Boete industrie?

 Onlangs verscheen het boek, de boetefabriek, over de enorme groei van de verkeers- en andere boetes die opgelegd worden en die met een zeer strikt incasso-beleid, waar "overtreders" zelf gegijzeld kunnen worden (ca. 100.000 gevallen in  totaal). Het is een soort van overheidsgeweld en lijkt op de toeslagenaffaire zegt de auteur (Merel van Rooy).

Het totaal aan boete heeft een omvang van ca. 900 miljoen. En dat is te relativeren, zegt de radio-interviewer waar ik deze informatie van heb overgenomen. 

Maar het is ook een klopjacht op geld door de overheid die steeds agressiever optreedt, en net als de belastingdienst haar macht misbruikt: 


- voor het jaar waarin je belasting moet betalen, krijg je al een aanslag. Die moet je voldoen, en pas later wordt het verschil verrekend. Asociaal dus.

Het verhaal van de industrie begint bij een nieuwe wet die onder de naam Mulder gaat leven, als idee dat de administratie van boete-afhandeling efficiƫnter moet worden gemaakt. Maar van een neutraal en klantvriendelijk proces, verwordt dit tot een dictatoriale uitvoering vol van manipulatie- de dreiging dat de eerste verhoging 50% duurder wordt.

Bij een industrie zijn er allerlei intermediair die het proces proberen te ondersteunen - in dit geval voor de klant c.q. overtreder - maar dat laat juist zien dat het een uit de hand gelopen grap is geworden:
  • Helaas blijkt bij veel Mulderboetes dat geen sprake is van een deugdelijke rechtsbescherming van de betrokkene. Stukken raken stelselmatig zoek, zelfs bij rechtbanken, jurisprudentie wordt niet of nauwelijks gelezen en bijgehouden, het horen van een betrokkene door de officier is vaak een farce en motiveren gebeurt met computers. En op dat gebied kan het team van Verkeerboete.nl iets voor u betekenen. Door de opgedane kennis in de afgelopen jaren kan ons team ervoor zorgen dat uw Mulderboete wordt vernietigd. Dit houdt in dat de Mulderboete ongedaan gemaakt wordt (verkeersboete.nl). 
Van Rooy schrijft:
  •  Op basis van eigen onderzoek van de politieke en rechterlijke geschiedenis en getuigenverslagen schetst Van Rooy een beeld van een geldbeluste overheid die enkel geĆÆnteresseerd is in de ‘fabriek’ en blind is voor de mens erachter ().
Dit is wel iets typisch Nederlands, denk ik zelf. Los van de toeslagen-affaire die ik zelf niet meer ken zie ik een veel eenvoudigere parallel in de Nederlandse handelscultuur, waar efficiƫntie doorslaat en de mens centraal naar de achtergrond verdwijnt.

Denk eens aan de doe-het-zelfcultuur of de manier waarop de bibliotheek is veranderd. Daar kwam de zelfbedieningsbalie. Via technologie was het niet meer mogelijk om een boek in te leveren bij een persoon, maar moest automatisering dit proces stroomlijnen.

Op zich is dit een natuurlijk proces in de technologische vooruitgang. Maar het gaat om de implementatie. Van dag een op de ander, is het oude verdwenen en wordt je verplicht de machine te volgen. In Spanje is er een een zelf-scanner gekomen in de bibliotheek, maar daar kan je om heen lopen. je kan nog steeds je boeken zelf inleveren bij de balie. Dat komt dan een rij en het is sneller als je de scanner gebruikt, maar je wordt niet gedwongen.

Nederland slaat qua organisatie soms door en dat zie ik hier bij de boetindustrie ook. Goed organiseren betekent in Nederland snel, efficiƫnt, en product of proces centraal. De klant of mens? Ach...

--
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Het grootste bordeel van Europa