Boete industrie?
Onlangs verscheen het boek, de boetefabriek, over de enorme groei van de verkeers- en andere boetes die opgelegd worden en die met een zeer strikt incasso-beleid, waar "overtreders" zelf gegijzeld kunnen worden (ca. 100.000 gevallen in totaal). Het is een soort van overheidsgeweld en lijkt op de toeslagenaffaire zegt de auteur (Merel van Rooy).
Het totaal aan boete heeft een omvang van ca. 900 miljoen. En dat is te relativeren, zegt de radio-interviewer waar ik deze informatie van heb overgenomen.
Maar het is ook een klopjacht op geld door de overheid die steeds agressiever optreedt, en net als de belastingdienst haar macht misbruikt:
- voor het jaar waarin je belasting moet betalen, krijg je al een aanslag. Die moet je voldoen, en pas later wordt het verschil verrekend. Asociaal dus.
Het verhaal van de industrie begint bij een nieuwe wet die onder de naam Mulder gaat leven, als idee dat de administratie van boete-afhandeling efficiƫnter moet worden gemaakt. Maar van een neutraal en klantvriendelijk proces, verwordt dit tot een dictatoriale uitvoering vol van manipulatie- de dreiging dat de eerste verhoging 50% duurder wordt.
- Helaas blijkt bij veel Mulderboetes dat geen sprake is van een deugdelijke rechtsbescherming van de betrokkene. Stukken raken stelselmatig zoek, zelfs bij rechtbanken, jurisprudentie wordt niet of nauwelijks gelezen en bijgehouden, het horen van een betrokkene door de officier is vaak een farce en motiveren gebeurt met computers. En op dat gebied kan het team van Verkeerboete.nl iets voor u betekenen. Door de opgedane kennis in de afgelopen jaren kan ons team ervoor zorgen dat uw Mulderboete wordt vernietigd. Dit houdt in dat de Mulderboete ongedaan gemaakt wordt (verkeersboete.nl).
- Op basis van eigen onderzoek van de politieke en rechterlijke geschiedenis en getuigenverslagen schetst Van Rooy een beeld van een geldbeluste overheid die enkel geĆÆnteresseerd is in de ‘fabriek’ en blind is voor de mens erachter ().
Reacties