No Hard Feelings (Fosslien, West Duffy )
No hard feelings (2018) van Liz Fosslien en Mollie West Duffy gaat over emoties op werk. Een vertaling zou zijn: Het is niet persoonlijk (bedoeld)! Ik sta helemaal achter deze "stelling," emoties op werk zijn nodig of onvermijdelijk en mensen laten zich te snel van slag af brengen...
Ik heb het boek niet gelezen, vind mezelf ook niet meer in de doelgroep, maar cultuurspecifiek ben ik geïnteresseerd in de inhoud. Een samenvatting is voldoende:
Het is mogelijk om een gezonde emotionele cultuur op te bouwen op werk, door kleine positieve acties. De vraag is waar je liever werkt, een plek waar emoties geuit kunnen worden, of waar deze verdrongen blijven. Onderzoek () wijst uit dat compassie op de werkplek zorgen tot minder verloop. Of dat managers die bot zijn slechte beslissingen nemen en belangrijke informatie over het hoofd zien.
Er is niet zo veel voor nodig om emoties op werk toe te laten, of aan te moedigen. Bij een hotelgroep zijn er concrete regels om mensen te groeten die op kleine afstand van je passeren. [kernwaarde in hospitality business: "vriendelijkheid"]. Ook kan het uitmaken in hoeverre iemand - een nieuwe werknemer - het gevoel krijgt dat hij er echt bij hoort bij het bedrijf.
Leiders zouden zich meer kwetsbaar moeten opstellen. Zoals in 2008 Howard Schultz deed, toen hij voor zijn medewerkers stond op een groot podium en zijn tranen liet lopen. Starbucks had een zware periode achter de rug.
Hoe groter de persoonlijke band tussen collega's hoe hoger de performance standaard in het bedrijf (volgens the leadership quarterly). Maar niet elke emotie is goed om te tonen. Niet je twijfels over de toekomst en teveel emotie kan eerder kwaad doen. Boosheid van een manager zorgt voor een lage performance onder medewerkers. Manager die zich beheersen gedurende stressvolle momenten zorgen dat de stress niveaus van de medewerkers laag blijven.
Howard Schultz legde een plan uit voor het nieuwe Starbucks, om de gezondheid van het bedrijf te herwinnen en zijn optreden zorgde ervoor dat hij duizenden emails ontving uit de organisatie, waarin zijn kwetsbaarheid werd geapprecieerd. In 2010 was de koers van het aandeel hoger dan ooit.
Dus als leider: laat je gevoel zien, maar wees wel selectief. Geef niet teveel weg, en laat geen frustraties, boosheid of angsten zien. Je kan dan mensen overweldigen.
De andere kant van emoties is daar waar je gepassioneerd bent van je werk en vergeet dat er een ander leven is. Als je gedomineerd wordt door je werk. Ga eens op vakantie. Dit is een puur Amerikaans fenomeen: want amerikanen gaan weinig op vakantie. Take-a-break is belangrijk! Maar ga ook niet te ver; dus zonder dat je helemaal niks geeft om je werk.
Velen van ons zijn gedemotiveerd door hun werk. Tips om opnieuw geïnspireerd te raken zijn afkomstig van nieuwe bedrijven zoals Best Buy die hun professionals de ruimte geven, alle controle over hun eigen productiviteit, als er maar resultaat gebracht wordt.
Om gemotiveerd te blijven heb je vaak een gevoel van (purpose) doel nodig. Belangrijk is het daarbij om verbondenheid te zoeken met de mensen waar je het voor doet.
Het nemen van beslissingen is een emotioneel gebeuren, ook al denken we vaak dat dit een rationele aangelegenheid is. Maar emoties spelen altijd een rol.
Teams die psychologische veiligheid bieden zijn gelukkiger en meer productief. Wat belangrijk is in een team is niet de ervaring of senioriteit, maar de houding tegen over elkaar. En vooral de psychologische vrijheid, die is te zien als de mate waarin leden zich vrij voelen om ideeën en gedachten voor te leggen.
Wanneer dat moeilijk is , is er extra aandacht nodig om te leren hoe je emoties kan communiceren. Uit onderzoek (UK's Chartered Management Institute) blijkt dat mensen angstiger zijn om een conflict op werk te behandelen dan om een partner-relatie te breken. Dat komt omdat een klein meningsverschil grote consequenties kan hebben. Beter communiceren gebeurt door je gevoel gewaar te worden, zonder dat je emotioneel wordt.
In de moderne digitale communicatie is het extra moeilijk om goed te communiceren wanneer schriftelijke informatie zo divers kan uitgelegd worden. Belangrijk bij e-mails: proof-read je antwoord voordat je deze uitstuurt. Emoji's kunnen ook helpen om emoties een plek te geven... (bron samenvatting: blinkist)
--
2012/09/emoties-in-cultuur
Ik heb het boek niet gelezen, vind mezelf ook niet meer in de doelgroep, maar cultuurspecifiek ben ik geïnteresseerd in de inhoud. Een samenvatting is voldoende:
Het is mogelijk om een gezonde emotionele cultuur op te bouwen op werk, door kleine positieve acties. De vraag is waar je liever werkt, een plek waar emoties geuit kunnen worden, of waar deze verdrongen blijven. Onderzoek () wijst uit dat compassie op de werkplek zorgen tot minder verloop. Of dat managers die bot zijn slechte beslissingen nemen en belangrijke informatie over het hoofd zien.
Er is niet zo veel voor nodig om emoties op werk toe te laten, of aan te moedigen. Bij een hotelgroep zijn er concrete regels om mensen te groeten die op kleine afstand van je passeren. [kernwaarde in hospitality business: "vriendelijkheid"]. Ook kan het uitmaken in hoeverre iemand - een nieuwe werknemer - het gevoel krijgt dat hij er echt bij hoort bij het bedrijf.
Leiders zouden zich meer kwetsbaar moeten opstellen. Zoals in 2008 Howard Schultz deed, toen hij voor zijn medewerkers stond op een groot podium en zijn tranen liet lopen. Starbucks had een zware periode achter de rug.
Hoe groter de persoonlijke band tussen collega's hoe hoger de performance standaard in het bedrijf (volgens the leadership quarterly). Maar niet elke emotie is goed om te tonen. Niet je twijfels over de toekomst en teveel emotie kan eerder kwaad doen. Boosheid van een manager zorgt voor een lage performance onder medewerkers. Manager die zich beheersen gedurende stressvolle momenten zorgen dat de stress niveaus van de medewerkers laag blijven.
Howard Schultz legde een plan uit voor het nieuwe Starbucks, om de gezondheid van het bedrijf te herwinnen en zijn optreden zorgde ervoor dat hij duizenden emails ontving uit de organisatie, waarin zijn kwetsbaarheid werd geapprecieerd. In 2010 was de koers van het aandeel hoger dan ooit.
Dus als leider: laat je gevoel zien, maar wees wel selectief. Geef niet teveel weg, en laat geen frustraties, boosheid of angsten zien. Je kan dan mensen overweldigen.
De andere kant van emoties is daar waar je gepassioneerd bent van je werk en vergeet dat er een ander leven is. Als je gedomineerd wordt door je werk. Ga eens op vakantie. Dit is een puur Amerikaans fenomeen: want amerikanen gaan weinig op vakantie. Take-a-break is belangrijk! Maar ga ook niet te ver; dus zonder dat je helemaal niks geeft om je werk.
Velen van ons zijn gedemotiveerd door hun werk. Tips om opnieuw geïnspireerd te raken zijn afkomstig van nieuwe bedrijven zoals Best Buy die hun professionals de ruimte geven, alle controle over hun eigen productiviteit, als er maar resultaat gebracht wordt.
Om gemotiveerd te blijven heb je vaak een gevoel van (purpose) doel nodig. Belangrijk is het daarbij om verbondenheid te zoeken met de mensen waar je het voor doet.
Het nemen van beslissingen is een emotioneel gebeuren, ook al denken we vaak dat dit een rationele aangelegenheid is. Maar emoties spelen altijd een rol.
Teams die psychologische veiligheid bieden zijn gelukkiger en meer productief. Wat belangrijk is in een team is niet de ervaring of senioriteit, maar de houding tegen over elkaar. En vooral de psychologische vrijheid, die is te zien als de mate waarin leden zich vrij voelen om ideeën en gedachten voor te leggen.
Wanneer dat moeilijk is , is er extra aandacht nodig om te leren hoe je emoties kan communiceren. Uit onderzoek (UK's Chartered Management Institute) blijkt dat mensen angstiger zijn om een conflict op werk te behandelen dan om een partner-relatie te breken. Dat komt omdat een klein meningsverschil grote consequenties kan hebben. Beter communiceren gebeurt door je gevoel gewaar te worden, zonder dat je emotioneel wordt.
In de moderne digitale communicatie is het extra moeilijk om goed te communiceren wanneer schriftelijke informatie zo divers kan uitgelegd worden. Belangrijk bij e-mails: proof-read je antwoord voordat je deze uitstuurt. Emoji's kunnen ook helpen om emoties een plek te geven... (bron samenvatting: blinkist)
--
2012/09/emoties-in-cultuur
Reacties