Tijd voor de spaarbank?

“ING geinteresseerd in de Postbank,” lees ik. De Duitse postbank. Dekoers van deze bank stijgt alvast met zes procent. Al enige tijd zijn er opde diverse bankensites aantrekkelijke spaartarieven te zien. Sparen is weerhelemaal in. Op IEX – van beleggers voor beleggers - las ik dat bankenspaargeld hard nodig hebben. Impliciet adviseren de banken dus om maar evente gaan sparen. Of was het toch de belegger die even twijfelt om niet evente gaan sparen en waarmee de marketeers weer een nieuwe doelgroep zien?

Tussen beleggen en businessmanagement zijn een aantal interessanteparallellen te vinden. Beiden zijn gericht op verwachtingen en het behalenvan concrete (toekomstige) resultaten waar beide soort managers opafgerekend worden, o.a. via performance indicatoren.

Ook de keuze tussen sparen en beleggen is een soort dilemma dat op anderevlakken terug te vinden is bij business management. Dan gaat hetbijvoorbeeld om het dilemma: outsourcen of niet, competentiemanagement ofperformancemanagement, enzovoort. Meer in detail zal blijken dat het nietof-of is, maar en-en. U spaart en belegt, maar in een verhouding die uniekis en past bij uw eigen situatie en afhankelijk van de marktomstandigheden.Ook bij businessmanagement kiest u bij de ene situatie voor links en bij deandere situatie voor rechts.

In de beleggingsmarkt wordt u overrompeld met goedbedoelde adviezen. Numoet u sparen en straks hoort u dat u had moeten beleggen. Ook op hetzelfde moment kunt u adviezen vinden die lijnrecht tegenover elkaar staan.

Binnen de organisatieadvieswereld is dit niet anders. Het komt nogal eensvoor dat we een trend uit Amerika overnemen en nog voordat we tijd hebbengehad deze te implementeren worden we geadviseerd om opnieuw van richtingte veranderen.Een schijnbaar groot verschil tussen beleggen en businessmanagement is datu als belegger dynamisch kunt switchen. In de praktijk blijkt dit noglastig, omdat mensen moeite hebben om een aandeel in portefeuille teverkopen. Rationeel gezien zou dat soms beter zijn, emotioneel is dat nogeen hele stap. Binnen een bedrijf is een gemaakte keuze nog veel moeilijkerom te buigen.

Wat u in beiden situaties wel kunt doen – en juist in dit soortturbulente tijden – is goed na te gaan wat uw situatie nu precies uniekmaakt. Noem dit uw portefeuille, de bedrijfsarchitectuur of welke naam ueraan wilt geven. Maar als het goed is is die anders dan elke anderesituatie. En, er zullen maar weinig adviseurs of goeroes zijn die dezeprecies kennen.

In beide werelden leven er adviseurs en consultants. In de wereld vanbeleggen zijn er professionals die alles weten van de producten in de markten de marktontwikkelingen. Een relatiemanagers bij de bank is daarnaastiemand die iets over u als mens weet en van uw behoefte op het vlak vanvermogensvorming kunnen zijn.Binnen de organisatiewereld zijn er de consultants die vooral gericht zijnde business en de marktontwikkelingen. De organisatieadviseur zal meer eenfocus leggen op de interne organisatie, op de cultuur, en dergelijke. Watm.i. nog ontbreekt is een functie waarin het verband gelegd wordt tussen de(veranderende) business en de (nieuwe) eisen van of voor de organisatie.

Bij beleggen heeft “de markt altijd gelijk.” Echter, of "het tijd isvoor de spaarbank," dat bepaalt de markt niet, dat is uw eigenverantwoordelijkheid. Zo werkt het ook binnen organisaties. Alles op zijntijd en afhankelijk van de situatie kan deze eerder, later of op een anderemanier meedoen met een bepaalde trend.

(Eerder gepubliseerd)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?