Zoek de zeven (principiële) verschillen

In de krant kom je ze geregeld tegen. Twee plaatjes waarin je aangespoord wordt om de zeven verschillen te vinden. Meestal na de eerste gevonden te hebben geloof ik het wel. Misschien dat er op één-april zes verschillen verborgen liggen in plaats van zeven, maar veel andere uitdagingen zal je niet tegenkomen. Het is meer van hetzelfde.

Het zoeken naar verschillen is iets dat ons allen bezighoudt. Mij in ieder geval. “Wat is het hier stil,” dacht ik toen ik op een maandagochtend in winkelstraat binnenkwam. De winkels zijn dan dicht. Dat is waar ook. Evenals in Frankrijk, maar niet bijvoorbeeld in Spanje. De winkels zijn daar meer uren open gedurende de week.
In Nederland is de uitzendmarkt sterk ontwikkeld, Nederland loopt misschien wel voorop als het gaat om inzet van flexibele krachten, in Spanje moet dat nog maar op gang komen. Een innovatief contract van “nul uur per maand,” kennen ze daar in ieder geval zeker niet.
Dit zijn zomaar wat verschillen tussen twee landen. Je zou zeggen dat met een wel ontwikkelde uitzendmarkt ook de winkeltijden ruimer zouden kunnen zijn zoals in Spanje, maar de vrije maandagochtend heeft daar niets mee te maken. Zo eenvoudig zit het niet met verschillen.

Verschillen zoeken is nodig als bijvoorbeeld een methode uit een bepaalde cultuur geïntroduceerd wordt in een andere. Soms kan het zomaar werken, maar vaak leidt het tot problemen. Een verschillenlijstje is dan handig. Echter komt met zo’n lijst m.i. de essentie vaak niet boven water en is de kans groot dat de verschillen worden gebagatelliseerd.
Het ene verschil is het andere en zeker niet in de wereld van management en organisatie. U heeft te maken met principiële verschillen.
In menige Nederlandse winkel wordt er al streng naar me gekeken om 17.50 (of 17:20); om zes uur gaat echt de deur dicht. In Spanje zal men eerder de moeite doen om ook na zessen nog een paar schoenen te verkopen en dat merk je als je om 17:55 een zaak binnenloopt.

Binnen de financiële wereld was het in de hoogtij-dagen een must om een full-finance-gedachte na te streven als bank. De klant zou maar bij een loket hoeven aan te kloppen voor al zijn financiële handelingen. Over dit one-stop-shopping concept hoor je nu niet veel meer. Het verschil tussen dat vooruitstrevende concept en een willekeurig ander concept is dat het strijdig is met een ander principe. Een klant wil zijn risico spreiden en houdt liever bij twee banken of meer zijn vermogen aan. In deze tijd blijkt weer dat op verschillende momenten verschillende principes de voorkeur hebben.

Toch heeft men m.i. te weinig oog voor principes. Wederom in de financiële wereld is duidelijk geworden hoe weinig banken – in principe - niets te maken hadden met de sub-prime leningen. BIJNA Iedereen deed er wel, in meer of mindere mate aan mee. In een enkel geval hoorde je: “wij doen in principe niet mee aan producten te technisch en te complex zijn.”

En dat is jammer,want juist door rekening te houden met principes kan met beter inschatten of veranderingen haalbaar zijn OF dat nieuwe methoden wel of niet bij een organisatie passen. U heeft dan geen uitvoerige kosten-baten-analyses nodig, maar een eenvoudige dialoog over principiële beslissingen. Daar is wel leiderschap voor nodig.

(Eerder gepubliseerd op managementsite.nl)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?