Ik ga liever lezen (Anne Bogel)

Anne Bogel heeft een populaire blog, en net een nieuw boek geschreven, met de nieuwsgierig makende titel: reading people. Dit is een korte blinkist-samenvatting in zes thema's:

1. Boeken zijn het raam naar de ziel, naar het heden en het verleden. Een klassieke vraag die ons allen wel eens gesteld is: wat is je favoriete boek. [weet ik daar het antwoord op?] En de vraag is er niet voor niets: de boeken waarvan je houdt zeggen veel over je. Aan boeken hangen allerlei herinneringen, vaak. En er zijn mensen die dagboeken bijhouden om alle ervaringen en uitspraken vanuit boek bij te houden.

2. Het zijn levenscompagnons en bespiegelen de levenservaring. Boeken kunnen een levenscompagnon zijn, juist op momenten dat zo n boek bij je levenservaring past. er zijn voorbeelden van boeken die je leest en op het zelfde moment of dag overkomt je een soortgelijke ervaring.

3. Je ontwikkelt je altijd als lezer, en je verliest vergane ervaringen niet. De meeste kinderen worden in een richting geduwd omtrent wat te lezen, maar op een gegeven moment ben je vrij. Het aardige van ouder worden is dat je niet verliest wat je geleefd hebt en lezen encapsuleert die ervaring (stelt Madeleine L'engle).

4. Boeken kunnen vriendschappen ontwikkelen of beschadigen. Het praten en discussiƫren over boeken is niet zonder gevaar. Vaak zijn mensen te opdringerig om te denken dat ze wel weten wat Jij en nu zou moeten lezen. Dat boek zou je wel even helpen een probleem oplossen. [ik denk dan, lees een boek over stoppen met roken]. Maar je bent enkel judgmental, veroordelend. Denk dus na, wat iemand zou kunnen waarderen, niet wat hij moet lezen!

5. Een boekenworm ontwikkelt een unieke set van uitdagingen en kansen. Bijvoorbeeld waar sla je ze op [bij ebooks is dat probleem minder]. get rid of duplicates. En drie: teveel boeken en te weinig tijd: Maak dan gebruik van deadlines...

6. Er zit meer in een boek dat je op het eerste oog ziet. Een daarvan komt boven wanneer je een boek opnieuw leest. En dat hoeft geen verlies van tijd te zijn.

-- sept '23. Wat ik me destijds niet gerealiseerd had is dat dit boek sterk verbonden is met MBTI. Op Goodread liet iemand de inhoudsopgave zien:

""‘We zijn allemaal verschillend – zowel in serieuze als dwaze zaken – en het ontdekken van die verschillen is vreemd genoeg leuk. Cynici beweren dat we ons aangetrokken voelen tot deze eenvoudige check-the-box-quizzen omdat we slecht toegerust zijn om met de complexiteit om te gaan. het echte leven, maar ik geloof dat deze trend wijst op iets substantieels."

Dit jaar heeft onverwacht een explosie aan ARC's opgeleverd om te lezen, waardoor er heel weinig tijd overblijft voor plezierboeken van mijn keuze. Toen ik de mogelijkheid zag om een boek te recenseren dat op mijn "voor de lol"-verlanglijst stond, besloot ik twee vliegen in Ć©Ć©n klap te slaan en hier zijn we dan. Ik lees bijna niet genoeg non-fictie, omdat ik in het leven bevind waar ik fictieve ontsnappingen nodig heb om mijn lege tank van 'ME' aan te vullen, maar ik lees Reading People: How Seeing the World through the Lens of Personality Veranderingen Alles hielp me het WAAROM achter die behoefte te begrijpen, samen met een groot aantal andere zelfrealisaties waarvan ik niet wist dat ik ernaar op zoek was. Het zal niet voor iedereen geschikt zijn, maar als dit soort dingen je interesseren, kan ik me niet voorstellen dat je een betere bron zult vinden.

"Een groot deel van het leren over persoonlijkheid is leren vrede te sluiten met wie we zijn. Maar als we persoonlijkheidsinzichten goed gebruiken, zouden we er niet aan denken om daar te stoppen."

Ik geloof echt dat het bovenstaande citaat het hele doel van dit boek samenvat; Zeker, we willen met onze eigenaardigheden om kunnen gaan en een goede verdediging kunnen opzetten, maar het einddoel is eigenlijk om nog een stap verder te gaan en in de aanval te gaan, zodat we kunnen gedijen met behulp van onze beste eigenschappen. Als je dit boek ingaat, moet je weten dat de auteur haar onderzoek heeft gedaan; in de loop van meerdere jaren heeft ze een aantal van de populairste en nuttigste bronnen gebruikt en wat volgens haar het nuttigst is, samengevat in Ć©Ć©n beknopte metgezel om u te helpen de onderdelen die u moet weten te ontdekken en toe te passen. Na het lezen van de inleiding en het eerste hoofdstuk wordt u aangeraden om door te bladeren en de rest van het boek te lezen in de volgorde die u het meest interesseert; het is niet nodig om je alleen maar op numerieke wijze te verdiepen en te absorberen. Ik heb echt genoten van de vrijheid die dit mij gaf en merkte dat ik heen en weer huppelde, terwijl ik bepaalde delen ook meer dan eens las. Ik ga de inhoudsopgave hieronder kort opsommen, aangezien ik een groot aantal vragen heb ontvangen waarin ik me afvroeg wat hier allemaal wordt behandeld; op deze manier kunt u beslissen of het enkele van de onderwerpen bevat die u persoonlijk interesseren.

Inleiding - Een nobel streven
1. Mijn persoonlijkheidstype begrijpen
2. Introverte mensen en extraverte mensen
3. Hooggevoelige mensen
4. De vijf liefdestalen
5. Keirsey's temperamenten
6. De Myers-Briggs-type-indicator
7. De cognitieve functies van MBTI
8. De krachtzoeker van Clifton
9. Het enneagram
10. Hoeveel kunnen mensen veranderen?

Uiteraard is dat veel informatie en het heeft me bijna twee weken gekost om het allemaal door te nemen, maar dit is niet het soort onderzoek dat je wilt overhaasten. Ik heb zoveel dingen kunnen leren, zoals dat ik eigenlijk introvert ben en niet extravert en dat ik een hooggevoelig persoon ben (ik begreep niet wat dat betekende eigenlijk. Ik dacht dat het gewoon mensen waren die huilden bij de opening van supermarkten, zoals mijn moeder). Het is duidelijk dat we er allemaal tegen kunnen om iets over onszelf te leren, en als je dat graag wilt doen, maar geen idee hebt waar je moet beginnen en net zo overweldigd bent als ik me voelde, dan is dit het perfecte boek voor jou! Luister, Anne heeft al het harde werk voor je gedaan, zodat jij niet al het vuil dat ze heeft gedaan hoeft uit te zoeken. Als je het moeilijke wilt doen en wat langer naar jezelf wilt kijken dan normaal gesproken comfortabel is, probeer dit dan eens. Ik kan bevestigen dat Mensen lezen: hoe de wereld door de lens van persoonlijkheid verandert alles een eye-openende ervaring is, of je nu gewoon wat van de laatste trends wilt opfrissen of dat je persoonlijkheid een revisie nodig heeft, zoals Ik deed. Een aanrader voor iedereen! " (Chelsea Humphrey, Goodreads)

Door het lezen van dit boek (de samenvatting) kwam ik op een veel interessanter boek:

--
How to read a book, Mortimer J. Adler.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?