De luxe-sector als indicator voor verandering tijdgeest?

 Sinds enige tijd zijn producenten van Luxe-goederen dat natuurlijk geen goederen zijn, minder enthousiast over de toekomst. Kering gaf vorig jaar een winstwaarschuwing, Hermes doet het als enige Franse parel nog wel goed, maar ook LVMH heeft het moeilijker, aan de koers te zien, moet ik er bij zeggen.

China was het grote verhaal vorig jaar waarom deze bedrijven minder verkochten. China heeft lange tijd gefungeerd als inhaalmarkt, want de economie groeide er maar ook het aantal rijken. Maar dat werd toen minder. Rusland viel helemaal uit de gratie, en op zich vond ik de combinatie van Rusland en Luxe een lastige (maar ik ben dan ook een slechte analist). Rusland heeft een revolutionair imago, en bij Luxe gaat het om behoud en om merkimago. En ook daar is Rusland geen partij. Welk merk is nu sterk in Rusland. Op dit moment enkel Poetin.

Ai meldt, over de staat van Luxe: 

De luxesector ziet momenteel een verschuiving naar online verkoop en digitale ervaringen vanwege de COVID-19-pandemie. Veel luxemerken investeren in e-commerce en digitale marketingstrategieën om hun klanten te bereiken en inkomsten te behouden. Daarnaast is er een groeiende trend van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid in de luxe-industrie, waarbij veel merken zich richten op ethische inkoop, recycling en het verkleinen van hun CO2-voetafdruk. Personalisatie en maatwerk zijn ook belangrijke trends, aangezien luxeconsumenten steeds meer unieke en gedenkwaardige ervaringen verwachten.
Op het gebied van mode is er een beweging naar comfortabelere en praktischere kleding, omdat mensen meer tijd thuis doorbrengen. Er is echter ook een behoefte aan statement pieces en gedurfde ontwerpen, omdat mensen op zoek zijn naar manieren om zichzelf uit te drukken en hun status te signaleren.
Over het algemeen past de luxesector zich aan een veranderende markt en consumentengedrag aan, terwijl de focus nog steeds ligt op kwaliteit, vakmanschap en exclusiviteit
(Mixtral).

Over Kering zegt dezelfde agent dat bovenstaande trend impact heeft op de verkoop, naast de geopolitieke onrust. Het zegt niets over de factor ongelijkheid. Ook zou je kunnen denken dat met de explosie van asset-prijzen er meer miljonairs zijn gekomen, maar besteden die ook meer aan luxe?

Als ik aan x (Grok) vraag om een plaatje te schetsen van een wereld van Luxe dan vind ik vier foto's van huisinterieurs. Als de huizenmarkt de benchmark moet zijn voor de luxe-sector dan kan het nog lastig worden, want Covid heeft het Luxe-producten minder aantrekkelijk gemaakt, maar de huizenprijzen zijn tot records gestegen. Maar daar staan ze dan ook nu. En bij aandelen - die focus heeft dit schrijven enigszins - gaat het om toekomstige groei.

Maar luxe is meer dan een kasteel van een huis. Het gaat om tassen, om vakantiebestemmingen, zoals die unieke Airbnb-locatie die gebouwd is in een grot (...).

Zelf denk ik dat "Luxe" het ook moeilijk kan hebben door de tijdgeest waarin zoveel ongelijkheid is. Ik zag vroeger altijd wel Russen, maar nu nooit meer. Zo gaat het denk ik ook met Luxe.

Maar dit is denk ik maar een deel van het verhaal. Op twitter (@_memewars) circuleert deze meme van jaguar, die zich ook geconfronteerd zag om haar luxueuze positie te wijzigen. Veel heeft wanneer ik het begrepen heb te maken met de opkomst van de elektrische auto en die nieuwe autofabrikant uit de VS.

Over horlogemakers (Zwitserland) hoor je ook dat het minder gaat. Daar gaat het (AI) om concurrentie van smartwatches, online verkopen, duurzaamheidsuitdagingen, maar ook limited editions: de tactiek om met luxe-partijen (en merken) in zee te gaan en de exclusiviteit te verhogen. Maar of deze subsector te maken heeft met prijsdalingen, ik dacht het niet. Omdat het geen beursgenoteerde bedrijven zijn is dat lastig te signaleren. 
 
Maar ook hier, dit alles, is dat maar een deel van het verhaal. Naast de huizenmarkt, Russische oligarchen die zich schuil houden en zich niet meer in het opulente Puerto Banus (Marbella) tonen, de Chinezen die kampen met deflatie, de automarkt, luxe tassen en kleding... Er is meer aan de hand in de wereld, maar luxe lijkt toch even uit de gratie. Is een indruk die om onderzoek vraagt. Als we volgens sommigen leven in een tijd die lijkt op de jaren 20 dan zou de voorgaande groei van Luxe-artikelen en producten een signaal zijn van het einde van een tijdperk. Hoe dit samen gaat met het idee van de fourth turning laat zich raden: bij een echt grote crisis zal juist ook deze sector het gaan voelen. Koerstechnisch zijn het Kering, Swatchgroup en Burberry die in een bearmarket zitten, de rest niet.

Later meer.

--


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Het grootste bordeel van Europa