stage in het eerste semester van jaar 1 waarin voor het eerst direct contact met patiënten en patiëntenzorg in een klinische en paramedische setting is)
  • Meeloopstage (In het tweede studiejaar worden de studenten gekoppeld aan geneeskundestudenten van de master die in het tweede en derde jaar van hun coschappen zitten)
  • Keuzeonderwijs
  • Bachelorthesis (doel: het wetenschappelijk verantwoord uitvoeren van een literatuuronderzoek binnen het medische domein en wordt afgesloten met een literatuuroverzicht in de vorm van een scriptie)
Waarom is het leuk om te studeren in het AMC?
- De Amsterdamse context
- ... veel verschillende culturen. ... als wereldstad een grote aantrekkingskracht voor artsen en onderzoekers uit de hele wereld. ... een dynamische omgeving om in samen te werken, om in te leren en om in te groeien.  
- De focus op preventieve geneeskunde (Het belang van een gezonde levensstijl wordt steeds meer erkend. Hierdoor wordt bewustwording en voorlichting steeds belangrijker)
- Het AMC gelooft in interprofessionele en interdisciplinaire samenwerking. Daarom gaat ook dit jaar weer een dubbele bachelor Geneeskunde en Biomedische wetenschappen van start. Deze dubbele bachelor is een goed voorbeeld van succesvolle samenwerking tussen onze faculteit en de FNWI. ... Onze studenten hebben ook een zeer actieve rol bij de ontwikkeling en evaluatie van onze opleidingen. 

Verder:
- heeft een dubbele bachelor (geneeskunde en biomedicus - "dit programma alleen geschikt voor bovengemiddeld goede studenten.")
- nieuwe bacjerlor 2016. Speelt in op nieuwe ontwikkelingen, kleinschaliger onderwijs, interacties met andere paramedische disciplines, en nieuwe ontwikkelingen)
- filosofie "van eenvoudig naar complex" (... De stof uit het eerste jaar wordt herhaald, maar de context wordt ingewikkelder)
- geen expliciet bindend advies, wel een voortgangadvies.
- decentrale selectie met bezoekdag, college en twee soorten testen.


===============
Radboud Universiteit
===============
Geneeskunde is de opleiding tot basisarts. Daarna kies je voor een vervolgopleiding of specialisatie zoals;
  • Huisartsgeneeskunde, Kindergeneeskunde, Neurologie, Oogheelkunde
Centraal in het beroep van arts staat de zorg voor mensen. In het eerste jaar van de bacheloropleiding, de propedeuse, besteed je vooral aandacht aan de bouw en het functioneren van het gezonde menselijk lichaam. In thematische blokken van vier weken bestudeer je de processen die zich hierin afspelen.Al vanaf het begin van de studie maak je kennis met patiëntgebonden onderwijs. Tijdens de verpleegstage leer je wat werken in de gezondheidszorg betekent. 
In het tweede en derde jaar van de bacheloropleiding ga je in op klachten, ziekten en behandeling. De klacht van de patiënt uit de medische praktijk is hierbij het uitgangspunt. Ook volg je een EHBO-cursus, loop je dagstages bij een huisarts en in de ouderenzorg, en maak je kennis met de praktijk van de wetenschap. 

Sinds 2015, nieuwe onderwijsprogramma:
  • Verbinding theorie en praktijk
  • Eigen profiel ontwikkelen
En:
  • Samenwerken. Een groot deel van het programma volgen studenten Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen samen. ... je krijgt de opdracht om samen te werken, zodat je leert om de thema’s vanuit verschillende gezichtspunten te bekijken.
  • Activerend onderwijs. Een belangrijk uitgangspunt van de opleiding is dat je zelf aan slag moet om je einddoel te behalen. ... Je maakt daartoe samen met je coach een persoonlijk opleidingsplan. 
  • Coaching. Je maakt vanaf het begin van je studie onderdeel uit van een groep studenten van Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen onder leiding van een coach. Deze groep dient als klankbordgroep, waarin je samen werkt aan je persoonlijke ontwikkeling. Je inspireert elkaar, geeft en ontvangt feedback en je bewaakt je eigen voortgang. Je hebt ook regelmatig individuele gesprekken met je coach.
VORM (Onderwijsprogramma): ... is opgebouwd uit doorlopende leerlijnen en kwartalen. De bacheloropleiding bestaat uit de onderstaande leerlijnen:
1. Mechanismen van gezondheid en ziekte. Hier leer je gezondheid en ziekte en de gevolgen ervan te verklaren  voor een mens en zijn omgeving  vanuit de onderliggende mechanismen op het niveau van molecuul tot populatie
2. Praktijk en principes van de Geneeskunde. In deze leerlijn ontwikkel je vaardigheden die nodig zijn om persoonsgerichte zorg te kunnen leveren. Denk daarbij aan zaken als communiceren met patiënten, uitvoeren van lichamelijk onderzoek, klinisch redeneren, reanimeren en dergelijke. Je verwerft ook inzicht in de relevante achtergronden. 
3. Context, Science and Innovation.  Hier leer je een gezondheids(zorg)vraag(stuk) te analyseren vanuit verschillende perspectieven. In samenwerking met medestudenten,  begeleiders en belanghebbenden ontwikkel je  theorieën, wetenschappelijk onderzoek en interventies die een bijdrage leveren aan de oplossing ervan.  Deze leerlijn wordt in het Engels gegeven.

Hoe studeren:
... In het eerste studiejaar ontmoet je ieder kwartaal 10 tot 15 patiënten in een kleine groep van maximaal 10 studenten. Je maakt kennis met de persoon achter de ziekte, de ziektegeschiedenis en  de activiteiten van de artsen en andere zorgprofessionals. 
...  het onderwijsaanbod. ... zal divers zijn. Voor sommige onderwerpen kies je misschien het liefst voor een e-learning module. Bij andere onderwerpen heb je meer behoefte aan een practicum om vaardigheden te trainen. Er zullen ook  hoorcolleges en werkcolleges aangeboden worden. 

Verder:
-Toetsing: via een samengestelde manier van voortgang herhaling, klantvraag verduidelijken, projectmatige opdrachten, etc.
-BSA: eerste jaar 66% verplicht slagen.
-"Uniek in Nijmegen," is voornamelijk het persoonlijke profiel. Wordt niet echt duidelijk hoe dit in het studieprogramma doorwerkt.

Decentrale selectie:
RU, jouw eigen leerreis
- huiswerkopdracht (40 uur voorbereiding. Hierin moet de potentiële student beschrijven hoe hij denkt de studie geneeskunde aan de RU eruit ziet). {Voor het tweede deel krijg je het verhaal van een patiënt voorgelegd. Aan de hand van een aantal vragen maak je een plan voor verdere studie. Dat plan is het product dat je moet inleveren. De bedoeling van deze opdracht is dat je laat zien dat je uit de voeten kunt met de manier van studeren in onze opleiding}. 
- Geen curriculum vitae/cijferlijst nodig, (Eventueel opgedane werkervaring, bijzondere prestaties e.d. worden dus buiten beschouwing gelaten). 
- Toets in Nijmegen. (biologie, natuur en scheikunde op vwo eindexamenniveau). 
- Een toets ter beoordeling van je geschiktheid voor de opleiding geneeskunde in Nijmegen en je affiniteit voor de in het profiel van de arts opgenomen rollen zoals die zijn verwoord in het Raamplan artsopleiding 2009. 

- - - - 0 - - - -

Wat nu met leerlingen die in de buurt van een universiteit wonen, meedoen aan de decentrale selectie van de voor hen dichtstbijzijnde faculteit om logische redenen (kosten) terwijl qua cultuur misschien een andere faculteit beter zou passen. En hoe denkt de universiteit hierover; hoe gaan zij om met studenten die zich logischerwijs zouden moeten aanmelden bij andere universiteiten...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?