De vrouwen van Pucchini

Edgar de tweede opera van Pucchini past nog niet in het patroon van dit verhaal. Het plot ... "The plot indicates the influence of Wagner's Tannhäuser. Both centre on medieval knights struggling between a life of sensual indulgence and ideal love. Edgar is "torn between the sacred love of Fidelia and the profane love of Tigrana"; Wagner's hero indulges himself with Venus while pining for the love of Elizabeth. The gypsy-like figure of Tigrana (supposedly the child of "wandering Moors") also parallels the anti-heroine of Bizet's Carmen." (https://en.wikipedia.org/wiki/Edgar_(opera)).

EEN. De Wetenschap over de vrouwen van Pucchini

"De Italiaanse operacomponist Giacomo Puccini leefde in een overgangsperiode waarin veranderingen werden doorgevoerd ten aanzien van vrouwenrechten. Sommige heldinnen die in Puccini's opera's worden afgebeeld, zijn archetypische vrouwen - de geïdealiseerde vrouw, de femme fatale en de progressieve vrouw - die in publicaties en verhandelingen in de late negentiende en vroege twintigste eeuw werden geconstrueerd. Puccini's vrouwelijke protagonisten worden echter vaak getypeerd als jonkvrouwen. In de programmatoelichting voor de Lyric Opera of Chicago in het seizoen 2006-2007 legt schrijver Roger Pines uit dat Liu uit Turandot "de laatste is van de typische 'Puccini-meisjes': lieflijk tederhartig als Mimi, onbaatzuchtig als Minnie, zelfopofferend als Butterfly." Deze groep heldinnen wordt collectief aangeduid als de "Puccini-meisjes" of "Pucciniaanse personages", maar wordt vaker en nauwkeuriger de "Puccini-heldin" genoemd, volgens Alexandria Wilson in haar boek "The Puccini Problem: Opera, Nationalism, and Modernity." Dit type personage was algemeen bekend geworden bij het publiek tijdens Puccini's tijd. Toen Turandot bijvoorbeeld in première ging in 1926, noemden moderne critici Liu herhaaldelijk "het meest Pucciniaanse personage van de opera." 

Dit artikel baseert zich op Puccini's ingewikkelde en dynamische vrouwelijke personages en onderzoekt de receptiegeschiedenis van Puccini's belangrijkste vrouwelijke protagonisten en hun geleidelijke afstand tot de stereotype "Puccini-heldin." De Puccini-heldin omvat niet volledig het scala aan vrouwelijke archetypische personages in Puccini's opera's. Puccini's vrouwelijke protagonisten omvatten personages die duidelijk niet in deze categorie passen, zoals Turandot die, om te voorkomen dat ze door een man wordt gedomineerd, vrijers doodt die haar uitdaging om drie zeer moeilijke raadsels op te lossen niet halen. Een andere protagonist die niet geschikt is voor de titel van jonkvrouw is Tosca - ze doodt niet alleen de bedrieglijke en manipulatieve Scarpia met haar blote handen uit zelfverdediging, maar ze verraadt ook haar minnaar, wat zijn executie in gang zet. Minnie uit La fanciulla del West daarentegen is niet typerend voor het generieke vrouwelijke personage met het feit dat ze onafhankelijk is, zowel financieel als persoonlijk. Ze gaat zelfs zo ver dat ze te allen tijde een pistool bij zich draagt om haar dominantie te bevestigen. Puccini kende zijn sterke punten: "Ik componeer alleen voor een succesvol en sensationeel drama; het is de beste manier om succes te behalen," wat hij volgens journalist Philip Kennicott opmerkte. Puccini was een meester in het creëren van opwindend, schandalig drama met een flinke dosis exotisme; 

  • Madama Butterfly speelt zich af in Japan, 
  • Turandot in China en 
  • La Fanciulla del West in Californië tijdens de Gold Rush. 
Zijn Tosca, gebaseerd op een populair toneelstuk van Victorien Sardou (1831-1908), dat wordt vermeld in Kobbe's Definitive Opera Book, komt aan bij de vernedering en de bijna-verkrachting van het titelpersonage en de uiteindelijke dood van alle drie de protagonisten. Puccini's werken boden een veelvoud aan voorbeelden voor het traditionele melodrama, dat door de New Grove Dictionary of Opera wordt gedefinieerd als "een sensationeel dramatisch stuk met overdreven personages en opwindende gebeurtenissen die bedoeld zijn om een ​​beroep te doen op de emoties." Het is deze definitie die ons de echte diepte laat zien die Puccini in elk van zijn opera's creëerde, wat de creatie van zijn Puccini-heldin mogelijk maakte. De vertrouwdheid van zijn aria's produceert een verontrustend gevoel van herkenning in het operahuis: het personage in de opera bereikt zijn of haar meest hysterische emotionele hoogtepunt terwijl het publiek zich nestelt om betoverd te worden door de tragedie. Gewoonlijke muzikale grond creëert een genot dat dramatische belangrijkheid overtreft. Kennicott beschrijft dat filosoof en componist Theodor Adorno, in een essay over achtergrondmuziek, opmerkte hoe vreemd de composities van Puccini vrij zijn van emotionele of dramatische betekenis en de ideale muziek worden voor een passieve luisteraar:

"Je zou kunnen denken dat Bohème, Butterfly en Tosca werden gecreëerd met de gedachte aan denkbeeldige potpourri's die pas tevoorschijn komen als de laatste traan van de operacatastrofes is opgedroogd." Die 'potpourri's' hebben Adorno's tijd overleefd en gedijen nu bij alle publieken. Julian Budden stelt dat "het meer dan honderd jaar heeft geduurd voordat Puccini werd toegelaten tot de gelederen van de Master Musicians Series." Dit vooroordeel was gericht tegen operacomponisten in het algemeen, maar Puccini's late komst suggereert ook dat degenen die aan de touwtjes trekken om te bepalen wie op de lijst mag komen, Puccini bijzonder laag in aanzien hebben gehouden. Budden voegt toe: "Er is een lange rij critici die Puccini hebben belasterd, voornamelijk vanwege de extremiteit van zijn dramatische situaties en zijn zekere smaak voor vulgariteit." In een onschuldiger tijdperk werden sommige critici ook afgestoten door het bijna sadistische geweld van werken als Tosca - beroemd afgewezen door de musicoloog Joseph Kerman als een "shabby little shocker." Er is ook een apologistenliteratuur ontstaan, zoals John Louis DiGaetani's "Puccini the Thinker", die beweert dat Puccini's werk meer intellectuele diepgang en culturele context heeft dan critici uit het verleden hebben toegegeven.

Al in 1908 klaagde een Italiaanse criticus dat La Bohème van de componist “overgepresterd” was, een klacht die de vaak afgeleide en soms luie Puccini ertoe aanzette zijn cowboyopera La Fanciulla del West af te maken. Met uitzondering van Turandot hebben de werken die Puccini schreef na het voltooien van Madama Butterfly in 1904 nooit de populariteit gehad van zijn eerdere partituren. Budden argumenteert met deze publieke opinie, vooral ter ondersteuning van de verdiensten van Fanciulla door te schrijven: “en naar mijn weten is de beste enkele akte die Puccini ooit schreef de eerste van La Fanciulla del West; emotioneel coherent, goed getimed, succesvol verschillende muzikale materialen samenvoegend, vakkundig hele toonharmonieën inzettend om het uitgestrekte terrein van Californië en de emotionele zoektocht van haar inwoners vast te leggen, terwijl ze tegelijkertijd intieme sentimentaliteit niet verwaarloosde.” In een van de eerdere biografieën over de componist, beschrijft Mosco Carner de Puccini-heldin als volgt: “zachtaardig, teder, liefdevol en kinderlijk, en ze houden van tot het punt van zelfopoffering. Er zijn die ‘stralende aangename figuren’, dat ‘iets moois, aantrekkelijks en gracieuss’ waarover hij zijn librettist schreef “… Het is zelfs mogelijk om te spreken van een aura van kuisheid rondom zijn kleine heldinnen.” Carner specificeert niet welke personages aan deze beschrijvingen voldoen, maar impliceert eerder dat de eigenschappen bij alle Puccini’s heldinnen passen. Sandra Corse beperkt de vrouwelijke protagonisten tot één categorie: slachtoffers van mannen. Corse portretteert de heldinnen negatief, en beschrijft het archetypische Pucciniaanse vrouwelijke personage als “zwak en fragiel” maar toch “lieflijk in [haar] zwakte.” Ze “lijdt, en is vaak een zielig wezen wiens lijden eindigt in haar dood.” Corse beweert dat hoewel het vrouwelijke personage in een romantische relatie zit, het haar enige motivatie is in leven of dood. De vrouwen die proberen de poging van mannen om hen te bezitten te ondermijnen “worden opgeofferd.” Corse beweert dat in tegenstelling tot mannelijke figuren die “mogelijk gemotiveerd worden door politieke of idealistische ideeën, door vriendschap of liefde voor hun vader, naast hun romantische liefdesbelangen, vrouwen nooit andere belangen hebben.” Met zulke algemene beschrijvingen zou Corses archetypische Puccini-vrouwelijke personage vervangen kunnen worden door veel andere negentiende-eeuwse operaheldinnen.

William Weaver neemt een neutralere houding aan en beschrijft de Puccini-heldinnen als “onschuldig”, “jong en kwetsbaar.” Hij beschouwt Suor Angelica als de “Puccini-heldin bij uitstek: jong en kwetsbaar, een slachtoffer van de wrede wereld, gedwongen in een klooster omdat ze een buitenechtelijk kind heeft voortgebracht, en toch – ondanks haar zonde – uiterst onschuldig, zelfs kinderlijk.” Maar de belangrijkste eigenschap van een Puccini-heldin, waartoe hij Manon, Mimi, Butterfly en Minnie rekent, is dat het personage een soort “melancholie” vertoont, of het nu “hartverscheurende melancholie”, “pathetische melancholie” of “weemoedige melancholie” is. Weaver legt “melancholie” uit als “het verlangen naar een ander bestaan.” Hij stelt: “Puccini’s personages, met name zijn heldinnen, werden dieper, hoewel bijna al zijn heldinnen die speciale, pathetische melancholie behielden die in Manon wordt gesymboliseerd en in Mimi wordt geperfectioneerd.” Weaver beweert dat “Cio-Cio-San toch in de eerste plaats een ‘Puccini-heldin’ is: “Ze deelt de weemoedige melancholie van haar zussen Manon en Mimi, het verlangen naar een ander bestaan.” Over Minnie schrijft hij: “...maar ze heeft ook dat vertrouwde Pucciniaanse verlangen (in dit geval ook naar hoger onderwijs); en wanneer ze de mijnwerkers — watjes, voor een man — intimideert en haar binnenkort hervormde minnaar vrijlaat, vertrekken ze samen naar het Oosten… in wat een happy end zou moeten zijn, hoewel het doordrenkt is van de typische en meest hartverscheurende melancholie van de componist.” Hoewel Weavers beschrijvingen misschien verhelderender zijn, hebben Puccini’s vrouwen zich bewezen meer te zijn dan treurige, mooie wezens.

Vanwege het gebrek aan consensus over welke eigenschappen een Puccini-heldin echt vormen, is het lidmaatschap ervan ingewikkeld en gevarieerd. Wie er in de groep zit, hangt af van wie erover praat. Carner stelt dat Manon, Mimi en Musetta, of “elke van zijn heldinnen,” die “gladheid en wellustigheid” missen, wel in de groep kunnen horen. Turandot is echter een uitzondering, aangezien zij “geplaagd wordt door zulke pathologische trekken.” Voor Weaver omvatten de “Puccini-heldinnen” Manon, Suor Angelica, Fidelia van Edgar, Mimi, Butterfly en Minnie. Corse’s lijst omvat Mimi, Tosca, Butterfly, Liu en Turandot. Opgemerkt moet worden dat Mimi het enige vrouwelijke personage is dat door alle drie de schrijvers als een Puccini-heldin wordt beschouwd.

Corse sluit elke bespreking uit van de personages die niet in de categorie of categorieën passen die zij construeert. Corse geeft geen verklaring voor haar keuzes, behalve dat ze impliceert dat de archetypische Puccini-heldinnen die worden besproken, afkomstig zijn uit zijn “populairste opera’s.” De heldinnen uit opera's die minder vaak worden opgevoerd of minder bekend zijn bij de opera publiek, Magda van La Rondine en Suor Angelica, worden nauwelijks genoemd, terwijl een paar - Minnie, Lauretta, Giorgetta - volledig worden genegeerd. Het onderzoeken van Puccini's heldinnen voornamelijk op basis van de "populariteit" of het "succes" van hun opera's, levert geen uitgebreide analyse op van Puccini's vrouwelijke personages.

In 1883 ging Puccini's eerste opera, Le Villi, in première, die de jonge en onschuldige Anna introduceert, die volgens Weaver precies past bij zijn visie op de Puccini-heldin. Anna is verloofd met haar liefde, Roberto, die moet vertrekken om een ​​erfenis te innen, en Anna vreest dat ze hem niet meer zal zien omdat ze dromen heeft gehad dat hij stierf. Terwijl Roberto op reis is, raakt hij in vervoering van een sirene en vergeet hij zijn liefde voor Anna. Anna wacht vele seizoenen en sterft uiteindelijk terwijl hij weg is. De legende van de opera wordt vervolgens uitgelegd; wanneer een vrouw overlijdt aan een gebroken hart, dwingen feeën de hartenbreker om te dansen met de geest van de geliefde tot de dood. Roberto keert uiteindelijk terug, beschuldigd van de dood van Anna door haar vader en iedereen in de villa. Het dansen begint en iedereen kijkt toe hoe Robert danst tot hij sterft aan Anna's voeten. Puccini deed direct na het behalen van zijn diploma mee aan een operawedstrijd. De jury vond Le villi niet de moeite waard om te overwegen, maar een groep vrienden, onder leiding van de componist-librettist Arrigo Boito, steunde Puccini bij het uitwerken van de opera, en de première ervan oogstte enorm succes in het Verme Theater in Milaan op 31 mei 1884 - een feit dat Michele Girardi vermeldde in hun roman "Puccini: His International Art." Critici Armen Schwartz en Emanuele Senici beweren dat de opera “opmerkelijk is vanwege zijn dramatische kracht, zijn operamelodie en, de invloed van Richard Wagners werken onthullend, de belangrijke rol die het orkest speelt.” Anna was het begin van het stereotiepe Puccini-meisje en plaveide het pad voor de rest van de moedeloze eindes waarmee Puccini’s toekomstige heldinnen te maken krijgen. Het verhaal dat draait om Puccini’s Manon Lescaut was eerder vastgelegd door Jules Massenet en Daniel Auber, maar Puccini wilde het zelf vastleggen vanwege zijn fascinatie voor de vrouwelijke hoofdpersoon Manon: "Manon is een heldin in wie ik geloof en daarom kan ze niet anders dan de harten van het publiek veroveren. Waarom zouden er niet twee opera’s over Manon moeten zijn? Een vrouw als Manon kan meer dan één minnaar hebben." Hij voegde toe: "Massenet voelt het als een Fransman, met poeder en menuetten. Ik zal het voelen als een Italiaan, met een wanhopige passie." De eerste uitvoering van Manon Lescaut ging in première in het Teatro Regio in Turijn op 1 februari 1983; het was Puccini's derde opera en zijn eerste grote succes. Puccini's Mimi is geïdealiseerd en laat zien hoe de componist zijn personage vormgeeft om het ideaal van een sentimentele heldin hoog te houden. In haar proefschrift uit 2008 verklaart Ya-Hui Cheng dat het onderwerp gebaseerd was op de roman Scènes de la vie de Bohème van de Franse schrijver Henry Murger. Het personage Mimi is niet afgeleid van dat van de roman, maar eerder van het personage van Francine, die alleen voorkomt in een kort hoofdstuk van de roman getiteld Le manchon de Francine en wiens engelachtige trekken beter pasten bij Puccini's dramatische behoeften. Daniela Costa legt Mimi’s diepere doel uit; “Mimi vertegenwoordigt een jeugdigheid die niet terug kan komen: haar dood symboliseert het einde van die levensfase, gedachteloos en onverantwoordelijk.” Mimi is het prototype van de fragiele, liefhebbende Puccini-heldin; ze lijdt verschrikkelijk en haar einde is traanrijk, maar ze charmeerde het publiek met haar tedere hart en kwetsbaarheid.

Geslingerd in een wereld van revolutionaire overtuiging, corruptie, geweld en hartstochtelijke devotie, raakt het titelpersonage van Tosca verstrikt in een web van tragische gebeurtenissen. Gedurende de hele opera staat de gevierde diva Floria Tosca centraal in de actie. Ze flirt met haar geliefde Mario, bidt en zingt; dan, nadat de crisis toeslaat, verdedigt ze zichzelf tegen de schurkachtige Scarpia, wat resulteert in zijn moord, ontsnapt om Mario te redden, slaagt daar niet in, en, uiteindelijk, grijpt ze haar eigen lot terwijl ze zichzelf van de barrières van het Castel Sant'Angelo gooit. Deze beproevingen laten het publiek Tosca zien als een diep complex personage, dat consequent uit tegenslag tevoorschijn komt. Ze verschijnt op het podium in Act I van de opera als de beste vrouw die er bestaat - een glorieus succesvolle zangeres en een verliefde vrouw. Het publiek leert niets over haar verleden, maar eerder dat ze niet gemakkelijk in één enkel archetype past en er meerdere lijkt op te roepen. Lid van The Boston Lyric Opera, Lucy Caplon, stelt in haar artikel “The Complexity and Humanity of Floria Tosca” dat “op verschillende momenten in de opera ze het onschuldige slachtoffer en de jaloerse minnaar en de transcendente kunstenaar en de boze moordenares en de vrome gelovige belichaamt – die allemaal samenkomen om haar een veelzijdig, potentieel dubbelzinnig personage te maken” wat duidelijk de stereotiepe barrières van de Puccini-heldin doorbreekt.

Madama Butterfly biedt een vrouwelijke hoofdpersoon die het slachtoffer wordt van een toegeeflijke, gedachteloze en wrede man - US Navy Lieutenant Pinkerton. Budden vertolkt “de toepasselijk genoemde Butterfly wordt zijn gewillige, fladderende slachtoffer.” Haar kwetsbaarheid gedurende de opera maakt het pijnlijk om haar uiteindelijke zelfmoord en ontkenning te zien in de Amerikaanse wereld waar ze zo graag deel van wilde uitmaken. Butterfly voegt zich bij de gelederen van nog een vrouw die het ultieme offer brengt voor hun geliefde, kind of beide. Gustav Kobbe meldt dat het publiek op de openingsavond openlijk “joelde, boegeroepde en sistte tijdens de voorstelling. Het Japanse thema van Madama Butterfly werd bespot en de tragische heldin werd bespot als een tweedehandskopie van Mimi uit La Bohème.” Mosco Carner beschrijft het evenement als “een tumult van gesis, obscene spotten [en] gelach. Ze spotten met Butterflys vermeende seksuele losbandigheid ondanks een ondubbelzinnige eerste akte die aantoont dat ze zichzelf als wettelijk getrouwd heeft begrepen.” Puccini haalde de opera na de openingsavond van het toneel, maar raakte niet ontmoedigd - “Hij was vastbesloten dat zijn publiek de verleiding en corruptie van de onschuldige Butterfly zou zien als een bewuste keuze van Pinkerton.” Een ongezochte regio waar Puccini nog geen opera had laten spelen, was Amerika - dus met La fanciulla del West deed hij dat. Nadat hij The Girl of the Golden West van David Belasco had bekeken, vertelde hij later aan verslaggevers dat hij de titelrol “‘fris’ en ‘schattig’ vond en - in overeenstemming met zijn reputatie als een beetje een vrouwenversierder - ook zijn bewondering voor Amerikaanse vrouwen in het algemeen uitdrukte.” Uit deze verliefdheid ontstond een van zijn meest geïdealiseerde heldinnen, Minnie - de eigenaar van een kroeg die zich afspeelde in de dagen van de Californische goudkoorts. Ze wordt in de ogen van de mijnwerkers gezien als thuis en is voor hen zowel een moederfiguur als een zondagsschooljuf. Later in de opera, wanneer ze de man van wie ze houdt moet redden, is ze echter bereid om vals te spelen in een kaartspel - niet het exacte stereotype van een typische Puccini-heldin. Met Minnie, zoals vermeld door een NPR Music-podcast, "was het personage Minnie...iets nieuws voor Puccini: ze is een taaie tante, in tegenstelling tot de trieste, onderdrukte, grotendeels gedoemde hoofdrolspeelsters van zijn andere opera's. In Fanciulla neemt Minnie een pistool en het lot stevig in handen." Geruchten over Puccini's 'ladies man'-persona bleven zich bevestigen toen hij snel het idee van een volledig vrouwelijke opera omarmde in zijn eenaktertrilogie - Il Trittico. Toch heeft Puccini's triple bill van Il Tabarro, Suor Angelica en Gianni Schicchi sinds de première in de Metropolitan Opera in New York in 1918 moeite gehad om de operapodia van de wereld te veroveren, zoals de door heldinnen gedomineerde La Bohème, Tosca, Madama Butterfly en Turandot. Zelfs in de vrouwelijke cast van Suor Angelica creëerde hij een tragische heldin wiens problemen de emoties net zo angstaanjagend kwellen als Madame Butterfly. Criticus Fiona Maddocks heeft gezegd dat "...Suor Angelica met behulp van eenvoudige lijnen, aardse kleuren en traditionele kledij in Karmelietenstijl de gebruikelijke, verschrikkelijke impact maakt...Angelica, gereduceerd door de eindeloze tragedie van haar leven, had openhartigheid en tederheid." Angelica is een vaak over het hoofd geziene "Puccini-heldin", maar haar personage behoudt de overkoepelende en typische onschuld en melancholie die openhartig is.

Puccini's afsluitende opera, Turandot, bevat een zeldzaam geval van twee vooraanstaande Puccini-dames: Prinses Turandot en een slavin genaamd Liu. De twee vrouwen contrasteren sterk en spelen twee verschillende kanten van de Puccini-heldin uit. Prinses Turandot is koud, wreed, elegant en trots, terwijl Liu gepassioneerd, aardig, zielig en zachtaardig is. Ze komen uit twee verschillende werelden, elk met hun eigen conflicten, verbonden door één man. De een gelooft niet in ware liefde, maar wordt er uiteindelijk door veroverd; de ander heeft ware liefde in haar hart en offert zichzelf er later gewillig aan op. Ze zijn allebei buitengewoon mooi, één in uiterlijk en één in geest. Over de dwingende, zelfopofferende Liu in tegenstelling tot de twee zeer gerespecteerde protagonisten, merkt Budden op dat deze gebeurtenis weerklank heeft gevonden in Puccini's eigen leven: "Hij had een dienstmeid genaamd Doria, die door zijn vrouw werd beschuldigd van seksuele relaties met Puccini. De beschuldigingen escaleerden totdat Doria zelfmoord pleegde – hoewel de autopsie onthulde dat ze als maagd stierf.” In Turandot besteedde Puccini weelderig meerderheid van zijn aandacht aan het vertrouwde lijden van Liu, zoals hij dat ook had gedaan met zijn eerder gemartelde heldinnen. Volgens pater Owen Lee was Puccini echter “niet in zijn element toen het ging om het verhaal van zijn twee allegorische protagonisten op te lossen. Omdat hij zich volledig buiten zijn normale genre van verismo bevond, was hij niet in staat om de noodzakelijke elementen van het mythische volledig te vatten en op te lossen, en kon hij zijn weg niet voelen in de nieuwe, afschrikwekkende gebieden die de mythe voor hem opende." Prinses Turandot draagt ​​persoonlijkheden bijna volledig over na Liu’s dood, belichaamt haar praktisch terwijl ze de trouwe Puccini-heldin kenmerken: onschuld, lieflijkheid en kwetsbaarheid.

Puccini's hele oeuvre is bijzonder vanwege de intensiteit van het vertellen, de lyriek van de muziek en de scherpte van zijn personages - allemaal doordrenkt met Puccini's gemoedstoestand, ontrouw, uitputting, ruzies met librettisten en uitgevers en een ongezond huwelijk. Puccini heeft zichzelf ten koste van hun emoties in het hart van het publiek gevormd en de tijd heeft de band alleen maar sterker gemaakt. Puccini's vrouwelijke hoofdrolspelers voegen zich bij de galerij van dappere jonge vrouwen die bedrogen en verlaten zijn in hun zoektocht naar eenvoudige, niet-eisende liefde. Deze vrouwen spreken diep met iedereen die ze hoort. Het stereotype van de Puccini-heldin mag al zijn vrouwelijke hoofdrolspelers afbeelden als tedere, melancholische, hoopvolle jonge vrouwen met een tragisch einde, maar wat het publiek echt grijpt, is hoe deze vrouwen resoneren in de harten van iedereen die luistert.

(bron: Veronica K Rice, University of South Carolina, https://www.researchgate.net/publication/358965592_Giacomo_Puccini's_Feminine_Heroines_The_Leading_Lady_Liability)

Twee. De media, Arte TV.

Opera's die ons door de 20e eeuw hebben begeleid, zijn opera's die nooit moe worden om ze te zingen dcomo Puccini's werken behoren tot de meest uitgevoerde ter wereld We zijn hem grote heldinnen vol moed en passie verschuldigd R Ben is het hart van pucini's werken en de schoonheid ervan zit hem in de grootte ervan Diversiteit met zijn kunst, Puccini buigt voor de vrouwen van zijn heldinnen ze verdragen het niet, maar ze handelen, hij verheft vrouwen in alles Zijn werken zijn zeer innovatief en modern
Vrouwen staan ​​centraal in Puccini's werken, zijn heldinnen in de onze collectieve geheugen ze zijn bijna al bij ons.  alle vrouwen kennen Puccini, geen enkele is sterk zwak en iedereen is duidelijk de focus van de 125 Ik heb altijd een nauwe band gehad met pucini raakt aan zijn privéleven en zijn leven als kunstenaar kunnen niet los van elkaar worden gezien Puccini verwerkte alle facetten van vrouwelijkheid in zijn personages laat Mimi achter in Laem Tosa Madama Butterfly la Fula del West Angelica of Turandot Vrouwen die lijden en vaak zelfs sterven en afhankelijk zijn van welwillendheid van de  Puccini-mannen, heeft lang met deze interpretatie geworsteld omdat zijn vrouwelijke figuren veel complexer zijn sterker dan het lijkt, belichamen de heldinnen van zijn opera's eigenlijk iets innovatiefs en baanbrekends Vrouwelijk beeld Toscane 1921 aan de oevers van het Massaukoli-meer Jacomo Puccini werkt aan zijn twaalfde opera Op 63-jarige leeftijd is hij een van de beroemdste en populairste componisten ter wereld World zijn nieuwe werk is gebaseerd op een sprookje uit de 18e eeuw en hij wordt verscheurd tussen zijn twee Als hoofdrolspeler in een ver, sprookjesachtig China weert prinses Tandot haar vrijers door het hen te vertellen Als je drie raadsels opgeeft, wordt degene die de test niet doorstaat, onthoofd Als vreemdeling aan het hof van prins Kalf gelooft hij dat hij Thandots koude hart kan verzachten en gaat de uitdaging aan. Puccini is enthousiast over dit figuur Prinses die zich tegen alle gevoelens verdedigt, raakt getraumatiseerd door het lot van een mishandelde vrouw is totaal anders dan al zijn voorgaande heldinnen 419 Ik zie Tourandot als een echte feministe, zij wil dat gelijke rechten blijven bestaan Daarom wordt zij Gods wraak De componist zorgt voor een van de prinses tweede heldin tegenover Liu, een slavin die van Prins Kalf houdt Houdt van haar is net zo zachtaardig en genereus als Turand, er is hard en wreed voor het eerst brengt hij er twee zoals deze Tot nu toe wisselde hij altijd af tussen opa en een kwetsbare heldin Puccini is altijd een sterkere vrouw geweest en heeft van deze verandering zijn handelsmerk gemaakt, maar dan voor de wil een dialoog tussen twee volkomen tegengestelde Vrouwen, deze rol is erg interessant omdat Liu zich als het ware parallel ontwikkelt aan de muziek van deze [Muziek] Opera wil ze dat Turan daar begrijpt maken dat dat niet zo sterk is als waar Liefde, zelfs als deze onbeantwoord is blijft offert haar eigen leven op voor Kalfs leven Muzikaal gezien is Liu de hoofdpersoon die de productie vertelt Maar vrijwel geen van de talloze producties heeft zich op de geschiedenis gericht. Eigenlijk gaat het om de en Kal, dit verlegen meisje dat altijd zachtjes praat, is uiteindelijk de sterkste De score geeft de slavin, ook al was het oorspronkelijk niet de bedoeling dat ze de hoofdheldin zou zijn Zijn Puccini schrijft de mooiste aria’s voor haar, maar hij pleegt er vervolgens één dramaturgisch erroriniini laat in de loop van de opera sterven en daarmee sterft het personage hem in dit werk en misschien wel het meest van al zijn personages komt daar alleen overeen met turand en verder blijkt Kalf een soort te zijn zak Voor Kalf von Turandot is het moeilijk dat er een dode vrouw tussen hen in zit geen wonder dat de opera nog niet af is Puccini wordt geplaagd door twijfels of hij de opera niet zal kunnen voltooien Hoe moet hij de transformatie geloofwaardig maken? dat hij een onvoltooid werk achterliet Meer dan welke andere componist dan ook heeft hij de vrouwelijke rollen benadrukt vóór Puccini, werd de heldenmoed van mannelijke figuren opgeëist, vooral door de Teneurs Hoewel er geweldige vrouwelijke karakters waren, laat Puccini alle facetten ervan zien Vrouwelijkheid bij hem, de heldin is de echte Zo bezien was de hoofdpersoon eigenlijk een pionier. Hij emancipeerde vrouwen lang voordat zij dat deden Door de maatschappij is ze niet langer een hulpeloze maagd V nobele ridder wordt gered, maar ze neemt haar leven in haar handen en Puccini werd zelf beïnvloed en gevormd door talloze vrouwen Sinds zijn kindertijd werd hij omringd door vrouwen en liet hij zich inspireren door al deze vrouwenfiguren het is Opera's op het podium, achter de schermen is er de vrouw die zijn leven deelt, Elvira Toen Geminiani haar in 1884 ontmoette, was de jonge Elvira al getrouwd en moeder van twee kinderen, ze woont in Luca dcomos Woonplaats terwijl hij nog aan het conservatorium in Milaan studeert, zou Puccini piano- en zanglessen krijgen de twee worden verliefd omdat hij niet kan leven zonder haar ontvoerde como Elvira, die hem zonder weerstand volgt, ontvlucht haar huwelijk en verlaat het hare Zoon keert terug, alleen haar dochtertje Foska neemt haar een paar maanden later mee Er wordt een zoon geboren in een wild huwelijk, Antonio, en ze worden er samen mee geconfronteerd Schandaal en tart de conformistische katholieke Bourgeoisie om aan de schaamte en geruchten te ontsnappen en te ontsnappen Na Torre Lago, een klein dorpje aan zee, verhuisde Puccini in 1891 naar deze plek verliefd op hem inspireert hem om met Elvira en de kleine te componeren FOSC, dat hij opvoedt als zijn eigen kind, brengt hij jaren zorgeloos en relatief door Vrijheid, de relatie zal 50 jaar duren en is met al zijn wendingen altijd subliminaal op het werk Het liefdesverhaal van Puccini met Elvira was ingewikkeld en duurde vele jaren schandalig dat hem zeker heeft beïnvloed en heeft bijgedragen aan de complexe, vaak ongelukkige liefdesverhalen in bijgedragen aan zijn opera's in een roman vanß op een van deze ingewikkelde figuren, een jonge vrouw die voor iedereen opvalt Conventies tartend Manon Lesco is het verhaal van een non-conformistische vrouw een geheime liefde en een koppel op de vlucht, dit figuur zou geïnspireerd kunnen zijn door Elvira Het is heel moeilijk om de mix tussen leven en kunst in Puccini te reproduceren Sommigen zeggen dat hij zijn passie voor Elvira in Manon heeft verwerkt dat mogelijk een Italiaans operalied is Een personage als dit op het podium brengen is heel origineel en bedoeld voor het kloosterleven Ze valt echter voor de liefde voor luxe en mooie dingen - ze laat zich verdragen door rijke opdrachtgevers in plaats van in Om naar een klooster te gaan en zelfs haar grote liefde voor zo iemand op te offeren is nieuw in de Italiaanse opera manco is een radicale breuk Tot dan toe had alleen Verdi met laviata of B. zoveel lef getoond met de open traditie van de 19e eeuw met Karmen blijft Manon, hoewel ze zichzelf vernietigt, trouw aan haar frivoliteit en haar tegenstrijdigheden een F fatale die de componist meeneemt naar zijn eerste grote opera Geïnspireerd door die van Puccini heb je een sterk innerlijk bewustzijn van hun morele conflict dat tot uiting komt De partituur en de uitdrukking van haar emotionele onrust zijn schokkend Manier om non voglio uit te drukken morir non voglio mor Triumph Puccini wordt in één klap Beroemd beschouwt de pers hem als een genie en verklaart hem tot erfgenaam Verdi's pucini realiseert zich dat hij eerder de inspiratie had om te componeren vrouw H kan hij haar schijnbare kwetsbaarheid gebruiken om zijn musical te creëren Gevoeligheid voor Volgens Manon kiest hij uit eenvoudige een fragiele vrouwenfiguur omstandigheden plaatste hij in plaats van de salons uit de 18e eeuw een bescheiden mansardedak op de heuvel van Momartre scène Parijs 1830 Het is een groep kunstenaars in arme kamers tijdens de winter Als Mimi haar buurman Rodolfo om lucifers vraagt, wordt hij verliefd Dichter in de [muziek] borduurder een eindige RLE, maar ik lees zijn afbeelding van haar is Ik heb Labem natuurlijk altijd met deze frisheid in mijn stem willen zingen Ik heb alle componisten gezongen, maar ik denk dat mijn stem van houdt Puccini, een stem die eind 19e eeuw liever ontroert dan indruk maakt

Tot dan toe was de 19e eeuw vol grote heldinnen die zichzelf opofferden met de ontwerpen van zijn nederige borduurster Puccini, een compleet nieuw prototype, hier komt Puccini's meisjefiguur haar kaars is uit ze vraagt ​​om vuur ze is zelf een klein vlammetje dat eindelijk uitgaat Deze eenvoudige vrouw contrasteert met de vooruitstrevende figuur van Manon Lesco Terwijl de één haar humeur koestert, accepteert de ander haar arme, matte karakter Het leven brengt Mimi's betrouwbaarheid pucini's eerste recensie van een toegewijde vrouw van kte Diez in zijn opera's
Keer op keer lijkt een uiting van minachting voor vrouwen het tegenovergestelde te zijn
Mimi ziet haar ziekte met waardigheid en moed onder ogen, een schril contrast met haar
zorgeloosheid en het jeugdige egoïsme van de mens Hoofdrol m leidt een vrij leven dat alle conventies overstijgt schildert haar nog steeds af als een soort heldin omdat zij en haar liefde in de dood worden
toeneemt, wordt het volledig positief Figuur Ik vind dat Puccini veel respect voor vrouwen moet hebben. Voor mij is het onmogelijk dat hij een vrouwenhater is was Puccini's werk sluit volledig aan bij de tijdgeest - hij is zeer geïnteresseerd in het verismo van die jaren Italië werd gesticht in 1932
Deze beweging gaat over Ilvero, het echte sociaal realisme past hier goed bij terug in 1946
Trend heeft mij mijn hele leven begeleid, een geweldige opera in zijn partituur er is altijd wel iets nieuws te vinden Mimi sterft in de armen van de dichter Rodolfo van Tuberculose zoals Puccini Hopelijk zal het realisme van zijn boha het publiek shockeren, net als het personage Mimi tijdlozer dan het lijkt en zal een van de populairste operarepertoires van 2048 worden Terwijl zijn opera’s over de hele wereld worden uitgevoerd, zoekt Puccini opnieuw inspiratie en vindt hij vaak een toevluchtsoord Op het naburige meer na de bescheiden m wil hij verrassen met een nieuwe heldin, een stralende Figuur de grote Franse tragedieschrijver Sarah Bernar zet hem op het goede spoor Trace Puccini ziet haar in Florence op het theaterpodium waar ze de Toscar vertolkt hij speelt is enthousiast vertegenwoordigt de tosa-stof een nieuwe uitdaging voor Puccini houdt van dit flamboyante personage dat het tegenovergestelde is van Mimi Tosa is een onafhankelijke vrouw en gevierde zangeres van wie ze houdt Schilder Kavaradossi, een republikeinse scapia, het hoofd van de geheime politie, geeft haar speling Kavaradossi arresteert en martelt hem om Tosa onderdanig te maken en haar de naam te geven Om de voortvluchtige te ontlokken verbergt de Kavaradossi een drama dat gevoelens en politiek vermengt ongebruikelijk voor Puccini ze is jong, gepassioneerd en vol levensvreugde. Ze houdt ook van muziek jonge zangeres is misschien wat ze toegeeft in Scarpia's kantoor Ze weet openhartig dat ze in dit opzicht een waar slachtoffer is een ik-naar-verhaal we zien een vreselijke scène waarin een machtige man Tosa chanteert en eist dat ze zichzelf aan hem geeft, zodat hij haar minnaar zal vrijlaten is een zeer complexe figuur tegelijkertijd naïef en toch grote moed toont Fortitude het hele verhaal speelt zich af in minder dan 24 uur, iedereen sterft, het is een enorm drama is een artiest en tevens operazangeres waar ze haar rol voor maakt Ik had er bijna een van gemaakt De kinderspeelaria heet visarte, het is de bekentenis van een kunstenaar die zegt dat ik het alleen voor hen heb Kunst en liefde leefden, deze aria heeft een ongelooflijke vocale schittering en begint heel teder en bouwt dan op naar een geweldig stembereik en prachtige frasering. Tosca is ieders droom sopraan sensueel en ambitieus, moordzuchtig en gepassioneerd Tosca stoort Puccini Durft wreed te zijn in de plot en muziek die het publiek beledigt bij de première In januari 1900 was deze felle diva in Rome haar tijd waarschijnlijk te ver vooruit om succesvol te zijn Misschien loopt dit cijfer vooruit op de strijd voor vrouwenrechten in veel landen begint en er zijn nogal wat persoonlijkheden in de Amerikaanse vrouwenbeweging die precies dit doen In die tijd begonnen ze ook actief te worden en te strijden voor vrouwenrechten En dat was ook het geval in Europa. Ik denk dat het ongelooflijk interessant is om te zien hoe Puccini was heeft zeer gevoelige antennes en is erg geïnteresseerd in de tijdelijke omgeving en heeft echt een groot verlangen om iets te creëren dat fris, modern en nieuw is is Puccini's heldinnen de representatie van vrouwen in de opera veranderen en volg de eerste van deze onconventionele rollen tot aan Carmen sa Dalila later janeks jenufa of Salom van Richard Strau in deze nieuwe RA Tosca vindt snel haar publiek, ze triomfeert op de maander skalala en Puccini zal binnenkort succes hebben over de hele wereld Mogelijkheid om veel te reizen Na verloop van tijd verwaarloost hij Elvira, die alleen achterblijft in Torre de Lago ze wordt ziekelijk in Jaloers verdenkt ze Jacomo ervan een affaire te hebben met de sopraan Harlea Darle de eerste tolk van Toscar Maar Jacomo is eigenlijk verliefd op de 18-jarige Maria Anna Luisa Coriasco belde Corinna, hij ontmoette haar in Turijn en onmiddellijk Haar hoofd kwijtgeraakt, iets wat Elvira al sinds het begin doet De man van wie ze had gevreesd voor succes werd werkelijkheid geofferd glijdt van haar weg, ze is er getuige van dat hij haar nooit meer terug zal geven Om aan dit conflict te ontsnappen zoekt Puccini zijn toevlucht in zijn werk Het is tijd om een ​​nieuwe vrouwelijke figuur uit te vinden die hij kan sublimeren In 1901 begon hij met het componeren van zijn volgende opera in een toneelstuk van David Belasco vindt een hoofdpersoon die hem inspireert en trekt zich terug in Tor der Lago tekent het portret van een reizende pure heldin in versie Telkens wanneer ik de chchuan zing, vervult de rol als kunstenaar, als vrouw en als mens mij volledig van Ik voel me een verliefde 15-jarige Ze is zo blij als een kind als haar droom uitkomt, ze trouwt met deze man en haar geweldige leven met hem Niemand anders wil het bouwen, alleen zij gelooft erin alleen gekke vlinder of het verhaal van Een jonge Gesa trouwt met een Amerikaanse marineofficier die in Japan is gestationeerd is een gearrangeerd huwelijk om de soldaten te vermaken, de naïeve jonge vrouw gelooft in deze liefde en zal door haar breken, ook al heeft ze niet de kracht van Toska, zij is het gewoon Ze merkt dat ze zich blijkbaar kwetsbaar voelt in de loop van de actie de macht om de uitsluiting van haar familie te trotseren en ook het cynisme van de koloniale heersers die haar pas in 3200 een gelukkig huwelijk schonken In het tweede bedrijf zien we haar opnieuw als jonge moeder; ze is immers een outcast Het behoudt een zeer buitengewone kwaliteit en lijkt slechts zeer korte tijd kapot dan wordt ze een echte held We kunnen eigenlijk zeggen dat het karakter van Chuan zich ontwikkelt tot een feministe naarmate ze verandert opmerkelijk is de vreugde en de pijn deze sterke emoties vertegenwoordigen het leven zelf. Voor mij zijn het die van Puccini meest perfecte werk en ik ben hem dankbaar voor itcc tua De enige fout van Cho San is het geloof in de terugkeer van haar officier, de am Dag na de bruiloft vertrok hij na bijna 3 jaar alleen maar om bij haar te zijn Het wegnemen van de zoon die voortkwam uit hun vluchtige verbinding, zoals Choan begrijpt, blijft bestaan haar enige zelfmoord in Na D-jaren heeft Puccini zijn pleidooi voor vrouwen voltooid: Butterfly en nog steeds zijn favoriete heldin onder de mensen is, schetst hij een duidelijk beeld Ze zijn arrogant, laf en cynisch, misschien zit zijn geweten hem dwars het fiasco bij de première van Madama Butterfly in februari De Milanese skalala stort hem in diepe wanhoop - hij begrijpt de mislukking Omdat hij maandenlang niet kon componeren, reisde hij in 1907 naar Buenos op zoek naar inspiratie Aires en vervolgens naar New York Hij vindt wat hij zoekt op Broadway, waar een nieuw toneelstuk van David Belasco wordt opgevoerd het meisje van het gouden westen is een robuuste, avontuurlijke heldin die... het ijzeren afwisselingsprincipe vormt het perfecte contrast met choan Terug in Toscane werkt hij met fris enthousiasme aan zijn opa la fanchula del West, maar hij deed het rekenwerk zonder de jaloerse Elvira Jacobon beschuldigt de jonge Doria ervan een affaire te hebben met een van haar dienstmeisjes Manfredi Puccini ontkent dit heftig, maar Elvira blijft koppig valt de jonge vrouw lastig en jaagt haar uiteindelijk uit Huis De meid woont al enkele jaren in het huis Puccini en plotseling Elvira beschuldigen haar ervan een affaire te hebben met haar man Niet alleen Elva maar het hele dorp keerde zich tegen de jonge vrouw en drijft haar tot zelfmoord Doria Manfredi ging er een Ik ging die dag naar buiten en kocht een ontsmettingsmiddel om door te slikken terwijl ze naar Puccini's Butterfly luisterde en de foto van Jacomo Puccini voor zich had maar Doria Manfredi had bevolen dat ze naar haar zouden worden gestuurd De dood moest worden onderzocht en opgegraven en bij die gelegenheid werd hij ontdekt dat ze nog maagd was en geen affaire had gehad met Puccini Kan Doria's autopsie Jacomo vrijpleiten, hoewel ze nog maagd was, maar niet het schandaal en zo verandert in 1909 het leven van de Puccinis Elvira en wordt het nu overgenomen door het hele dorp gehaat en domo voelt zich verantwoordelijk dat hij de tragedie niet kon voorkomen dan de familie Als Manfredi naar de rechter stapt, is Elvira niet langer veilig in Torre del Lago Puccini stuurt ze naar Milaan Doria's tragedie zet Puccini's wereld op zijn kop: hij moet zijn werk aan la fanula del afmaken West onderbreekt hem en kan maandenlang niet schrijven, dat is moeilijk Tegenslag voor Verwoest dwaalt de componist rond als een verloren ziel [Muziek] alleen een vriend en vertrouweling doneert Hij geeft hem troost en blijkt jaren geleden een echte steun te zijn voor CB Seligman Puccini Toen hij Londen voor het eerst ontmoette, gelooft hij dat hij weer verliefd is geworden De geschoolde muziekliefhebber is een oprechte vriend en waarom niet een muze voor zijn nieuwe Amerika epos Sibil Sileligman moedigt hem aan om dankzij haar steun het werk aan zijn fantchula del West te hervatten Jacomo vindt zichzelf geleidelijk weer terug New York in 1910 met een nieuwe heldin Milie de goudzoeker heeft ook de Amerikaan veroverd Wat is een betere manier om de donkere jaren achter je te laten dan het bruisende leven op Broadway Er is veel vraag naar premièretickets bij de Metropolitan Opera uitverkocht de rol van de mini ligt mij nauw aan het hart, ik neem hem altijd opnieuw omdat ze door en door menselijk is Wat opvalt is dat ze er in het eerste bedrijf daadwerkelijk een draagt Wapen bestuurt ze de eenzame goudzoekers, maar ze doet het dankzij haar Vrouwelijkheid houdt haar eraan vast waar ze haar respect voor heeft Mensen vechten ervoor zonder hun vrouwelijkheid op te geven, en daarom houdt iedereen van hen min was voor mij als door en door moderne vrouw een prachtige ontdekking, ze is tegelijkertijd heel sterk en vastberaden en oneindig zachtaardig. Ik denk dat dit de sleutel is om dit karakter correct te belichamen Saloneigenaar Minnie woont met een revolver aan haar riem en een bijbel in haar hand Haar vrijheid te midden van een gemeenschap van stoere mannen dankt ze aan het charisma waarmee ze iedereen betovert hoewel de sheriff gek op haar, ze kijkt ergens anders en kiest een riskantere  weg en dan in het tweede bedrijf Liefde komt bij haar binnen, ze luistert naar haar hart en haar gevoel en wordt verliefd ze besluit voor hem en later vecht ze als één Valkyrie voor hem en brengt haar leven in gevaar wat een heldin die zielen verloor redt en maakt fouten goed, deze vrouw neemt beslissingen en dringt er doorheen en verbergt de hare gewonde minnaar speelt poker voor zijn lot en komt tussenbeide als hij samen met Minnie Puccini ter dood wordt veroordeeld zet zijn werk voor de emancipatie van vrouwen in de opera voort en brengt dit uiteindelijk naar de 20e eeuw Minnie is zeker het personage dat vandaag de dag het dichtst bij ons als vrouw staat en wat zo mooi is aan deze opera is dat het niet alleen dat is Vooral de vrouwenfiguur wordt bij velen als een zeer sterke figuur afgeschilderd Facetten maar ook de mannelijke figuren zijn ongelooflijk rijk en divers en helemaal niet het cliché van mannen of Mannelijkheid en zeker niet conform het cliché van mannelijkheid op het operapodium la Fula del West brengt opnieuw een ongewone vrouw op het podium en vertolkt ook meer mannelijke rollen De mannen bij Puccini hebben het zelden vooraf naar hun zin Personages wier gemoedstoestand verandert in de loop van de opera behoorlijk interessantavaradi in Tosa is een zeer diep complex karakter dat hij is Kunstenaar, schilder en ook politiek actief en dan zijn er nog anderen die zichzelf nergens mee verwennen Pinkerton in Madame Butterfly hebben mannelijke personages misschien gewoon minder Puccini inspireert de grote psychologische subtiliteit en diversiteit van facetten die in zijn vrouwen achterblijven Op de openingsavond wordt Puccini gereserveerd door het New Yorkse publiek.  De gevierde man Hatomo bracht geluk In het minifiguur zitten veel van haar en haar Energy ELV niet geladen met sociaal leven in New York De twee worden op afstand gehouden en leven in afzondering in hun villa in Torre de Lago zijn weer bij elkaar. DComo kon zichzelf er niet toe brengen haar te verlaten In zijn brieven probeert hij hun vermoedens weg te nemen, maar dat lukt nooit De beklemmende sfeer die hem thuis te wachten staat, is die van de dood van Doria Manfredi weegt op zijn huwelijk Zijn gedachten zijn al bij een nieuwe minnaar. Barones Josephine von Stengel is 35 jaar oud German woont in Wenen en Italië en heeft ondanks het uitbreken van de oorlog een grenzeloze bewondering voor de componist gesloten grenzen, hun romance duurt 6 jaar laatste jaren waarin hij een lichte opera l rondine en daarna schrijft iltritico het drieluik drie toneelstukken in één bedrijf, opgevoerd in 1918 en hun De meest ontroerende heldin is ongetwijfeld Angelica Zuster Angel is een zondige vrouw en uit diepe droefheid over de dood van haar zoontje besluit ze een korte 30 minuten een einde aan haar leven te maken Opera waarin alleen vrouwen op toneel staan ​​deze muziek is het verhaal dat je gewoon moet huilen, ook al ben je er één Stuk hout zou een boom zijn, het is een stuk om te huilen Als kunstenaar moet ik me in deze dertig minuten in eerste instantie inhouden; ik moet het verhaal vertellen bouw langzaam op en de overweldigende emoties pas op het einde Het is moeilijk om te laten zien dat je je emoties onder controle moet houden en deze dramatische kracht bij het personage moet ontwikkelen ontvouwen is heel intens. Ik hou van Angelicaa, ik ben dol op [muziek] brengt ze de laatste jaren van haar leven door Puccini met Elvira, zijn eerste grote liefde, maar ze laat zich niet voor de gek houden omdat haar trouweloze echtgenoot nog meer affaires heeft Hoewel hij haar de dood van Doria Manfredi heeft vergeven, heeft hij sindsdien geen vrede meer gevonden Al meer dan 10 jaar wordt hij gekweld door zijn schuldgevoelens omdat hij Turan daar, de grootvader bij wie hij was, niet kan voltooien Liu's dood heeft niet beïnvloed heeft de armen die zelfmoord pleegt, wordt vaak gelijkgesteld met Doria Manfredi [Muziek] het is een grove vereenvoudiging Parallellen trekken tussen de operapersonages en de mensen in Puccini's leven Maar de tragische zelfmoord van Doria Manfredi kan nog steeds een impact hebben op de psyche van Puccini Het incident kan een andere rol hebben gespeeld dan zelfmoord schreef het op, legde de pen opzij en stopte met componeren dcomo Puccini sterft op 29 november 1924 in Brussel en laat zijn grootvader achter Onvoltooid op verzoek van dirigent Arturo Toscanini, schrijft de Italiaanse componist Franco Alfano het De laatste scènes van Tandots operapremière in april 1926 de Maander SCA uh vermeld en is nu een van de meest populaire van de De componist voegt repertoire met Liu en Turandot toe aan het pantheon Er worden twee nieuwe personages toegevoegd aan de Pucchini-heldinnen, die zich bij Mimi Tosa voegen chosan minifiguren die al sinds eind 19e eeuw bestaan inspireer hen met zijn uitgesproken moderne beeld van vrouwen op het podium, op opnames of op televisie spreiding naast de schoonheid van de muziek is dit vrouwenbeeld één reden voor het feit dat de werken van dcomo pucini vandaag de dag, meer dan 100 jaar na zijn dood, nog steeds beschikbaar zijn De meest populaire ter wereld zijn. (bron: https://www.youtube.com/watch?v=a_t65il1yq0)

DRIE. Arte, De helden van Pucchini (samenvatting).

De vrouwen in de opera's van Pucchini waren altijd actief, nooit passief. Het verhaal begin bij Turandot. Daar staan twee vrouwelijke karakters tegenover elkaar:  Turandot (zelf, de princes) en Liu.. Volgens sopraan Nina Stemme is Turandor een echte feminist, ze is de godin van wraak. Liu is een tegenpool, ze is zoet waar Turandor sterk is, en genereus waar Turandot Wreed is. Pucchini wilde een dialoog creeren tussen twee vrouwen die in alle opzichten tegengesteld aan elkaar zijn. Liu wil haar liefde redden en oppert zichzelf op, in haar stelling dat er niets sterker is dan liefde. Uiteindelijk  is Liu de sterkste van de twee [vrouwen]. Wanneer hij haar echter laat sterven komt de opera in een impasse, want het sterkste karakter is dan van het toneel verdwenen. Het is doodlopende weg. De opera maakt hij dan ook niet echt af.

Zijn eigen relatie met Elvira was gecompliceerd en "helpt" moeilijke personages ontwerpen.

Manon Lescaut, als tweede verhaal en personage breekt radicaal met de opera van die tijd. Enkel Verdi met ... (La traviata) of Carmen van Bizet hadden en dergelijke vrouwelijke leidersrol. Een ecte femma fatale. Het werk wordt een succes en als opvolger van Verdi wordt zijn naam als genie gevestigd.

Na Lescaut zoekt hij een fragiele vrouw, die discrete in het Parijs (van 1830) leeft tussen de kunstenaars op zolder in Montmartre. Mimi uit La boheme. wordt verliefd op de dichter Rodolfo. Met Mini wordt de vrouw van Pucchini tot stand gebracht. Een kleine vlam, twijfelend die langzaam uitdooft. Mini is tegengesteld aan de grootsheid van Lescaut die het leven opzoekt, terwijl Mini genoegen neemt met de huiselijke ruimte. Maar die fragiliteit roept ook weerstand op, Mini zou teveel een slachtoffer zijn. Is het een uiting van minachting voor de vrouw? Is ze teveel ondergeschikt aan het ego van de man? De tendens van het moment is dat van het sociale realisme.

Dan Tosca, die weer het tegenbeeld van Mimi lijkt te zijn. Tosca is een droom voor elke sopraan. Ene moeilijke rol van chantage die ze ondergaat om haar geliefde te redden van de dood. Ze is onschuldig en wordt verslonden door haar prooi die ze uiteindelijk vermoordt. 

In de wereld klinkt steeds harder de roep om emancipatie waar de helden van Pucchini (En Dalila van Saint Saens.. en Jenufa van Janacek of zelfs Salomé van Richard Strauss) de pioniers van zijn. Pucchini krijgt meer problemen met zjin eigen Elivra die hem niet meer vertrouwt en hij stort zich in zijn werk.

Dan Madame Butterfly. Een jong meisje dat verliefd wordt op een Amerikaanse marine officier, waar niemand in die liefde gelooft, behalve zij zelf. Een krachtig gegeven. Ze verandert gedurende het gehele verhaal met prachtige emoties van blijheid en droefenis zoals het leven zelf kan zijn, en ontwikkelt zich als een echte romanpersonage. Ook weer een plezier om te vertolken als sopraan.  Als blijkt dat de marinier niet terugkomt, anders door voor zijn zoontje, pleegt ze zelfmoord. Maar de opening van de opera in la Scala van Milaan is geen succes.

Pucchini reist naar Argentinië en de VS en daar komt hij in aanraking met het werk van David  ... wat de opera la Fiuncelli del West gaat worden, een heldin in de tijd van de goudkoorts. Deze heldin komt wel met een revolver in ene hand en de bijbel in de andere hand het toneel op, maar houdt haar vrouwelijkheid.

Niet Puccini - Specifiek over Butterfly

Er is ook een andere duiding over Butterfly: “Madama Butterfly,” een boek en opera uit de late 19e eeuw, is een van de klassieke verhalen over Aziatische erotiek. Het blijvende succes ervan is slechts een voorbeeld van de manieren waarop de erotiek van Aziatische vrouwen is gehistoriseerd en geaccepteerd in de popcultuur (https://yaledailynews.com/blog/2012/10/19/the-madama-butterfly-effect/)


--

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Het grootste bordeel van Europa

Homerus (Illias) versus Vergilius (Aeneis)