Mattheus commerciëler dan Johannes?
Mendelsohn
Hoe moeilijk het ook is om je voor te stellen, er was een tijd dat JS Bach's St. Matthew Passion vrijwel onbekend was buiten Leipzig, waar het voor het eerst werd uitgevoerd in 1727. Sporadische uitvoeringen gingen door in de Thomaskirche van de stad, waar Bach Music Director was geweest, na zijn dood in 1750. Maar de bredere wereld wist niets van wat we heden ten dagen Supreme Koororkestraties noemen.
Totdat, dat wil zeggen, een vroegrijpe jeugd genaamd Felix Mendelssohn kreeg bijna 100 jaar later een kopie van de St. Matthew Passion van zijn grootmoeder. Mendelssohn was destijds 15 (1824), en al de componist van 12 ... string-symfonieën. Maar zijn ontmoeting met de Matthew Passion, schreef een biograaf, was ‘onthullend’ en werd ‘een hoeksteen van zijn muzikale geloof’. Kan hij een uitvoering georganiseerd krijgen van dit langdurig meesterwerk?
De eerste gedachte van Mendelssohn was dat hij dat niet kon. De passie van Bach was te lang - drie uur - en onbekend voor de meeste leden en muzikanten van het publiek. Dit waren formidabele barrières om een concertprestatie samen te stellen, en Mendelssohn ‘volkomen overtuigd dat het niet zou kunnen worden gedaan’. In plaats daarvan bood hij grapjes aan om 'een openbare uitvoering te geven op een rammelaar en ... trumpet', wat gelukkig nooit is gebeurd.
Mendelssohn heeft echter deelgenomen aan sing-throughs van de passie thuis met vrienden, en dit stookte zijn enthousiasme verder. ‘Geen levende man, maar je kunt zijn prestaties uitvoeren,’ vertelde de bariton Eduard DeVrient hem, en Mendelssohn werd geleidelijk overtuigd. Met Devrient benaderde hij zijn leraar Carl Friedrich Zelter, dirigent van een Berlijnse koor zowel Mendelssohn als zijn zus Fanny zong erin.
Zelter had de Matthew Passion zelf willen monteren, maar slaagde er nooit in. Zou hij een project ondersteunen dat is uitgebroed door een tiener met beperkte geleidende ervaring en een zanger in de twintig? Om te beginnen was hij niet onder de indruk van hun plannen voor een uitvoering. ‘Denk je dat een paar jonge ezels zoals jij het zullen kunnen bereiken?’, Fulmineerde hij. Maar uiteindelijk gaf hij toe en stemde ermee in hen zijn Singakademie -koor en zijn concertzaal te lenen.
De versie van de St. Matthew Passion die op 11 maart 1829 werd gehoord door een capaciteitspubliek was echter heel anders dan degene die we vandaag kennen. Mendelssohn, de aandachtsspanne van het publiek en zes koren, heeft ongetwijfeld zorgen gemaakt over de aandachtsspanne van het publiek, waardoor de duur van het werk wordt gehalveerd. Het 158-koppige koor was veel groter dan Bach zou hebben gebruikt, en Mendelssohn werd uitgevoerd vanuit een piano, niet het klavecimbel van het tijdperk van Bach.
Niets van dit alles was belangrijk voor een boeiende capaciteitspubliek, waaronder armaturen zoals de Pruisische koning, de dichter Heine en de filosoof Hegel. Het koor, Fanny Mendelssohn, zong 'met een vuur, een opvallende kracht en ook met een ontroerende delicatesse en zachtheid die ik nog nooit heb gehoord'. Haar broer Felix, nu 20 jaar oud, had ‘een perfect succes’ bereikt, voegde ze eraan toe.
Zijn succes klonk. De meer dan 1.000 plus aanvragers die tickets hebben gemist voor het concert van 11 maart om een herhaalde uitvoering. Dit gebeurde tien dagen later, op Bach's verjaardag (21 maart), en op Goede Vrijdag (17 april) werd Zelter's oude ambitie om de St. Matthew Passion te voeren eindelijk gerealiseerd, toen hij een derde uitvoering leidde.
De toewijding van Mendelssohn aan Bach ging door voor de resterende 18 jaar van zijn leven, en hij voerde de St. Matthew Passion opnieuw uit in 1841 in Bach's Thomaskirche in Leipzig, het herstellen van enkele van de bezuinigingen die hij 12 jaar eerder had gemaakt. Tegen die tijd was de dobbelsteen echter goed en echt cast: de heropleving van interesse in Bach's belangrijkste koorwerken, gekatalyseerd door de revival van de St. Matthew Passion uit 1829, was onomkeerbaar geworden.(*)
De commerciele versie
...
Johannes legt beknopt en zakelijk de nadruk op Jezus als de Zoon van God, een man zonder pijn en verdriet, de Gezondene en Verlosser van de mensheid."
...
Maar bij de meer afstandelijke Johannes geen smartelijk koraal als 'O Haupt voll blut und Wunden' zoals maar liefst vijfmaal in de Mattheus, geen identificatie met Jezus met woorden als 'ich, mich, uns, mein Jesus', maar meer afstandelijke benamingen als 'Herr, unser Hersscher', en 'O Gottes Sohn, mein Heiland und Genadenthron'.
...
In de Mattheus vormt de begeleiding van de Christuspartij door hoge strijkersklanken een aureool van smart en medeleven, na de pijnlijke verloochening van Petrus ('eer de haan drie keer kraait ') smeekt de mens om ontferming in de altaria 'Erbarme Dich'. In de Johannes ontbreekt die warmte en empathie. Daar zocht Bach het meer in felle, haast demonische koren, een vertaling van de gevoelens van het volk, dat zich lijkt af te zetten tegen de onaantastbare Jezus, die het lijden aanvaardt."
...
Waarom is de Mattheus-passie een traditie geworden en de Johannes niet?
"Dat heeft te maken met de invoelbaarheid van de Mattheus Passie. Mendelssohn is degene geweest die de Mattheus heeft herontdekt en die invoelbaarheid opmerkte. In zijn tijd (eerste helft negentiende eeuw) vond men de Johannes kwalitatief zelfs minder goed. (Bron: https://www.ed.nl/cultuur/de-passies-van-bach-2-passies-5-verschillen~a7eb6458/)
Een nauwkeurige en diepgaande vergelijking van beide composities maakt duidelijk hoe feilloos Bach de psychologische, retorische en theologische verschillen tussen de twee lijdensverhalen en dus tussen de beide evangelisten heeft aangevoeld (Kees van Houten, http://www.keesvanhouten.nl/lezing-kruisvorm-in-matthaus-passion)
...
* - April 6, 2022, Terry Blain, https://www.classical-music.com/features/composers/how-mendelssohn-helped-bring-bachs-st-matthew-passion-back-to-life
Reacties